AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.744

Check coolant level, trots rätt nivå på en E39a

Sida 4 av 4
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Magnus.

Kan du förklara lite närmare för en lekman hur det fungerar med flottör kontra givare.

Dessutom skriver du att man genom konstruktionen eliminerar en felkälla till läckage. Men det är väl precis det som händer. Dvs att man får ett läckage eller?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Kävlingepågen
denna flottör fungerar så att det sitter en sensor med två ben upp i ett vattentätt rör. Dessa två ben känner av när den lilla gula flytklossen med en metallring flyter upp och ned runt den.

Sensorn med två ben kallas väl för givare och den gula klossen för flottör.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Visa användare
747
TCG
Kävlingepågen
Missade ju en fråga...
Elemineringen blir att det inte kan läcka runt givaren i botten på kärlet. Om inte det vattentäta röret brister såsom det gjort på bl.a. min bil.
Om det hade varit en kraftigare konstruktion på röret i fråga så hade det eliminerat läckage... :)

MVH
/Jonas
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
TCG: Kunde inta ha svarat bättre själv!

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
OK. Tackar för det.

Jag tror inte att röret behöver vara kraftigare utan det behöver vara i ett bättre material. Mitt "rör" var alldeles "kexigt", precis som om man hade haft det i syra.

I övrigt så tycker jag att hela kylsystemet på V8 (M62) verkar vara ett för hastigt ihopsatt system där man ej har haft tillräckligt med underlag innan fastställande för rutinproduktion. En kvalificering och valideringa av systemet hade plockat upp det hela ganska fort.

Mvh, Thomas E

Visa användare
747
TCG
Kävlingepågen
röret måste vara i plast eller något icke ledande material om sensorn ska kunna känna av metallringen som flyter på utsidan. En starkare lösning borde dock inte varit så svår att få till.

Jag håller med dig helt och hållet. Kylsystemet verkar vara hastigt ihopsatt på de tidiga M62orna.
Jag tycker det är för mycket saker som beskrivs som standardfel på tidiga t.ex. E39.
Då dessa barnsjukdomar är åtgärdade så är det dock en underbar bil. Trist att sådana här saker ska dra ner kvalitetsintrycket. Om jag köpt denna bil ny och behållt den tills nu (6år) så hade jag varit mycket missnöjd med kvalitén då det inte är en billig bil som ny.

MVH
/Jonas
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
En annan sak dock är ju att kvaliteten inte alltid behöver sitta i bilen. Om du har problem och du får det åtgärdat snabbt och på goodwill (om det är ett std fel) så tycker jag att det är helt ok.
Där måste jag säga att jag är mer än nöjd över hur det har funkat för mig och mina relationer med både lokala representanten (Theanders i Lund) och huvudkontoret i Solna. Det till trots att min är "importerad". jag har alltid blivit tagen på fullaste allvar och de har alltid kommit med bra lösningar, dvs för alla parter.

Till skillnad mot Bilia. Bilen må vara hållbar men när du behöver hjälp så är det lögn i h-te att få ngn på bilia. Mossiga meckar, helt värdelösa servicekillar och fullständigt mega mega universum mega i kavdrat kvadrat oändlighet kassa försäljare.

Så som ett totalkoncept tycker jag att BMW har den hittills högsta kvaliteten med MB som god tvåa.

Mvh, Thomas E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.