AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.370

5 vanligaste dyraste felen e -39

Sida 1 av 3
stefannorr
Skulle va intressant veta typ 5 vanligaste respektive 5 allvarligaste dyraste felen på e-39.
1. toppen (p ga kok orsak termostat vattenpump termostathus
2. autmatlådeproblem? eller gäller de mer e 34?
3. import med dålig dokumentation,köp 9 900 visar sig vara 19 900 eller 19 visar sig vara 29 o s v..(med dyra rep som konsekvens)
4. förtsätter köra fast v-lampor lyser typ hög temp,nödprogram ,m.m

3
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Finns en del vanliga problem med E39. Finns en hel del att söka på om detta.

Fläktmotstånd
Kylare som frasar sönder?!
Termostat som lever ett eget liv.
Stenar som fastnar mellan skiva och bromssköld (finns sats att köpa som löser detta)
Gnissel vid dörrar, ordnas med juste vasselin
Listan kan bli längre...

Sen finns det alltid en risk med objekt som är dåligt servade. Då kan det bli dyrt, dyrt , dyrt!

God Jul / Wallace
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alright....Absolut vanligaste/dyraste fel som uppkommer med BMW's generellt är>>>Obefintlig service dvs ointresserad/slarvig ägare?!???(svårt att förstå ;)),betydligt fler mil än vad mätaren visar...vilket resulterar i "mystiska fel" efterhand.

Mvh Janne.
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Tror inte att det är så mycket mer fel på e-39;.an än andra bilar snarare tvärt om. Varför har denna modell toppat listorna de senaste åren Jo nöjda ägare.

Fri service betyder att bilarna har blivit väl omhändatagna i redan från början.

1.Vanligaste man läst om är väl termostat - luft i kylsystem-vilket innebär dålig värme pga värmeregleringen störs.
(Jag har själv haft stora problem med detta) Vilket berott på snålhet vid tidigare reperation.

2.Gnisslande dörrar vilket mer för mig ger ett omdöme att blir man irreterad på detta då har man en tyst bil.

3.rost på baklucka touring.

4. Köp Svensksåld bil så slipper man fusket med milen.

5.Kondensatorfkäkten so står oanvänd vintertid och plötsligt skall puttra igång vid värmare årstid (min utbytt i somras då den skurit i lagren)

go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Wallace, och även övriga :) :

Exakt vad menar du med fläktmotstånd? Har nyligen köpt en svensksåld 540ia-97a, som är fullservard upp i .. Dock har jag ett litet problem:
När jag svänger vänster låter det som något fläktblad eller liknande liksom går emot något. Vissa kanske skulle gissa att det har med bromsklotsar etc att göra, men missljudet kommer verkligen från mitten av instrumentpanelen och låter enl ovan. Kanske är det för att kupén i sig är så tyst, så att man därmed hör det minsta lilla ljud :), men LITE störande är det... (Det hörs väldigt svagt).
Var medveten om ljudet innan köpet, och förra ägaren hade vait inne på BMW 3 ggr för att försöka få bukt med det. Deras svar var då slutligen att det berodde på "damm" i systemet... Skulle damm kunna "bygga upp" några micrometer så att något som roterar därmed skulle gå emot?

Tacksam för feedback

gocreate
stefannorr
Öser på med frågor......

När i snitt ska v-pump termostathus m m bytas? 10 000 mil 6-8 år eller är kvaliten varierande av körsätt service m.m.?

Hur många byter olja i automatlådan och vid vilka mil-år?

Jämfört med andra märken ni ägt,hur bedömer ni kvaliten?

Är toppen så känslig på e -39 att de är bättre att byta typ v-pump termostathus tempgivare typ nu efter 8700 mil eller är de lugnt om man väntar till typ tempmätaren strular eller kylarvattnet/glykolen minskar? om man åtgärdar direkt...
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Dålig värme i kupé = varning
Hur många byter för i fall att...?
Tror dock att topparna är rätt tåliga e-39.

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej!

