AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.467

hur få bort fastrostade saker på bästa sätt?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag har haft en del fel på min bil på sista tiden och jag blir vansinnig när jag mekar med den. man kollar upp vad man ska göra och det verkar alltid rätt enkelt, men sen är det alltid nån fastrostad skruv/mutter som förstör allt.
jag sprayar 5-56, häller på rostätare, slår med hammare och drar med hylsnycklar. ibland får jag loss dom efter flera timmar och väldigt ofta runtdrar jag muttrar och skruvar och insexskruvar.
nu senast skulle jag tömma bensintanken. då runtdrog jag pluggen till tanken så nu går det inte att tömma den.
dagen efter skulle jag byta fjäderbensinlagringar. då runtdrog jag en mutter där så nu får jag väl kapa dom med vinkelslip.
blir vansinnig.
ge mig nu era bästa knep. pleaaaaaaaaaaaase
säger bara en sak...värme!

det är de bästa du kan använda på fastrostade saker! på jobbet så skulle vi göra ett stort arbete och byta ut gängtappar å muttrar som suttit på samma ställe i 30 år!

på med gasolbrännaren å värm till muttern är röd!
låt den svalna sen är de bara å pilla loss den, inte med fingrarna då för den är ju som sagt varm :)!

nu kanske de inte är alla som har en stor gasolbrännare i garaget men det funkar med en vanlig liten brännare också!

bara å sätta igång å elda :)
Fina och välgjorda verktyg gör halva jobbet när det gäller fastrostade detaljer. Ofta kan man utröna vilka verktyg som håller hög kvalitet genom att titta på prislappen och genom att helt enkelt titta på verktyget. Små toleranser och hög finish vid tillverkning är bra saker att gå på.
Om det sitter hårt kan man med fördel använda en hylsa som är 6-kantig istället för 12-kantig osv, detta för att minska risken att dra tex en mutter rund.
Är det riktigt murket drar du av stammen, eller valsgängan på skruven och har du tur så sitter det fast i rätt del vilket gör att du kan fixa och dona med skruven på ett bättre ställe än under bilen.

Rostlösare kan fungera men oftast är det "Pure power" som gäller. Detta är iaf min mening

Är det riktigt grisigt kan man ju ta till huvudnycklar i form av Aga-nyckel (värme är oerhört effektivt för att lossa hårt sittande detaljer) eller rör-tång om plats finnes och delarna tillåter denna behandling.

/Anton
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
1. Bruk 556, WD40 el.l (finnes kanskje mer effektiv smøremiddel?). Vent noen minutter.

2. Bruk riktig verktøy (fastnycklar som holder rundt hele mutteren).

3. Varmluftspistol eller vamt vann kan også funke (materealet utvider seg, det kan gjøre at skruvene løstner litt).

4. Hammer, slegge, forleng verktyget med et lengre rør som du setter utenpå fastnyckelen. Er du tvunget til å slå løs, så må du ofte slå HARDT, hjelper inte å pussle (har erfart det selv). Anbefaler hørselvern.

5. Når du skrur sammen delene igjen, bruk kopperpasta. Dette er et stoff som du smører godt på skruvene = neste gang får du opp skruvene enkelt. Inte skru for hardt til igjen!

"Den som er sin egen advokat, har en tosk til klient."
immer: Faktum är att det många gånger fungerar lika bra med ytterst försiktigt uppvärmning av den fastsittande detaljen. Man ska överlag försöka värma så lite som möjligt. Värmen kan skada delar med härdning osv.

/Anton
Nu kanske vi ska tillägga att man inte ska använda "värme" då man utför arbeten nära bränsletanken!

Men visst annars fungerar det alldeles utomordentligt...
moose: Ja om du nu verkligen tycker det så, ok vi tillägger det. ;-)

Det är verkligen av högsta vikt att ta det som moose säger här på största allvar. Men det har nog de flesta förstått.

