AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.748

Tips på att få bättre ljud utan att "riva" för mycket i bilen...

Sida 1 av 2
dr
172
draven
328i-98 E46
Jag har en e46 328 -98 4dörr och orginal normal stereo paketet. Tycker väl att det låter lite "klent". Men frågan är om det finns något att göra åt det utan att börja "såga" i hatthyllan el dyl.
Någar tips... ?

Ja, sågar gör man oftast när man ät ute efter proffsljud, men du vill bara förbättra ditt original paket? Satsa på ett bra set koaxialer bak, kitsystem fram samt ett 4-kanals steg så kommer det låta gott!

Om du vill få mera bas kan du installera en baslåda i bagaget och skippa koaxilerna bak!

/Manray/
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Om du tycker dig kunna kompromissa med lite av bagageutrymmet är mitt grundtips ett monokopplat slutsteg med rejäl effekt och justerbar insignal och lågpass delningsfrekvens till en sluten baslåda med en 8-10" högtalare.
(Lyckas du inte klura ut hur lågnivåsignal ska kopplas från originalsystemet så blir nog inte resultatet så mycket sämre med högnivå signal). En sån här lösning gör att du kan skruva ner på basen för originalhögtalarna och få dem att låta rent, samtidigt som du har så mycket "drag" ifrån baslådan att ljudet går igenom plåt, hattylla och ryggstöd utan att behöva några extra hål i bilen.
dr
172
draven
328i-98 E46
Tackar..
Jag får se vad jag ska göra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, första åtgärden är nog att byta ut Nokia-högtalarna, för de låter skräp!

Nästa steg är att koppla in ett slutsteg som tar högnivåingång. (eftersom det inte finns någon lågnivåutgång i stereon)

Sedan är det nog precis som ovanstående rekommenderar, en baslåda för att få riktig bas.

Frågan är bara hur mycket pengar som du tänkt spendera!?

T ex DLS har både högtalarkit och slutsteg som fungerar bra i din bil för relativt rimliga pengar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
dr
172
draven
328i-98 E46
Shit !
Ingen lågnivå ??
Importerat bilen från tyskland, så stereo manualen är på tyska men den har inga tekniska detaljer ang lågnivå etc ....
men den heter BMW Reverse modell PH5950.
verkar vara jäkligt klabbigt att ens komma åt bakstycket och se om det är en lågnivå utgång ??
Så är det någon som har denna orginal modellen , och finns det ingen lågnivå utgång ?
Tack för hjälpen...

Eftersom jag är lite okunnig inom ämnet undrar jag varför det inte finns omvandlare från låg- till högnivå utan bara tvärtom?!

/Manray/
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En högnivåsignal skall kunna driva en högtalare med låg impedans (nominellt 4 Ohm i de flesta fall i bil) och relativt högt effektbehov, det vill säga en högnivåsignal skall kunna hålla både hög spänning och hög strömstyrka. En lågnivåsignal ligger däremot vanligen på 1-4 V (finns i och för sig högre också, men det är ganska ovanligt) och arbetar mot en impedans på åtskilliga kilo ohm eller ännu mer. Det betyder att strömstyrkan stannar på några milliampere.
Ett utgångssteg för lågnivå är helt enkelt inte konstruerat för att lämna stora strömmar, vilket krävs av högnivån.
I praktiken krävs en effektförstärkare för att omvandla från lågnivå till högnivå. På sätt och vis kan man ju säga att ett slutsteg är en sorts lågnivå till högnivåomvandlare.
Låg till högnivå är ju inget som direkt används i bilsammanhang för att koppla ihop enheter. Som N skriver, ett externt slutsteg är princip en (kraftig) låg till hög omvandlare. Även de slutsteg som "tar" högnivå in, har direkt på ingången en omvandlare till linjenivå (lågnivå med runt 1V) som sedan processas, förstärks och slutligen matar högtalarna.
Du behöver inte söka i manualer osv, Reverse har ingen lågnivåutgång. Att komma åt baksidan är fullt möjligt men på mektips kan du hitta hur BMW-kontakten ser ut och är kopplad. Ett litet fel har dock insmugit sig, stift 4 är mute, inget annat.
Något större problem med att omvandla högnivå från t.ex högtalarkablarna bak via lämplig omvandlare, köpt eller hemmabyggd är det väl inte, behovet av lågnivå direkt ur stereon är lite överdriven. I synnerhet när man ända skall filtrera och driva baslådor osv, ev brus kommer ju knappast igenom, och distorsion som man ibland är rädd för skapas till stora delar i högtalaren Lägg krutet på välbyggd högtalare och spela in i kupén, inte genom ryggstöd eller hylla så är mycket vunnit.

