AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.862

Sladd är inte alltid kul...

Sida 1 av 3
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Jag har en 318 ti -95 med friktionsdäck som har ca 6-7mm mönsterdjup. Ändå har det blivit som så att jag vi två tillfällen under tre dagar fått toksladd och varit på väg att krascha bilen mot räcken och hus. Var t o m relativt nära att meja ner en fotgängare vid senaste sladden. Inte bra alls. Jag vet inte vad som kan vara problemet. Vid båda tillfällena har jag kört i 50-60 på 5:ans växel, inte svängt eller gasat. Ändå har bilen fått en i princip okontrollerbar sladd. Slirade runt på vägen som en tok och var helt överlycklig över att det inte var någon trafik. Viss var det ganska halt, men man kan ju tycka att vinterdäcken borde klara det ganska bra. Så om vi ponerar att däcken är helt ok, är det då någon som har ett förslag på vad som kan vara problemet?

Tacksam för svar.

Mvh
Henrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det skillnad mellan fram- och bakdäcken? (märke, modell och slitage)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Du borde kanske skaffa dig riktiga dubbdäck av bra märke samt kanske lägga i sandsäckar bagaget 30kg eller mer.Kör själv dubbfritt men har antisladd så bilen funkar okej när det är snorigt ute...mvh dutta

Kan vara blyfots-syndromet... Lider själv av detta... =)
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Det är inte blyfoten. Jag lärde mig en läxa vid första sladden. Märket är Nokian Hakkapelitta Q, som sagt bra mönster, ingen nämnvärd skillnad mellan fram- och bakdäcken. Dimensionen är 185/65-15. Köptes begagnade och ej regummerade.

/Henrik
nizze1985
Som sagt, satsa på dubb..
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Har väl att göra med hur däcken griper mot underlaget. Friktionsdäck i all ära men är det is så tar inte mönstrena på samma sätt som om det är snö. Greppet på is blir tämligen dåligt. Har man sedan kört på saltade vägar så bildas en yta på gummit som gör att fästet blir ytterligare sämre. Jag vet många busschauförer som avfettar och tvättar sina däck noga under perioder med slask/halka/salt.

Själv kör jag bara med dubb, dubben är väl inte så viktiga på snö underlag då är det däckets mönster som spelar större roll. Dessutom har jag kompletterar jag med ytterligare dubb inför varje vintersäsong. De nöts ganska bra när man kör på barmark.

Måste dock säga att min antispinn är underbar när det gäller att fånga min uppmärksamhet på halt väglag.
Ba
26
BavariaMickee
Bmw 323i e21 -80 2,8l
Bmw 323i e21 -79 orginal
Bmw 320i e21 -82 jub
el kör masaa blyvikter i bagaget...
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Jag har funderat på att lägga in lite vikter i bakluckan, men frågan är om det inte blir så att detta bara spär på sladden. Bakvagnen blir ju extra tung och borde bli svårare att "fånga upp".
köp dubbdäck
annat är bara svammel
vi norrbottningar vet vad som gäller
det kan funka bra i tusen mil men om det är blixthalka 10 meter så kan man åka dit, är det värt det.......inte
finns inge värre än när man ser dom med dubbfria som ligger nära bakom en på vägarna, vid en paniksituation så glider dom in i en.
vad gör det om det låter lite när man vet att man får stopp på skiten

helgonet
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nokia brukar inte göra dåliga däck ,men just Q har det varit både ris o ros med.
Jag tror inte det beror på bilen (om den inte är felinställd/sned el dyl).

mvh/trucker

Länk

Länk NY
svintoleffe
Jag sitter och åker på vinterdäck, som dubbarna är urdragna ur, har inga som helst problem.
Förra året satt jag och åkte på dubbfria däck..195.65.15, var inga problem med dom.
I år då är det kommer inte ihåg dimensionen nu, men har inga problem alls, varse det är ruskigt halt med is eller snö.