/Anton
Th
60
The_one
320 CAB E46 Imolaröd M-paket -04
320 Touring M-paket -03
Coca cola e annars kanon om de ligger å drar ett tag!
anton: jo,det är ett faktum att om man drar i för hårt med brännaren så kan skada andra detaljer!Men om de är fritt omkring så är de bara å blåsa på :)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ser det jävligt ut från början kör jag med "caramba" rostlösare , sedan värmer man upp med en liten brännare eller gasolbrännare eller i värsta fall cigarett-tändare och så fort det blivit redigt varmt så chockar man med kylspray !

ibland kan det vara bra med en tum-hylsa på en mm-bult om det saknas mycket material pga. rost.

7-Series - The choice of your local pimp!.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Som Anton sa använd 6kant.Jag har gått över helt på 6kant non-slip hylsor,12kant skulle förbjudas ,sen är ju ett rejält skaft o ta i med halva jobbet.Och har man tillgång till värme är det ett+ det behöver inte vara öppen låga man kommer en bra bit med en pistol.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
12-kants hylsor är ju ett djävulens påfund! garanterat runda muttrar varje gång i stort sett...6-kants hylsor är så mycket enklare att använda samt att man slipper bli förbannad när man dragit muttern rund med 12-kants hylsan...

skulle byta styrled på e30'in och den satt ju rätt rejält om man säger så :) blev till att värma rejält och sen ta med 2 större rörtänger och gänga ur...

men som andra redan sagt, med rejäla verktyg är hälften vunnet!

BMW, Bayerische Motoren Werke
sh
820
shu!
525i -91
Finns bara ett vektyg som är sämre än 12kants och det är skiftnyckeln, så fruktansvärt värdelöst verktyg. Nackskott på uppfinnaren ! :>

// Giv en olle! å gär`n rivar!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
mjo fast det är alltid underhållande med "gördetsjälvare" som dragit runt varenda bult på bilen med en rejäl skiftnyckel :-)

7-Series - The choice of your local pimp!.
Värme funkar även på skruvar som borde sitta hårdare av värme, tex väldigt rostiga igängade i något som tål att värmas lite.
Jag har i princip aldrig gått bet på att lossa en fastrostad skruv med gassvetsen genom att rödvärma skallen. Den lossar inte nödvändigtvis på första värmningen, men gör det några gånger i följd så brukar den släppa. Ta dock inte i medan den är rödvarm, för då är den för svag och går av.
Senast så var det skruvar som höll fast navet på en F**d, tre av fyra skallar gick av. Med navet i städet och en stor polygrip på "pinnbultarna" efter värmning i flera omgångar gick de att lossa hur enkelt som helst trots att de var rejält fastrostade.

12-kant nycklar har sin charm dom också. När det är trångt och man inte får något vidare svängrum på nyckeln, då kan en 12-kantsnyckel vara enda lösningen.
Men går det så är 6-kant helt klart att föredra.

/Anton
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Värm inte bottenpluggen på tanken med gasolbrännare, möjligen på en diesel men jag hade inte vågat. =)
BMW Kungen
Där inte värme går att använda så har jag mycket goda erfarenheter av Sonax Express rostlösare. Mycket bättre än 5.56 och annat..

Mvh
/// Kungen
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ska ta och inhandla mig en sats 6-kants hylsor..vad ska jag köpa? Vill ha några som håller för hobbymekande..nån som har erfarenhet av Kamasa?

//Roffa

---
Min BMW - Länk
kolla här vetja: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Biltemas sattser är klart prisvärda, hyllserna pallar att köras med trycklufts maskin ( mina har gjort det ). jag körde sten hårt med bacho/sandviken innan...men efter inbrott och annat skit tröttnade jag på att köpa dyra verktyg. När biltemas funkar bra jämfört mot priset.
Dom även non-slip block nycklar som jag kan rekomendera!

Annars kolla efter gårds/konkurs auktoner...där kan man göra klipp!

Skruvar man lite mer så rekomenderar jag på att investera i trycklufts maskiner...guld värt när något sitter som berget...eller för att spräcka kassa muttrar...driva ur dåliga bultar osv!

Rostlösning bör man ta på alla bultförband innan man börjar skruva. Det första jag gör efter ha lyft bilen är att blåsa på rostlösnaing på alla bultförband som ska släppas...*kaffe pause* sen på med rätt verktyg...och i stället för att dra sig gull å blå med ett litet spärr skaft...fram med det stora..så man får kraft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.