AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.745

Check coolant level, trots rätt nivå på en E39a

Sida 3 av 4
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har den kvar (av gammal vana samlar man på sig en massa saker).
Kan ta ett par bilder.
Återkommer senare ikväll...

/Hammar
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Bakre kylarslangen har jag bytt då den brast för mig för några veckor sedan. Är det endast denna slang som är känslig eller ska man byta fler kylarslangar för att vara på den säkra sidan?

Jag kollade kylarvattnet och 20 mil senare så började temp. mätaren gå upp och pga. för låg vätskenivå. Då var det läckage runt expansionskärlet. Så det läckte inte lite...

Börjar vattenpumpen alltid läcka lite vatten innan den går sönder? Eller är det vanligt att den ger upp helt utan förvarning och slutar cirkulera?

Är det någon som vet om och hur man kan kolla om kylet håller på att ge upp? Var är det som det börjar vittra? Aluminiumen på kylet mot plaströret eller plaströret i sig?

Ventilkåpspackningarna är dags att byta, jag bytte stift för ett tag sedan och då var det lite olja runt dem. Någon som bytt dessa själv och vet hur svårt det är eller om det är något speciellt man bör tänka på? Jag lämnar inte frivilligt in bilen på verkstad då jag inte litar en sekund på verkstäder av egen och nära familj/vänners erfarenhet. Detta gäller BMW, Volvo samt Mercedes märkesverkstäder. Så nu är det att meka själv som gäller...

Det är då detta forum är så underbart bra med alla hjälpsamma människor. Jag är mycket tacksam för att denna gemenskap runt BMW finns!

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Vattenpumpen läcker olika beroende på i vilket läge den stannar efter körning när den blir kall. Då bilen är varm så läckte den inte mycket.
Om du ser en pöl under bilen så kolla nivån i behållaren så du inte kör med lite vatten. Tyvärr är det svårt att se om det är pumpen eftersom läckan ändå hamnar på samma säller under oljeluckan i underredsskyddet...
Min slutade inte att fungera utan den pumpade vidare, tror mer att det bara var en läcka, kanske en packning eller liknande som gått.
Men de bytte hela pumpen...

Ventilkåpspackningarna kostade en del att byta men det är nog en del som klarat att göra det själv, men jag är för feg för att meka med det som har med motorn att göra, byter inte ens tändstift själv... ;-)

Det är plaströret som vittrar sönder, och till slut ger den upp längs med slangen troligen för slangklämman håller kvar plastbiten i slangen.
Jag trodde först att det var så enkelt som att det var slangklämman som hade lossat men sedan förstod jag att det var värre än så.

Så när du har gjort alla reparationer som du vet om idag så kan jag säga att några fler överaskningar lär det inte bli, min har i alla fall gått bra än så länge sedan dess.
(ta i trä)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Förtydligande:
Ventilkåpspackningarna kostade en del att byta i arbetskostnad, själva "materialet" var inte speciellt dyrt.

/Hammar
Visa användare
747
TCG
Hög arbetskostnad brukar betyda att det är jobbigt. Att byta tändstift var busenkelt på E39 med V8, det trodde jag inte!

Det kan däremot bli lite jobbigare att byta ventilkåpspackningar kan jag tänka mig då motorn sitter under vindrutan...

Jag har legat på ca. 10.000.- i reservdelar per månad sedans jag köpte denna bilen så det blir inte mycket över till annat nu...

Men jag förlorade körkortet förra veckan så nu kanske jag kan ha råd med att byta allt i förväg som vi talat om nu... :(
Min bil har det för bra... :)

MVH
/Jonas
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag sköter om min bil bättre än vad jag borde sköta om mig själv, jag tror många har det så.
Man äter heldre knäckebröd och vatten än att ge efter på bilens behov. ;-)

Men man har ett mål att hålla bilen i toppskick hela tiden och det kostar mycket.
Första året, när jag fick alla fel som du också har fått, så kändes det rejält i kassan.

Men nu lägger jag ut mer på att uppgradera bilens egenskaper och det är en hobby på sätt och vis, man lär sig nya saker varje gång.
Nu senast har jag lärt mig navigatorns system och hur det fungerar.
Kan nog vikariera på BMW nu om de behöver navigatorexpertis...

Tråkigt med kortet, men som du säger, då blir det mer över till annat... ;-)
Men nu är det snart semestertider så man måste tänka på att spara till den kassan.

/Hammar
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
TCG!

Du kan gå in på min hemsida. Där har jag specat vad det kostade och byta kylare.
Gå in under ekonomi.

Adressen är: Länk

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
747
TCG
Kävlingepågen
7539:- ! Skojar du eller?! Bytte du något mer än själva kylet? Om inte så är det sanslöst högt.

