AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.718

Turbo bygge

Sida 1 av 2
love bmw
Nån som vet hur mkt standard kolvarna pallar med i m20 motor, pallar dom med överhuvudtaget vid över laddning, går det att svarva toppen på kolvarna, vev & stakar vad står dom pall för.Att fixa toppen är ju inga större problem, det finns många som kan, men i botten kostar ju saker & ting lite. Ni som har byggt turbo i M20 motorn får gärna dela med er lite eller mkt. tacksam för alla råd.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Pallar iaf 0,4-0,5 kg laddtryck som det är original.
Körde jag hela sommaren nämligen.
Sen till nästa sommar hade jag tänkt köra större turbo och mer laddtryck. Har inga planer på att rota bland kolvar osv. Kanske en Koppar-toppackning, men inte mer.
Bonje har ju plockat rätt mycket effekt. Tror inte han gjort så mycket heller. (tror)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Tja!!

Det stämmer, Bonje har inte gjort ett skit åt botten men jag vet inte om "han" har plockat ut så mycket effekt ur motorn.

316,4Hk / 457Nm (allt är relativt)

Jag har kört med 0,9 i laddtryck med orginal komp. (8,8:1)

Kolvar ock stakar tål tydligen mycke stryk.
Dom "stora killarna" :-) brukar svarva ner kolvarna och ladda på "lite" friskare än vad jag har gjort.

Det finns nog säkert 325:or med turbo som dom har plockat ut 500 kusar eller mer...?
Genom att bara sänka kompen på dom (svarva ner kolvarna och/eller gröpt ur i toppen.)

/Bonje

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
jag svarvade ner kolvarna lite grann,laddade 1,5 inga problem med kolvarna! uppskattad effekt 400++,du bör o-ringa blocket samtidigt så håller toppackningen bättre.

Lycka till med bygget så syns vi på Emmaboda i vår!

11,83 201km/tim
Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Tja! hazze komer du från Norrtälje ??
Jo
744
Jonhny
745 -85
Bonje:
Tjena.
316hk o 457nm e ju rätt mycket på en motor som lämnar 170hk resp 220nm original. Tycker jag iaf.
Är 0,9 kg max vad man kan ladda utan att sänka kompet ?
Jag ska ju byta turbo och ladda lite friskare. Iof lär ju 0,9 kg räcka om man får 300 hk...
Hade varit skoj att veta iaf.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Bonje:
Måste ju fråga vad du har för IC ?
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Blarwp
jo stämmer bra,bor du i krokarna oxså?

11,83 201km/tim
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.........

Jag byggde en 323 E21 förut och den svarvade jag bort 1,2mm på kolvtoppen, men jag sparade en radie av 9mm på kolvkanten för bibehållen klämspalt......... Kompen blev ca 8,7:1 jag körde originalsprut utan tillskott och laddade 0,9 bar. Men körde momentant med ca 1,2-1,3. Motorn har gått hårt och långt med många vändor av spikningar och håller än.........

//Jesper
Visa användare
1.114
Bonje
-Jonhny.

Det är en 240/740 IC.
Men jag behöver en effektivare tills i sommar.

Nu när jag laddar 0,9 så är luften efter IC runt 60 grader. Det funkade helt OK upp till 0,4 - 0,5 bar
då var det ca: 40 grader.

Visa användare
1.114
Bonje
Jaha en fråga till.... sorry!

Det går säkert att ladda mer än 0,9. Jag har inte vågat provat ennu. Jo iofs. så har trycket skenat i början när jag laborerade med trycket (1,4bar)
Med då vill jag lova att det spikade.

Jag kommer iaf. att prova o höja trycket efter IC. bytet, så vi får väl se.....

Fi
82
Finkel
325im -88
Hur o-ringar man blocket?
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
man fräser ur spår runt cylindrarna och lägger i pianotråd i spåren.

11,83 201km/tim
Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Men hur f*n får man plats med att
fräsa spår mellan cyl. på ett
M20 2.5liters block?
Det är ju inte så överdrivet
mycket material mellan loppen...

Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
Tja Bonje...

Skall du sälja turboprylarna?
Hörde att rykte att du skulle göra det,om du skall det så undrar jag vad du skall ha för allt inkl.prospark srutet o tänningen..?
Måste få en snabbare bmw till sommaren...
Visa användare
1.114
Bonje
Jo ryktet går ju tydligen.......

Det stämmer, jag kommer att sälja hela kittet.
Men jag ska först köra någon repa nästa sesång och få lite tider med bilen.
Efter det så kommer det att bli till salu.

Förmodligen komplett med turbo, renrör, westgate, dumpventil, sprut/tändning, avgassystem, spridare, intercooler, slangar och rör mm.mm.
Kopplingen vet jag inte riktigt om jag kommer att sälja?

Så den som köper det har bara lite monterings jobb. sedan är det bara att ge sig ut på vägen och piska lite M3 och M5:or :-)

Vad priset kommer ligga vet jag inte just nu. Men det är ju en bra bit till sommarn, så det är väl bara att börja bjuda.....

/Bonje

Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Slimm
de e inga problem att o-ringa M20 2,5,det finns plats!

yo Bonje.. få för dig inga konstig heter nu låt sträsfläkten sitta kvar nu...du har ju för fan jobbat hella vintern med den(föra och sommaren).dumt att låta grejorna sitta´och svarvaner kolar och sont så du får lite mer komp så du kan ladda lite mer.. och sen ett par riktiga suler på typ "18,5*31"*ler*(men du kanse får bredda hjulhuset lite typ en så där 10 cm) så du får lite fest och piskar patrick!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!och skafa dig för fan en vinge till bilen!!!!!och sen vill jag se dig på strippen...cs..//"mongo" danne
Oden
Vad kan va roligare än en BMW med Turbo???
Jo två BMW med Turbo..he he he

Go hard, go fast...
oden.. hmmz vad fan ska man ha två bmw turbos till?????*öööö* fatar inget....
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
""oden.. hmmz vad fan ska man ha två bmw turbos till?????*öööö* fatar inget.... ""

Frågan du ställer svarar sig självt.......... Du fattar ingenting......... Fast då du åker Audi 80 så finns det förståelse för din okunskap!!!

Min bil var rätt skoj med två aggregat.........

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.