AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.746

Tips på att få bättre ljud utan att "riva" för mycket i bilen...

Sida 2 av 2
Har nu kommit fram till att det var stereo jäveln som ställde till det. Slängde i en gamal Kenwood stereo (tydligen enda rätt märket har jag kommit fram till) och vips, bort med alla störningar.
dr
172
draven
328i-98 E46
Tack för all hjälp .. Speciellt till folke, jag ser nu en lösning på det hela som kan räcka för min del . Ev byter jag ut en del element också... Om det nu är nokia...
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ok om ja gör så här med originalstereon så kommer d o funka? :

-byter samtliga elemnt till bättre.

-drar nya kablar från nya cd:n till steget (2 kanaler) och ut till högtalarna fram

-från steget till högtalarna bak och substeget. (alltså 4 sladdar från stegets utkanaler till baksystemet) 2 till högtalarna o 2 till sudsteget.

-från substeget till baselementet i sublådan.

tacksam för svar lr alternativ

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Draven: Jag har en likadan bil som dig och stod inför samma problem när jag hade köpt den, lite klent ljud. Funderade på att byta originalhögtalarna men ville samtidigt ha mer bas. Så efter något funderande slog jag till på en baslåda i skuffen.
Köpte en 12" DLS-bas plus ett DLS-steg som hade högnivåingång och gick att bryggkoppla. Tog signalen från bakhögtalarna, kablarna går bakom ryggstödet på både vänster o höger sida.

Eftersom både tid och pengar är begränsade har jag ännu inte uppgraderat några högtalare. Men jag måste säga att det nu låter ganska hyfsat, betydligt bättre än förut i alla fall.
Min låda är sluten med basen spelande bakåt. Jag har även knackat ur plåten som sitter över "skidluckan" så att ljudet tar sig in i kupén.

Ok, kanske ger dig lite tips. Lycka till.

/Petter
dr
172
draven
328i-98 E46
Pericsso : Tack för tipset... Har hittat en aktiv sub(8")(lite liten kanske) för 2200:-
Men funderar fortfarande... den får ju inte bygga för mycket på djupet.. vanliga sub baslådor ligger ju på ca 500mm, det ska ju in nån golfbag oxå...
dr
172
draven
328i-98 E46
en fråga till bara . Det måste väl gå att bygga en adapter hög/lågnivå ?? Som jag kan koppla från bakhögtalarna ??
Någon som gjort det ??
Det går säkert att bygga, men många billjudsbutiker har färdiga som inte är så speciellt dyra.

FP
dr
172
draven
328i-98 E46
Jaha.. Nu var det en kille som sa att om du har mer än 4x25watt över högnivåutgångarna kanske den inte orkar driva ett steg eller en aktivbaslåda ???
Är det bara bull.. eller ?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om huvudenheten ger 4 x 25 Watt räcker det utan vidare att driva en aktiv baslåda som får signal från huvudenhetens högnivå.
Den signal som går till slutsteget eller en aktiv baslåda är snarare på milliwatt, eftersom strömförbrukningen är mycket låg, beroende på den höga impedansen i högnivåingången på steget/aktiva baslådan.
Det som avgör är att spänningen på huvudenhetens utgångar är tillräckligt hög, men jag har aldrig hört talas om något fall där den inte skulle vara det.
På slutsteget/aktiva baslådan finns en justering för känsligheten på ingången, som kan behöva ställas för att det skall bli optimalt.
Däremot är nog 4 x 25 Watt i minsta laget för att driva en passiv baslåda.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Du kan ju montera bort kopparna som originalhögtalarna ligger i för att få ut basen från kofferten in i kupén.

Sign Kjelle

dr
172
draven
328i-98 E46
Ok.. tackar .det var väl vad jag misstänkte.
Det finns många besserwissrar ...
nja blir det ingen aktiv låda så blir det ju ett separat steg som tar högnivå, vilken kopplas till en passiv låda.. tror jag.
Som "pericsso" har gjort.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Gammal tråd jag drar upp igen, men jag är på jakt efter bättre ljud i min bil.
I min förra bil så hade jag Eclipse 6.5" Kit med mellanregister och diskanter både i fram dörrarna och i hatthyllan bak.
Nu funderar jag på om det går att flytta dessa Kit till min nuvarande E39 utan att tappa funktioner eller att förstöra utseendet.

Jag har ju original handsfree, kan man få denna att fungera om man byter högtalare i framdörrarna?

Kan man på något sätt sätta 6.5" mellanregister i framdörrarna utan att förstöra dörrsidan? Jag tycker det är ok att såga i själva dörren, bara det inte syns på då dörrsidan är monterad.

Tacksam för alla tips!

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Jadå högtalarna är bara att byta, om de får plats ska inte ha nått med handsfreen att göra.

Jag sparkade min orginal stereo så långt jag kunde och bytte ut den mot en Alpine. Det blev extrem skillnd jämfört med orginalstereon till och med orginalhögtalarna låter helt okey.

Så det är väl det enklaste man kan göra

Även om det står 4x45w på stereon är det kanske max 20 riktiga watt, så skit i vad som står på stereon.

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Har jag inte alldeles fel för mig så har höger framhögtalare dubbla talspolar vid original handsfree hos E39. Att byta högtalare rakt av utan några sideffekter går alltså inte.
Men det går ju att använda en separat högtalare för handsfreen.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej, Här är en gammal bra Länk i ämnet.

Tyvärr så lär inte djupet tillåta 6.5" högtalare. Notera också att bilens originalhögtalarlådor i plast tjänstgör som en förstärkning till dörrens insida. Tar man bort den utan att göra någon annan typ av förstärkning kommer dörrsidan flexa när du stänger dörren innifrån.
Det kan finnas varianter med separat högtalare för handsfree men om det gå fyra trådar till högtalarna i dörren så får man se upp. Det går som sagt alltid att fixa en separat högtalare till telefonen om det behövs.

FP
Robsarve
Om man har orginalmellanregistren så kan man flytta telefonhandsfreeanslutningen till dem när man sätter i ett tvåvägskit.

Det går att såga sönder plastlådorna och få plats med 6,5" men livet blir enklare om man väljer 5,25" som passar rakt in.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.