MVH
/Jonas
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Man har fått lite Asken influensa dvs när man ändå håller på och byter så kan man byta "allt" ;)

Här är specen:

Kylare, 4063:-
Vattenpump, 912:-
Termostat, 436:-
Kilrem, 156:-
Drivrem, 310:-
Packning till pump, 20:-
2 st nitar till kylare, 9:-
Expansionskärl, 575:-
Lock till expansionskärl, 165:-
Nivågivare, 202:-
Temperaturkontakt, 156:-
Glykol, 5 x 1,5L, 331:-

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nu har jag tagit två bilder, inga seriösa bilder men ändå så man kan se hur den ser ut.
Det är två stora bilder så det kan ta en stund att ladda:
Länk

/Hammar
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Den ser ju nästan ut som en glödlampa!?
Kan inte fatta hur den skulle funka. Kanske känner av tryck i behållaren men det är ju konstant oavsett om det är lite eller mycket vatten i systemet tycker man. Mystiskt.... månne om Folke kan ha några teorier?
Nu är jag ju ÄNNU mer nyfiken.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ah!
Nu fick jag en idé!
Kan det vara så att en flottörgivare ser ut på detta vis inuti?
För isåfall kan ju denna givare träs in i ett rör i expansionskärlet som i sin tur har en flottör omkring sig?
För då är ju principen densamma som på en flottörgivare och givaren sitter inte i vattnet. Det förklarar ju även nödvändigheten att byta själva kärlet på V8 modelllerna då detta börjar jäklas.
Hmmm... nu skulle man ha haft ett itusågat V8 expansionskärl bara....
Hur kan man bli så nyfiken på något som jag aldrig kommer att drabbas av då jag kör 528???

----
----
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Magnus M: Behöver jag säga att jag även har sparat på expansionskärlet?? :-)
Kalla mig skrotnisse om du vill! ;-)

Kan kolla imorgon om hur det ser ut där man monterar givaren.
Men att såga isär den vet jag inte om jag kommer att göra...

/Hammar
Visa användare
747
TCG
Jag ska förhoppningsvis byta expansionskärl i helgen. Vi får se om jag har hjärta att kapa upp det gamla :)

MVH
/Jonas
Visa användare
747
TCG
Nu kommer äntligen bilderna: Länk

Magnus M hade rätt. Vad jag glömde ta kort på är att på bilden "sensor.JPG" så sitter det egentligen ett rör runt som ska göra att vatten inte kommer in till sensorn.
Jag vet inte om jag förklarar tydligt, är ganska trött nu men om något är oklart så är det bara att fråga.

MVH
/Jonas
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
He he, ser ut som du har jobbat ordentligt för att få dela på kärlet. ;-)
Kan tänka mig många fula ord innan den delade på sig.

Intressanta bilder faktiskt.
Det tackar jag/vi för.

/Hammar
Visa användare
747
TCG
hammar
Hittade inte de verktyg jag ville ha i garaget så det fick bli bågfil och handsåg. *phew*
hehe, det var nog tur att jag inte var i kyrkan när jag skulle ha upp det. Så det blir väl hissen nedåt när det är dags, men vad gör man inte för sina powervänner? :)

Innerväggarna var dock lättare, de var som hårda som kexchoklad ungefär. De gick sönder bara man petade på dem med fingret. Inte konstigt att det går sönder...

MVH
/Jonas
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
TCG: Tackar allra ödmjukast för din insats. Fast du kanke har tid över nu då du inte får köra? ;-)
Det är ju på sätt och vis en riktigt finurlig konstruktion. Man eliminerar ju en källa till ev läckage.
Det verkar som att BMW's flottörer inte tål höga temperaturer (kokning) utan att ta åt sig vätska varpå de blir sänken istället för flottörer.
På en V8 skulle man teoretiskt klara sig med bara nytt kärl och behålla gamla givaren.

----
----
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Magnus M: Min gamla givare såg inte så ny ut om man säger så, lite beläggningar osv på den (på bilderna jag laddade upp har jag torkat av givaren), så jag var osäker på om den fungerade som den skulle ändå, eftersom jag inte fick varning om låg vattennivå.

TCG: Du skrev att den var som "kexchoklad ungefär" och det är precis samma med kylarens övre (och kanske även undre?) slanguttag.
Den blir spröd och går av, det var det som hände mig, och många andra.
Som sag, tyvärr verkar det inte finnas något bra sätt för att se om kylaren håller på att ge med sig, ev. då vid byte av kylarvätska kan man skruva loss slangen och titta/känna på plasten och se om någon bit saknas osv.

/Hammar
Visa användare
747
TCG
Magnus M
Jag har alldeles för mycket tid nu på helgerna. Jag roar mig med att serva och tvätta bilen. Min bror har den som finbil nu på helgerna. Han tycker gasresponsen är nästan för bra och utropade glatt under en acceleration "den drar ju fullt på vilka varv som helst" :) Härligt att höra sånt från en Audifrälst... :)

Jag tror inte det är värmen de inte klarar, jag tror helt enkelt att det är för klen plast som av ålder spricker.
Konstruktionens idé om att det inte ska kunna läcka runt kontakten är bra ända tills den som för mig går sönder och vattnet forsar ut runt kontakten. :(

Jag skulle aldrig montera tillbaka en gammal kontakt då jag inte vet hur länge den kommer fungera. Om kylarvattnet läcker ut utan att bilen varnar så kan skadorna bli omfattande...
I mitt tidigare fall så läckte det så mycket så det rykte så jag inte såg något framåt. Rök vällde upp ur motorrummet så jag missade det inte men om det inte hade läckt fullt så mycket så kanske vattnet tar slut och man märker det inte förrän det är för sent.

MVH
/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.