AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.633

M3 csl och Z8 i vinterslasket?

Sida 2 av 4
jag har inte sagt nåt om att köpa en demobil från tyskland.det var inte det det handlade om..det e ju en riktigt udda specialbil som inte jag skulla ha året om om jag hade en.

M-POWER!

Länk
AL
289
AL
318is CSN-90

När jag var liten (70-talet) åkte "vi" 2002 turbo alt 175hk 2002 året runt... Funkar kanoners enligt farsan då de har/hade diffbroms ihop med rallydubbade däck.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Tittar jag på en bil, och den inte körts vintertid, drar jag slutsatsen att ägaren varit mån om bilens skick. Att bilar är till för att användas är väl knappast någon överraskning, men om den inte vinterkörts har den inte vinterkörts.. så resonerar jag. Skademinimering i mina öron, och det kan väl knappast vara något fel med det.

Sen känns diskussionen konstig eftersom vi alla skriver utifrån olika geografiska förutsättningar. En torr fin vinter med låg luftfuktighet och visst, tanken blir mer lockande. Men stora slaskkakor under hjulhusen och en matt skön salthinna över ljusen är inte lika lockande. Dessutom kan det vara en viss njutning i att få plocka fram sommarvagnen lagon till hösten. En smula lutherskt kanske, men väldigt trevligt..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Espen
Huvet på spiken mbolo! ;) Det är ju väldigt stor skillnad på en solig torr sommardag i Kiruna än en slaskig, salt, blåsig vinterdag i malmö!
Hade jag bott i Kiruna så hade jag inte tvekat en sekund att ta ut skönheten och cabbat ner och bara njutigt!

Men här nere, njae...

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om bilar är till för att användas, varför skulle en demobil vara så farlig då? Ok jag hajar och tycker likadant egentligen. Bilar skall vårdas och skötas OCH användas, men de ska användas med förnuft. Så resonerar jag. Om man kör på vintern får man bara sköta bilen bättre så är det inga problem.
Det finns firmor som lever på detta!
/B

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Han som sitter o åker runt i sin Z8a kommer nog inte att annonsera ut den privat får att få ut mer ut av det utan går till bilfirman o byter in den bara o bilfirmans första fråga är inte precis om den har vart vinterkörd eller inte , så jag tror inte att der spelar så stor roll , det ni pratar om kommer kanska ha något störra betydelse om 10år när dessa bilar har sjunkit ordentligt så att de flesta har råd med det
Jag resonerar så här..

Köper man en M bil för att den är komfortabel? - Nej
Köper man en M bil för att den är ekonomisk? - Nej
Köper man en M bil för att den är snabb? JA! :)

Kör du så jätte snabbt på vintern?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
JA :))
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
:)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
cane
Kör min M3 cab året runt... jag resonerar såhär

Köper man en M bil för att den är komfortabel? - Ja, jmfrt mot andra bilar med samma prestanda.

Köper man en M bil för att den är ekonomisk? - Nej, men den är inte jättedyr heller faktiskt.

Köper man en M bil för att den är snabb? JA! :)
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Köper ni en bil för att sälja den??

Många argument om att "när man ska sälja så..."
Tycker det är lite dåligt argument när det gäller bilar som kostar 800.000 kr +

Visst är det pengar det handlar om men har man råd med en sån bil har man väl råd att köra den året runt och därmed kanske förlora lite pengar när man sen säljer.. Tycker jag iaf.

Tänk er själv om ni hade en M3 CSL och en toyota corolla 94'a. Ni skulle ju gråta blod varenda vinter när ni backar ut jappsn istället för M3'an.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Men jubla desto mer när man tar ut pärlan till våren...

Jag gör så iallafall (nu har jag ingen CSL men en 325'a som vårdas ömt) och det är alltid lika roligt att ta ut "sommarbilen" på vårkanten.

/Rickard
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Man ska inte ha dyrare bil än att man har råd att köra den ;-)

Ingen som ställt sig frågan vad killarna kör för bil på sommaren!?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det måste väl vara helt upp till ägaren att välja hur han vill använda sin bil.

Tror knappast det är billigare att hålla sig med en bil till på vintern. Åker man Z8 vill man nog inte åka nån gammal 80-tals japs på vintern. Kanske snarare en 320 -02 eller nåt liknande och det blir definitivt dyrare än att köra sin Z8 även på vintern om man sköter och tvättar den. Men detta måste som sagt vara helt upp till ägaren.

Jag har inga planer på att köra min M3 -87 på vintern men vill nån annan göra det med sin så är det helt ok för mig och borde vara det för alla andra också.
ja Björn det är upp till ägarn, men forum är till för att tjaffsa på, annars är det inget kul!!

:-)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Riktigt pstolas, det är därför jag tjaffsar med er! ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det bara jag som tycker att det känns lite "fattigt" att ha tex en M3 CSL som enda bil? Hoppas ni inte misstolkar ordet "fattigt" här. Jag menar köper man en sådan bil att köra omkring med varje dag utan att ha något annat? Det känns som att lägga alla sina pengar på en armanikostym för 50 lakan och sedan använda den varje dag vid varje tillfälle.

Nu betyder det inte att det var så i detta fall men i mitt tycke ska dessa maskiner användas på bana samt till/från. Jag hade hellre köpt en CSL som rullat 5000 nurburgring mil än en bil som rullat 5000 årent runt, dag in / dag ut mil som den enda bil ägaren haft.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Acey,

En CSL som rullat 5000 Nürburgring-mil finns inte längre. ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
johann: Om man får lov att räkna in milen till/från stockholm då? ;o)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det beror väl på hur ofta man åker dit.
Kör man dit och sedan kör några tusen mil på Ringen så är det ju samma sak, typ. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.