|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
hammar: Statestik bevisar ingenting utan kan tolkas precis som man själv vill. Men om du bemödar dig att jämföra annonser i tyskland med annonser i sverige och använder en gnutta sunt förnuft så förstår du att milen inte kan stämma på många av dom bilar som är till salu. Jag säger inte att det jämnt är så men att risken är större på en importerad bil än en svensksåld. Jag känner personer som har importerat bilar i mellan 10-15 år från tyskland därför vet jag en del om hur det går till. |
|
|
Har haft bekymmer med följande på min E-39 T-98: 1. Missljud från AC-fläkt vid start. 2. Krångel med bältessträckare förare. 3. Dålig handbroms. 4. Baklucka, rost, redan bytt. 5. Bubblor vid tanklock. 6. Gnisslande förardörr. 7. Skramlande panel på öjämnt väglag. 8. Bilbälten blir "skrynkliga" vid användning på barnstol. 9. Sten mellan bromsskivor. Det lät förfärligt! |
|
|
sword: Punkt nummer 9. sten mellan bromsskivor förekommer aldrig på mina fälgar som original (turbinfälgarna) men så snart mina före detta PT-flash var monterade så dröjde det inte länge förrän det skramlar och skriker något djävulskt då man kör på grusväg, så jag kan dra slutsatsen att ju bredare fälgar och ju färre ekrar, desto mer ökar risken för sten där. Men mina M5-replica-fälgar klarar det ganska bra, lite sand bara som kan skava mot något men det är inte samma som med PT-fälgarna. Det brukar försvinna tillfälligt om man backar och bromsar lite. Frågan är sedan om vilken skada det kan göra om det kommer in grus där och sand. Det blir ju lätt ganska varmt då man bromsar och om något ligger och "slipar" där. /Hammar |
|
|
swords"Punkt nr9" har farsans 523i-97 problem med trots original 15'' fälgar med inte så stora "glipor"...M.a.o.>>>Spelar mindre roll vilka fälgar man har är då min erfarenhet...Fastnar oftast bak kan jag väl tillägga. Stenarna/smågruset försvinner med backning(oftast). Mvh Janne. |
|
|
Är det inte 16" som är original på E39? Hur som helst, ok, då har jag väl bara haft tur än så länge med mina "gamla" fälgar. ;-) Kan det ha med däcken att göra då? (Om vi utesluter fälgarna, eftersom mitt resonemang inte håller när du säger samma sak, fast det motsatta) Mina nuvarande sommardäck, de som jag har problem med när det gäller grus, suger åt sig alla stenar de kan hitta på vägen, kan det ha med saken att göra? Det är Good Year GSD-3, GSD-2 hade samma problem. Men Continental, som satt på då jag köpte bilen, de hade inte det problemet. Några fler med samma erfarenheter? Sedan kan dimensionerna ha betydelse också kanske... nu greppar jag efter halmstrån men ändå, skulle vara kul att få ett samband. /Hammar |
|
|
Hej och tack för era erflektioner. Har hört att det finns sats för at förhindra stenar i bromshuset. Vad vet ni om det? Mvh Sword |
|
|
Jag har köpt både importerat och svensksålt. Det ÄR smidigare att köpa svensksålt. Bilens historik är mycket enklare att kolla upp. Hur många köpare av importbil ringer och pratar med föregående ägaren? Troligen väldigt få. Att det myglas mer med direktimporterade bilar är självklart då det är svårare att upptäcka fusket med dem. Fel på E39: Rost på bakluckan. Gäller främst touring men även sedanen Fläktmotstånd Regnsensorn Klen handbroms Gnisslande framdörrar. Åtgärdas enkelt med vaselin. |
|
|
Frågan är bara att veta vilken rostfri bil utan servicebok som är felfri.Har En bondkörd Svenssåld dock i mitt fall rostfri för det kollade jag innan jag köpte den. |
|
|
sword/hammar>>>Vet iaf att BMW bytte bromssköldarna fram,trots att stenarna/gruset fastnade oftast bak!!!Farsan påpekade detta men dem bytte ändå bara fram(garantigrej)Bak hade dem aldrig hört talas om att detta hade hänt???Lyssnade inte mycket på kunden i det fallet m.a.o.(BMW i Skellefteå). Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fastnar oftast bak, och då får man backa ca 10 meter, De kompletteringsplåtar som finns till bilar tillverkade före 10/97 är bara till framhjulsbromsen :)) Det beror också vilken typ av vinterdäck man har, är ju oftast sandningsgruset som fastnar, mina däck "drar upp" mycket av den "sanden" från vägen och kastar runt med den också fastnar det. ///MVH Hasso Länk |
|
Det här med stenar som fastnar i bromsarna är det vissa årsmodeller, jag har inte märkt något på min -00 Enda felet än så länge är regnsensorn som sagt upp sig. |
|
|
Richard V8>>>Kan säkert vara så att BMW förbättrat konstruktionen allt eftersom åren gick.. Eller så kör du sparsamt på grus/vinter/ -vägar. Mvh Janne. |
|
|
Ja,Om jag tolkar Hassos svar rätt så hände något 10/97.. Mvh Janne. |
|
|
Stötdämparna fram tål inte kyla så bra bytte själv vid 6700mil efter en kall period i norrland och en bekant bytte vid ca 4500mil efter liknande omständigheter. Enligt verkstan var det inte så ovanligt att tätningarna pajar och det kommer fukt in i dämparna som sen fryser vid sträng kyla. Men ca 25-30 grader kallt är ju inte så ovanligt. Lite dåligt tycker jag! |
|
|
Dörrlåsen fryser lätt vid vintertemp. blir nästan omöjliga att stänga, hade mest problemet på förarsidan. Min bil Länk |
|
|
Expansionkärlet spricker ibland med en knappt synlig spricka, kan va en orsak till att kylvätsakan går efter Min bil Länk |
|
|
Bra Forry! I VM i trådlyft, med 8 år efter senaste inlägg vinner du enkelt.......... Dyraste felen på e39 måste vara rosten. |
|
|
Tusen tack Kane, Härligt att vara bäst i nåt =))))))))) Min bil Länk |
|
| Måste lägga till Vevhusventilationen till listan över vanliga fel på e39, kolla att den är OK innan köp. | |
|
Hm hur kollar man den? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.