Jag har själv en E39:a och funderade precis som du en dag på vilka vanliga fel det finns, och min lista är snart klar, har några fler fel som jag ännu inte har drabbats av, här kommer listan:

* Termostat
* Vattenpump
* Rost vid tanklocket (Mer ovanligt på sedan?)
* ABS-sensorer (Mer vanligt på senare modeller)
* Kamaxelgivare (ganska ovanligt, ska kolla min den 29/12)
* Rost på bakluckan (om det är en Touring)
* Hjullager
* Låsmotor baklucka
* Gummit till bakluckans brytare (självförvållat, enkelt att peta ut gummit igen)
* Kylaren (Översta uttaget som sitter på höger sida kan vittra sönder)
* Värmeventiler (orsakar full värme på förarsidan)
* Lekage vid expanstionskärlet (läcka vid givarfäste under)
* Kombiinstrument (trasig text i instrumentpanelen)
* Fläktkoppling (Mer ovanligt?)
* Backventil till bensinreturventilation (Mer ovanligt?)
* Ventilkåpspackningarna (Mer ovanligt?)
* Handbroms (Sällan använd = Dålig verkan till slut)
* Kylarslang baktill på motorn (Mer ovanligt kanske)
* Dörrlister (De slits snabbt)

Sedan kan man själv konstatera vad som är dyrast, men här har du listan i alla fall.

/Hammar
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag väntade med att byta v-pumpen tills den skar ihop på
essingeleden förra måndagen. Bilen står hos Bil&Motor i väntan
på byte den 7:e januari. Bilen har gått 17000.

Grus/sten i bromsskölden har jag också haft.

Handbromsen ska Perre också ta en koll på. Den är dålig.

Lite bubblor har jag hittat vid tanklocket, det är åtgärdat.

Inget annat än så länge på 16 månader.

/Johan

kn
310
knudi
535i -92
Köp Svensksåld bil så slipper man fusket med milen
detta är då ingen djävla garanti

/Steffee
stefannorr
Ja har köpt en sv såld 523 ial den har endast rullat här i Luleå nu 8700 mil..så finns ju lite o ta på gav dyrt,men fick rätt mycke för priset..fullservad..skinn..multi 17 m.m...cd kasett m.m.....automat,,,lägger i driven o myzer..änsda störningen är det ö kändsa bruset från v rutan men har låg prioritet på de...hade en 320 i 97 unan o la ut säkert 25 000 kr pedant som man är...så jan som harden nu i Kiruna lär bara behöva glida...
stefannorr
Märks de är nyår på stavninen..skäms.....
stefannorr
Stavningen ska de stå.........men har kanske snart ändrade arbetsförhållanden så ev spekulanter kan bjuda.....under 120 så dröm... är superskick lågmilare( 8700 mil fullservad endast körd i norrbotten Luleå) automat=glidare...skinn...farth 17 s däck restv m.m m.m cd kasett o s v...full serv bok plus lite till....

Så gott som alla E39 har väl klimaautomatik, därmed elektronisk steglös reglering av kupéfläkten. Då har bilen inte det klassiska fläktmotståndet, utan ett slutsteg ned kraftig effekttransistor som iofs också kan orsaka problem (lödfel i anslutningsplinten). Sitter inne i luftkanalen, åtkomst från höger framme i mittkonsollen nånstans har jag för mig. Men de klassiska problemen med avbrott i fläktmotsånden som brukar förekomma på alla möjliga bilmodeller finns inte.
En del av de fel som nämns ovan är nog inte relaterade till enbart E39 och de som är det kan ju också vara sånt som är uppgraderat/förbättrat genom åren, termostaten t.ex.
En liten lista med "riktiga" kända E39-problem skulle vara bra, men den bör även innehålla uppgift om vilka årsmodeller osv det gäller, om det ev. är eliminerat på senare modeller osv.

FP
> K-Jörgen
"Köp Svensksåld bil så slipper man fusket med milen"

Detta var det dummaste jag hört, du påstår att svenska bilar inte skruvas !?!?
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
BMW528M:

Det dummaste du har hört? Klart att svenskasålda också skruvas, men inte i samma omfattning som importerade.
Efter som det är normalt för en tysksåld BMW att avverka flera mil per år än en svensksåld så är det betydligt mer attraktivt för folk att skruva dom bilarna för att få ner milen.

Gott nytt!

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
sleeperix: Med vilka grunder drar du de slutsatserna, finns det statistikt säkerställt och var i så fall, vem har gjort undersökningen?
Jag tycker det luktar fördom över resonemaninget eller mycket av stilen "jag känner många som har råkat ut för skruvade mätare..." osv.
Frakta tack. ;-)

/Hammar
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Köper du en Svensksåld bimmer så självklart kollar man de årliga besiktningspappren. Milfusk i så fall inte i den utsträckningen då detta syns här direkt. Även serviceboken kan kontrolleras på ett säkrare/lättare sätt .

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Och så får du 5 kilo rost på köpet!
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vill bara säga:::

Hellre en rostfri bil utan servicebok(självklart inga fel så att säga) än en rostig och bondkörd svensksåld bil.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
sleeperix: Varför ställer du av en vardagsbil? Min 540 är en utmärkt vinterbil! Man skall inte sätta upp en BMW på pidestal utan köra den.

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.