AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.841

Polen, Ukraina, Rumänien, Bulgarien

Sida 1 av 2
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Vi (familjen) planerar att ta bilen till Bulgarien och har några funderingar kring resan. Tanken är att vi ska ta färjan till Gadansk (polen) och vidare genom nedan nämda länder.

Finns det någon som har "bilat" genom Polen, Ukraina,Rumänien?? Jag skulle behöva lite info om hotel, vägval mm. Är det säkert att bila genom dessa länder eller är risken stor att man blir bestulen på sin BMW och blir tvungen att fortsätta sin semester i en hyrd Trabant:-).

All info. är välkommen gärna www adresser

Jag har någon gång hört att försäkringen inte gillar vid stöld i vissa öststater, vet dock inte hur stor sanningshalt det ligger i det. Kan vara lämpligt att kolla upp dock.

/Masten

"The only reason to buy a 2.8 and not an M is that you want to keep your driving license"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror inte det är någon större skillnad, men visst kan man ha otur...

Soppan är ju bra mycket billigare iallafall!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla försäkringsvillkoren noga!

I många östländer gäller inte stöldförsäkringen (inte i Länsförsäkringar i alla fall!).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min stöldförsäkring gäller inte i Tjeckien i alla fall. Fick jag reda på efter att jag hade varit där...
Tror det gäller alla försäkringsbolag! Å de flesta öststatsländer!
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Som tidigare sagts kolla försäkringen, vad som gäller och inte, ta tilläggsförsäkring om så krävs, sov i bilen, lämna den inte utan tillsyn eller hyr en Trabant.

Jag själv skulle inte åka egen bil i öststatländerna.

Trevlig resa.

God fortsättning.

NoFear
Man behöver kanske inte strunta i att åka i dessa länder men det finns ju en anledning till att försäkringsbolagen har dessa villkor. Det borde rimligtvis finnas möjlighet att parkera bilen i hotellens garage, plocka ur värdesaker under natten och se till att ha både larm,kod på färddator och kanske en krycka på ratten för att minimera riskerna.

Feta fälgar och dylikt drar väl alltid till sig "fel" klientel och är väl egentligen ingen direkt fördel på en semesterbil?

Sen kanske det finns möjlighet att mot en viss extrakostnad teckna en tilläggsförsäkring som täcker mer än den vanliga försäkringen? Nog låter det fruktansvärt men det är nog tyvärr sanningen....

Ha en trevlig semester hur du än gör!

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Tjeckien har jag besökt ett tjugotal gånger med bil. Har aldrig haft inbrott eller några andra problem. Nu har vi ju förvisso inte färdats i BMW/MB men dock i SAAB 9000 -93 som 1995 klassades som en väldigt extravagant lyxbil i nämnda land(kan man tänka sig :)) Man ska dock tänka efter noga var man ställer bilen, och hålla sig till bevakade, större p-platser, och gärna försöka se till att ens bil inte är den finaste som står där.

Att bila genom Rumänien och framförallt Ukraina skulle jag dock undvika med alla medel, famförallt i en BMW 7-serie!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, Ukraina verkar inte speciellt stabil än så länge, men Rumänien är nog bättre än Serbien eller Albanien...

Naturligtvis ska man inte åka över öst om man har en jäkligt fin och ny eller dyr bil som man är rädd om...

Mvh
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Var och hur du ställer bilen spelar ingen roll. Vill dom ha bilen så försvinner den oavsett var du parkerat eller om du sover i den.

Det du kan skydda dig mot är skitungar som försöker göra inbrott. Ställ bilen på övervakad parkering. Finns överallt i dessa länder.
Räkna med att behöva betala en hel del mutor till polisen.
Och kör nån kör in i dig lite försiktigt bakifrån så ställ dig på gasen och fly. Observera att tjuvar är utklädda till trafikpoliser ibland.

Polen är antagligen det säkraste landet att färdas i av dom 3 nämnda.

