AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.742

Check coolant level, trots rätt nivå på en E39a

Sida 1 av 4
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Får check coolant då och då på bilen trots att nivån är rätt. Har sett lite trådar i forumet om andra modeller att de bytt nivåmätaren (givaren) under expansionskärlet. Är det någon som gjort det på en E39a? Lite frågor:

Hur lång tid tar det att göra och vad behöver man för verktyg?
Skall man byta något annat samtidigt, Asken have blivit rek att samtidigt byta expansionskärlet, när man ändå håller på?
Vad kostar delarna?
Brhöver man lufta systemet på en E39a också och hur gör man det?
Bilen är en 535'99

/Bson
Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Kolla så att du verkligen har tillräckligt med kylvätska. Nivån i expkärlet är inte alltid att lita på. Fyll på så att det rinner över i avluftningshålet. Om du har en läcka på systemet verkar det som om att den suger i sig luft istället för kylvätska ur expkärlet när den svalnar. Nivågivaren under kärlet skall du kunna byta utan att det rinner ut något. Gör det det så byt kärlet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om bilen har kokat måste man helt klart byta expansionskärlet tillsammans med nivågivaren just för att ingen av dom tål att kokas.... Expkärl ca 700kr nivågicaren minns jag inte
Asken
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har själv bytt expansionskärlet då det läckte under nivågivaren.
Det lustiga är att nivågivaren inte ens är i kontakt med vatten.
(Hur mäter den då, ni som vet?)

Men om den läcker där så bör det synas ganska tydligt.

Jag hade samma symptom till en början, med att den rapporterade fel, och en dag då min kylare hade vittrat sönder (standardfel) så varnade den inte ens att vattnet var lågt, men det var tur att man var uppmärksam på röken som kom från huven då all kylarvatten pumpades ut.

Så om den börjar varna i onödan så ska man nog bya den.
Men räkna även med att få byta expansionskärlet om något år kanske, se även upp med kylaren.
Det tog ett år efter felaktiga varningarna på nivån till att min kylare sprack i övre slanguttaget, söndervittrad plast, ett år efter det så behövde nivågivaren och expansionskärlet bytas.
Kan inte svära på att det blir så i ditt fall men var beredd.

692:- på BMW kostade kärlet och nivågivaren (som sitter på, under, kärlet)
Lätt att byta själv.
(Ska snart lägga upp en instruktion om hur man gör på min sida, med bilder och allt)

Köpte även nytt kylarlock och två ventilationsskruvar, så allt är nytt.
En av dem skruvade jag i utan att ha med den lilla packningen från det gamla kärlet så jag skruvade i den hårdare då vattnet kokade över från den, ovetande om att den saknades, så skruven gick av och jag blev stående...
Så ha alltid en exta skruv till hands. =)

Oj, det var ett långt inlägg men jag hoppas det räcker en stund.

/Hammar
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har fått detta fel på min bil nu... den plingar och gnäller i stort sett varje dag!
Nivån är exakt rätt enl expansionskärlets streck vid kall motor.
Den läckte tidigare lite vid slangen i nedre änden på expansionskärlet men det blev tätt då jag drog åt klamret.
Efter det lilla läckaget så började "check coolant level" problemet.
Fyllde då i ca 1 liter kylvätska.
Om man ser på expansionskärlet så buktar det ut något på mitten dvs sidorna är inte 100% "raka", kanske tidigare kokning?
Har ett kvitto på termostatbyte i dokumentetionen så den kan ju ha kokat då?
Vad rekommenderar ni mig att göra?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ett litet tips bara innan ni börjar köpa nya grejer... Kolla så att det inte finns luft i systemet! Många BMW e dåliga på det där med å själv-luftas. Kolla igenom alla kylarslangar runt motorns överdel, någonstans så sitter det en luftskruv monterad, detta är den punkt på kylsystemet som ligger högst. Ett billigt sätt att kanske bli av med problemet? Funkade på min M5 iaf...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
När varnar den, när den är varm, nystartad, efter en tids körning, i svängar, vid stop etc?
På E39 finns väl bara luftskruven på kylaren, framför expansionskärlet?
Om du kan så pröva att byta sensorn, den kanske inte fungerar som den ska.
När jag köpte och bytte expansionskärl så bytter jag även sensorn och det var ganska stor skillnad på skicket om man jämförde den gamla med den nya (naturligtvis) men det såg ut som den gamla hade gjort sitt.
Sensorn sitter under kärlet och kan enkelt bytas om man kommer åt underifrån.
Efter att ha läst på forumet så är det rätt vanligt att expansionskärlet behöver bytas och även sensorn i bland, främst på E39 vad jag kan se.

/Hammar
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Den varnar då den är genomvarm. När man "släpper" på trycket i kylsystemet när den är varm så stiger nivån i behållaren och då sluter den att larma. Alternativt väntar man till den svalnat för då stiger också nivån.
Luftskruven på E39 sitter under vänstra microfiltret och enligt verkstadshandboken är E39 INTE självluftande.

----
----
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Vart luftskruven sitter varierar.

Har man en 540 utan latentvärmare så finns det bara en framme vid exp.kärlet. Med latentvärmare så finns det ytterligare en under det högra (framifrån sett) microfiltret (på slangen).

När det gäller 528 så är det annorlunda vet jag. Har för mig att det sitter en luftning på en slang och en vid termostathuset.

Hasso vet!

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

min e34 varna för samma sak kolla nivån var bra.
sen hände det inte på en månad sen kom det igen jag märkte att när det hände var det under 8 minus grader såfort temp mätaren gick upp sluta den varna?

