AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.824

casterstag fråga

Sida 1 av 2
undrar om jag inte måste byta mina casterstag , nu när det är isigt ute så blir det ju gropigt, när jag åker i dessa så märks det att det finns glapp nånstans i framvagnen.. tidigare har jag ju brytit i alla bussningar men inte funnit nåt fel, de är ju vibrationera i bilen åxå .. man märker det rätt bra när jag åker i groparna att nåt e glappt. i lodrätt riktining , e ja rätt ute då om jag byter dessa ?? vad heter dessa stag igentligen ?? tror mig även ha sett att man ska kunna pressa i andra bussningar för att få mera stadga , från 750 eller nåt , nån som vet vad jag ska använda för att få bästa resultat ? fast frågan är ju om det är dom stagen ja ska byta när bilen uppför sig som jag beskrev ?? glappt e de ju, helt klart... på båda sidor !!
Casterstagen brukar klonka vid inbromsning smt skapa vibrationer vid lätt inbromsning, samt skapa vibrationer vid +90 km/h. Om du bara har klonk vid väghålor osv så skulle jag gissa att det är pendelstagen som är dåliga, förövrigt det billigaste i framvagnen. De kallas även stabilisatorstag. De sitter längst ut på det mittre stora krängningshämnarstaget.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Det ska funka med 750 eller M5 bussningar till casterstagen...

____
hm.. ok.. ja de är ju framförallt i gropar som jag har glapp !! o bilen vibrerar åxå.. i runt 40- 50 ... men även i högre hastighet...
ingen som har en bild på vad det är jag ska byta ??
Länk

Så ser pendelstaget ut.

____
aha... tackar för bilden ..kalas !! det sitter bara ett på varje sida eller ??
jag va ut o ryckte ordentligt i däcket... höll båda händerna kl 12, där finns det ett glapp minsann...
är det dom där då jag ska byta ?? och blir det tyst sen när man åker över guppen ??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Håller du båda händerna "klockan tolv" och känner ett glapp är det troligtvis hjullagret som glappar. Det är med all säkerhet inte pendelstagen du känner i alla fall.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

åååh.... *suck* de va inte lätt att komma fram till vad det är jag ska byta ... men glappar hjullagren när man åker i gropar ? dom brukar väl låta illa när dom e slut ??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är inte hjullagren som åstadkommer ljudet du hör när du kör i gropar, det är mest troligt pendelstagen.

Jeppe

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Blir nog till att byta båda, hjullagren kostar en del men inte tokmycket, byt allt parvis (samma axel).

Mvh
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Hade samma "klonkande" som du i framvagnen när man åkte
över små gupp ocksåvidare. Kunde inte hitta vad som var glappet.
Började att byta dom sk. pendelstagen som du har länk på i ett
tidigare inlägg pga. dessa var billigast och lättast att byta. Ingen
skillnad, bytte nedre länkarmarna se Länk
Det blev lite bättre men inte riktigt hundra. Då var det ju bara de
sk. Casterstagen (även kallad tyckarm el. tryckstag). se länk
Länk
Bytte dessa och pressade i nya bussningar och framvagnen blev
som ny. Det är inte helt lätt att hitta fel eller glapp i framvagnen
på dessa bilar vet att sbp har haft problem ibland att konstatera
exat vad som är glappt.
Lycka till

mvh Mackan

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hjullagren behöver nog inte bytas, känner man ett litet spel när bilen står på marken är det fullt normalt. Det ska vara ett påtagligt glapp eller missljud för att hjullagren ska behöva bytas.

Mitt tips är att byta pendelstagen. Troligtvis försvinner ljudet, annars får du felsöka vidare sen. Nästa steg är att kontrollera alla lederna i framvagnen, länkarmslagringarna och stötdämparna...

Jeppe

japp.. jag börjar med pendelstagen, om inte de funkar, så blir det casterstag... stötdämparna är sprillans nya, dom bytte jag för 3 v sen, så de kan de ju inte gärna va. tackar för bilderna *tummen upp*
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det kan vara övre "fjäderbenslagringen", bytte stötdämpare själv för nån månad sen och sen dess har jag klonkande ljud.

Mvh
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Har samma problem jag med. Saken är bara hur lokaliserar man glappet. Visuellt tycker jag att det verkar vara lagret som är kört i och med att det är hela benet som glappar lite men inte vad man kan känna på stagen. några tankar någon?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Glapp i kulleden på casterstaget är mycket svårt att lokalisera innan glappet har blivit mycket stort.
Jag har för mig att det går att göra så här:Åk till en gör det själv hall och hissa upp bilen.
Se till att ha ett långt fast handtag med en hylsa somm passar till fästbultarna på bromsoket (inte 7mm insex) 19mm bult tror jag att det är.
Sätt dit det långa handaget med hylsan på den nedre bulten till oket med handtaget nedåt.
Ryck sedan handtaget framåt/bakåt samtidigt som man tittar på de båda kullederna på stagen (framåtstaget samt caster).
Kulleden får inte röra sig i staget.
FAF
FAF !! tackar för tipset, ska i morron till polarens jobb o hissa bilen, ska testa de där ... nu ska här undersökas..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FAF: Det förfarande du beskriver kan till viss del fungera, men då bara till att kontrollera det radiella glappet i den aktuella leden. Då det är en icke tyngdbärande led kan det vara lite radiellt glapp i leden utan att det påverkar, det är det axiella glappet man är ute efter.

Mitt råd är att antingen åka till en bra verkstad som är utrustad med framvagnsplatta eller Bilprovningen för att få framvagnen kontrollerad. Jag rekommenderar Bilprovningen i detta fallet, inte bara för att jag jobbar där, utan för att det finns bra utrustning och en viss vana/kompetens av att kontrollera framvagnar.

Pratar du lite snällt med personalen kan du säkert få framvagnen genomtittad lite snabbt om du bjuder på fikabröd, alternativet är att göra en trafiksäkerhetskontroll. Denna motsvarar exakt en kontrollbesiktning, fast den rapporteras inte till Vägverket och är inte heller en allmän handling. Priset är 300:-...

Jeppe

hm...kanske ska vänta tills den ska kontrollbesiktigas då, för de är bara ett par månader kvar... då får man ju två flugor på smällen =)
ja ska lyfta den i morron själv allafall, o se va jag kan hitta...
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tyvärr kan jag av egen erfarenhet inte lita på bilprovningen vad gäller framvagn på E34.
Har i 2 år haft ett klonkande i framvagnen när jag kört över kanten in i garaget, båda åren har jag påtalat detta vid besiktningen men det har inte synts på "skakplattorna".
Det sista som hände innnan jag bytte på båda sidor är att varje gång man la foten lätt på bromsen så kluckade det lätt i framvagnen. Pendelstagen är naturligtvis det första att byta men har man forfarande klonk över kanter/dålig väg eller vid bromsning så är i alla fall jag övertygad om att det kulleden på casterstagen som är kass.
När kulleden är riktigt dålig funkar metoden med 19mm hylsa även med upplyft framvagn.
FAF
jag tror jag byter pendelstagen.. kollar va som händer, blir det inte bättre så får man väl ge sig på casterstagen åxå då... de ska visst gå att klämma i M5 bussningar i dom , passar dom rakt i eller måste man fräsa till dom innan det går att pressa i ??
ska ju va hårdare gummi i dom, då kanske dom lever längre åxå ju...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.