Sen det är med att slänga i bly vikter i bilen, skulle jag inte rekomendera, kan jag säga.
Om du lägger i 30 kilo, dels så förlänger du stoppsträkan, sen så vad händer när du kommer till en kurva och ska svänga.
Jo du sitter och tittar där svängde vägen men jag åker rakt fram jiho.

Gör ett försök att skifta fram och bakhmulen en gång och kolla om det blir några förändringar

MVH Leffe
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Men är det något särskilt jag ska tänka på när det gäller körteknik? Jag har kört framhjulsdrivet i 7 år, och är precis nyligen ägare till BMWn. Jag har förstått att man inte ska trycka gasen i botten i en svång med is i, så min fråga är snarare av en mer grenerell karaktär.
Vet inte hur de är på dina däck, men ja är ganska säker på att på morsans vinterdäck så har dom en viss rotationsriktning. Är de inte så på de flesta däck?

Kollat så att rotationsriktningen på däcken är rätt?

Vi kör på dubbdäck på våra bilar. Har en hilux 4x4 som vi hade friktionsdäck på. Var inte alls nå bra, funkade väl sådär när man körde på 4x4 men var inte alls imponerad. Har bytt till dubbdäck nu.
Kan väl tillägga att man fått agera bärgare både en och två gånger =)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kanske var spårigt på vägen och ganska djupa spår? Har känt några gånger att det släpper om man kommer upp på kanten och på så sätt tappar fästet.

//Thorssa
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Friktionsdäck suger ju stenhårt! Hade det på min förra. ALDRIG mer att jag har friktionsdäck. Fy fan va halt.. Nu har jag helt nya dubbdäck av bättre kvalité, funkar grymt bra.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Mkt vikt i skuffen = dartpil syndromet. Ju mer massa/vikt desto större rörelseenergi. Ingen bra idé alltså. Baken kommer att vilja åka sin egen vig, ner i diket eller på nån gångtrafikant.
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Kontentan är alltså att friktionsdäck inte är nåt vidare bra. Hur kommer det sig då att man jämt och ständigt blir rekommenderad just friktionsdäck? Det är ju t o m snack om att man ska ta bort dubbdäck. Det låter ju helt galet. Vidare verkar det ju vara mer eller mindre praxis att ha friktionsdäck till bmw. Jag fattar ingenting... Nåväl. Det blir väl till att köra lite försiktigt.

Hoppas julen varit bra för alla.

Mvh
Henrik
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vill bara påpeka att här på västkusten där jag bor så kör man 95% barmark så jag väljer alltid odubbat av bra kvalite.Och de gg som man kört i riktigt dåligt väder så funkar de helt okej.Ända problem är på tidigt på morgonen eller när det fryser på då det blir ishalka.Dubbat är bättre val vid de tillfällena men innebär ju inte att man kan blåsa på som vanligt.Medtrafikanter,refuger och stolpar är ju inte mjuka direkt....mvh dutta

Hej

Det är mycket som du kontrollera själv som några nämner eller rådfråga nån däckverkstad:

sammanfattning
------------------
- skifta back och framdäck
- lufttryck i dina däck (midre tryck vid halka)
- balansenering på dina däck
- körteknink (bromsa inte för mycket när det är halt)
- dåliga spindeleder ?

Angående vikten i skuffen så tycker jag att du ska prova lägga några extra kg där. Visst påverkas bromssträckan, röresleenergin och att sladden kan bli värre i en skarp kurva med tyngre bakvagn, MEN om du planerar din körning och anpassar den till vinterväglag så behöver du sällan panikbromsa eller ta skarpa kurvor i hög hastighet oavsett drivning.

Tror att copacten behöver lite extra kg då bilen är både lätt och kort och därmed får ingen bra fäste vid vinterväglag. Kör själv med friktionsdäck och några extra kilo där bak och det har blivit bättre, men jag tycker fortfarande att friktionsdäck är skräp på en bakhjulsdriven bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.