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har nu provtryckt kylsystemet och det tappar inget tryck alls.
Var under bilen och kollade noggrannt men det är torrt där det läckte tidigare.
Lättade lite på plastmuttern till givaren och då kom det ut några droppar kylvätska så det verkar som att den trots allt har kontekt med kylvattnet, iallafall på en 528.

Måste beställa mig ett lock och en ny givare.

----
----
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Jag skulle nog inkludera ett nytt kärl också då jag har för mig att det ej skall finnas vätska i det utrymmet där givaren sitter. I varje fall är det så på min 540. Om du kollar givaren så ser du att det finns varken O-ring eller ngn konisk tätningsmekanism.

Troligvis har det lilla "membranet" sprungit hål och då rinner det ned vätska i det lilla utrymmet som givaren sitter i = pling.

Mvh, Thomas E

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Enligt ETK:n så ser inte kärlet likadant ut i 540 och 528. Skall kolla upp det noggrannare i ETK:n och i Bentleyn.
Någon som VET ifall givaren på en 528 skall ligga i vatten eller inte?

----
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
OK... jag har fortfarande samma problem. Men nu yttrar det sig bara då termostaten öppnar dvs då den är riktigt genomvarm.
Har luftat och luftat och luftat men ändå verkar det finnas kvar luft i systemet.
Anledningen till att jag tror dett är att nivån SJUNKER i expansionskärlet då bilen är varm.
Det finns en luftskruv vid termostathuset och en i kylaren och det kommer inte luft ur någon av dem!
I min Bentleybok stod att det fanns en till luftskruv under vänstra microfiltret men icke på min.
Är det någon som har bättre tips på luftningsprocedur?
Har läst Hassos, Bentleys och BMW's instruktioner men jag lyckas ändå inte.

----
----
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
En kylarslang sprack bakom motorn för mig i helgen. Troligtvis är detta ålder, förslitning och dålig konstruktion av slangen.
Den varnade aldrig för låg kylarvätskenivå, inte ens då den var helt tom på vatten!

Är det något jag bör göra då jag monterar den nya slangen? Kan det vara som hammar säger att kylet håller på att gå sönder, på en -97?

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det är otud att det börjar så här, men tyvärr måste jag meddela att det är en av standardfelen på den annars helt suveräna 540'n...

Min slang sprack också där bak, ganska dramatiskt eftersom bilen var varm, är osäker men det gjorde troligen så även skölden under bilen sprack på ena sidan, det blev ett stort hål med metall och allt.
Vatten är tydligen inte att leka med då det hamnar på heta metallytor...

Så förutom kostnad för att byta slangen så fick jag även köpa en ny sköld att sätta under bilen.

det där med att den inte varnar för låg vattennivå känner jag igen.
Jag har bytt nivågivaren samtidigt då expansionskärlet byttes.
(Kan man göra lätt själv)

Kylsystemet är den stora utgiften på bilen.
Räkna med:
• Ny kylare (Övre stora slangens plaströr vittrar sönder med tiden)
• Nytt expansionskärl (Läcker i botten vid vigaren)
• Ny vattenpump (Då den gamla kommer att börja läcka så smått)
• Byte av bakre kylarslang (Bör låta någon göra det åt dig, trångt och j-vligt)
• Ny nivåsensor till expansionskärl (Eftersom den tydligen inte fungerar)

- Skulle bli glad om någon berättar om hur den där sensorn fungerar så man kan testa den nya och se så den fungerar ordentligt.

Men jag kan glädjande berätta att än så länge har bilen inga fler fel.
(Förutom det låga varvtalet vid tomgång som diskuterats tidigare, men det fixar sig med AC'n påslagen)

Det jag är orolig är för den stora slangen till kylaren, den ser ut som en är på väg att explodera när bilen är varm, men det kanske är normalt?
Troligen pga. att det var för mycket vatten i kylaren under en tid så slangen har väl tänjt sig eller nåt.

Nåja, lycka till i alla fall, vet inte om det är någon tröst men det är fler än du som har fått samma fel.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
En sak till, det som är lite "lustigt" i sammanhanget är att min bil har alltid gått sönder under en helg.
Någon som har uppmärksammat samma fenomen? ;-)
Tänkte på det då TCG skrev att det hände i helgen.

Kan tillägga att det var inte roligt att behöva åka med bergningsbilen med BMW'n på släp... lite generande och pinsamt när folk tittade.

/Hammar
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Hammar:

bakre kylarslang? På min är det två metallrör. De enda slangar utöver det är de som går till värmepaketet.
Slangen blir lite uppsvälld och hård (låter konstigt det där. Jag lovar det är ingen invit) när den är varm.

Den låga tomgången går att justera hos BMW. Finns ett servicemeddelande omdet såg jag.

Mvh, Thomas E

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kävlingepågen: ha ha ha, ja det blir så konstigt ibland när man pratar om slangar på bilar.

Jo, det finns en slang baktill på motorn, jag tror den är bakom till vänster.
Man kan se den då man tar bort kåpan och lyser bakom men det är inte så lätt att hitta tror jag, det var för snart ett år sedan det hände.
Det är en liten tunn slang egentligen, verkar inte vara av samma kvalitet som den stora dock, kändes mer plastig/gummiaktig när jag kände hålet i slangen.

Får påpeka det där om servicemeddelandet för dem på BMW nästa gång jag lämnar in bilen, om det går att höja tomgången...

/Hammar
K
33
K E M S
535iA-99
Hade samma fel på min.
Bytte givaren men felet kvarstod.

Lösning:
Fyll på med motorn igång och full värme.
Funkade i alla fall på min.

mvh
Magnus
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
När jag lättar på locket (och därmed lättar på trycket) med varm motor så stiger nivån i kärlet och då finns ingen plats för påfyllning.
Sen verkar det vara en annan konstruktion på expantionskärl och luftning på V8:a modellerna. :-\

----
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.