M.V.H
Martin

Schnelle fart, Härliche fart.
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Det låter ingetvidare att färdas genom dessa länder. Jag får ta av 20" och sätta på org. 16". Ett annat alternativ vi har är att ta bilen till Italien och ta färjan därifrån till Turkiet. Men det kostar 14000:- T&R (färjan). Någon som har åkt den vägen?
Njuren
Vi var i Polen när ja var typ 10bast.farsan fick låna en BMWE34.Dom vi skulle träffa rekomendera oss att parkera bilen på en brandstation där den stod säkert för dom kände brandmännen.Dagen efter var njurarna samt emblemn på hjul o luckor väck :-)

BMW - i nöd och lust
Alter Schwede
Säger bara..förbered en bunt 5 Eurosedlar om du ska genom RO och BG.
Vi åkte genom BG i somras,,tre polare in V 70,, de har så sjuka hastigetsbegränsningar typ 40..60,,,på landsväg alltså. Visst står man ut ett tag men sen brassar man på i 140km/h och då blir man stoppad av två stekare i en Moskvich som visar upp en Hobbexpryl som det står 68km/h på.Det betyder typ 5 Euro..

Mina erfarenheter kan göras långa här tro mig!!

Soppan är billig men oktannivån går säkert att diskutera!
Alter Schwede
Jewe.. Ska du till Turkiet?,,Jag säger så här: Undvik direkt färjor från Italien till Turkiet,,kör hellre ner till Bari eller Brindisi,,ta färjan til Grekland (Igoumenitsa),,tar typ 8-10 timmar och är billigt,,rätt schyssta färjor också. Sen Kör du genom Grekland typ 80 mil så är du framme i Turkiet,,,då kan du åka med dina 20" på! :)
Har åkt den här sträckan många gånger har också åkt från Venedig till Izmir,,,3 dagar,,jobbigt som F-n!!! och antik färja!!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
...Eller ta flyget till Turkiet! =)
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Alter schwede: Jag är ingevidara på geografi och undrar därför vart Bari och Brindisi ligger.
Det skulle vara vänligt av dig om du skulle vilja beskriva din resväg, kostnader, problem mm. Du kanske vet vart jag kan vända mig när jag ska fixa boendet, vi ska vara borta ca 1 månad.

Jag skulle vara mycket tacksam om du tog dig tid med detta.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bari och Brindisi ligger i "klacken" nere i Italien.

Tack för färjetipset Alter Schwede!

Mvh
Alter Schwede
Varsågod rob!
Jewe,,har faktiskt inte alla kostnaderna i minnet men jag har åkt till Turkiet via den rutten flera gånger utan bekymmer. Fördelen är också att du slipper olika valutor,,det är Euro hela vägen som gäller fram till TR alltså.
Dessutom har du motorväg hela vägen ner till Brindisi. I Grekland från Igoumenitsa och ca. 230 km är det bergsvägar men det är vackert och mysigt,,sen blir det fin motorväg.
I Österrike och Italien får man betala för motorväg och tunnlar,inga saftiga summor. I Italien betalade jag runt 50-60 Euro om jag inte minns fel, för motorväg hela vägen ner till Bari. I Grekland betalar man lite grann också men det är lite och dessutom värt.
Föreslår att du skaffar Motormännens Europa karta el. ngt så får du dig en bild av sträckan. Förresten..om olika färjor och priser kan du hitta info på www.ferrycenter.com eller.se
Är det något mer du undrar så fråga hjärna,,vi är här för att hjälpa varandra.
Mvh
Brukar du vara ute och resa rek. jag en GPS, varför inte en handdator med TomTom och en blåtandsmodul, kostar dig kanske 8 lappar KOMPLETT och då har du ett riktigt trevligt kit för att ta dig fram i Europa utöver detta har du en handdator med massor av andra användningsområden.

Annars är ju som alter schwede säger motormännens kartor suveräna.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Tusen tack.

GOTT NYTT ÅR
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tillägg, motorvägarna i Österrike är gratis...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.