FP
Nu börjar jag förstå hur det hela fungerar! Tackar! :)

/Manray/
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
De största hindren för en god ljudåtergivning i bilen är den akustiska miljön och högtalarna. Därefter kommer den "elektriska" sidan. En högnivå-lågnivå omvandlare kan förvisso medföra en viss försämring, men om inte omvandlaren är direkt felkonstruerad lär du nog bara höra detta i en mycket bra hemstereo i ett bra lyssningsrum.
Bilens akustiska miljö kan man inte göra så mycket åt, i alla fall inte om bilen fortfarande skall vara körbar. Högtalarna är däremot lättare att påverka, och det är här du bör lägga kraft. Välgjorda högtalare som är lämpligt placerade och korrekt monterade är nog det som ger mest förbättring i en bil. Stabilt montage är viktigt, inte minst av midbasar. Att det är helt tätt kring elementen är en förutsättning för välljud, liksom för att högtalarna skall tåla mycket inmatad effekt.
Skall du byta midbasar i framdörrarna på en E46 sedan krävs en adapter, eftersom de flesta högtalare du köper över disk har annan infästning än BMW originalhögtalare. Sedan kan jag bara hålla med Johan B, originalhögtalarna fram låter inget vidare. Om du tänker spela högt och montera midbasarna på bilens originalplacering så kan det vara en god ide att förstärka dörrsidorna. De kan röra sig en hel del när man vrider på, vilket inte direkt är välljudande.

Robsarve
Omvandlare från låg till högnivå kallas slutsteg...
Jo, som sagt..:))

FP
Hrmm, kom att tänka på t.ex de inte alldeles ovanliga systemen med långa ledningar, idrotssarenor, sporthallar, skolor osv. Här har man förutom hög effekt även hög impedans för att minimera resistansförluster i kablarna. Snacka om låg/hög från t.ex tape in till högtalare med 100V linje. MEN sen finns även slingorna för hörlurar i vissa andra lokaler där slutstegen får jobba mot rena kortisen, kanske 0,5 ohm osv. Där har kanske tape in högre nivå in än vad sluteget rätt många W tutar ut, på spänningen iaf...))

FP
dr
172
draven
328i-98 E46
För mig är nog att först ev prova med en aktiv bas låda 8" eller 10".
Det jag tycker att jag behöver är mer tyngre bas i första hand..
Och när lågnivå från stereon är uteslutet vad ska jag göra för att kunna komplettera med en aktiv bas tycker ni .. ?
Har en liten fråga, funderat på det här länge.
Varför använder man lågnivå över huvudtaget i bilsamanhang?
Höll först på med lågnivå i bilen själv då jag byggde stereo. Hade hela tiden en massa störningar från olika ställen. Köpte ordentligt skärmad lågnivå kabel. Sate den så långt ifrån spänningsmatningen som möjlit. Drog jordkabeln till batteriet. Men det var alltid någon extern störning, så jag gav upp och provade me högnivå gången. Fick perfekt ljud direkt, inga störningar eller brus. Har bestämt mig nu att aldrig mera lågnivå i bilen, bara är en massa krångel.
Möjligtvis att lågnivå är bra om man skall ha värstingljud men förklara för mig.
Beror på hur störningen tog sig in i ditt system. Om den var kraftig och "strålade" in direkt på kabeln så är helt klart låg spänning i en ledare mera känsligt och benäget att ta in störningen, än en hög spänning. Men viktigare är anpassning mellan t.ex huvudenhet och slutsteg. Om man har effektanpassning och korrekt impedans i båda apparaterna (förekommer sällan) så skall det MYCKET till för att lyckas "stråla" in t.ex generatorstörningar direkt på kabeln.
Mest vanlig orsak till generatorstörning är jordslinga mellan enheterna i bilen och genom det gemensamma bilchassiet, då hjälper det föga med högnivå. Galvanisk isolation (jordavbrottsenhet, jordisolator m.fl namn) hjälper.

FP
Korekt impedans hade båda enheterna.
Jordade desutom båda enheterna på batteriet
Kanske skall säga att jag slapp generator vinet. Men jag hade störnigar från omgivningen.
Till exempel om jag körde en bil brevid så kunde man följa motorgången om man hade på sakat ljud och det var sen inte radiostörnigar utan uppstod även då jag hade på cd.
Har inte tagit bort lågnivån ännu så om någon skulle råka komma med ett vetigt tips så skulle det vara roligt.
Blir säkert ännu bättre ljud och så får man det att se snyggare ut. =D
Korrekt = lika? Kommer du ihåg vilka värden?
Jordpunkten var säkert OK, grejen är at man får ofrivillig jord från flera håll, antennanslutningen t.ex.
Störningen du nämner, från annan bil på egna CD-spelaren är intressant och ovanlig. Inget med FM-modulator eller liknande inblandat?
Huvudsaken är att du har bra ljud nu, jag tror inte det skulle synas så mycket skillnad med annan koppling direkt...

FP
dr
172
draven
328i-98 E46
hmm . så om det nu finns en aktiv bas (baslåda) som man kan koppla högnivå till, så kan jag egentligen bara koppla en av dom bakre högtalar kablarna till den också ???
Eller ??
I princip rätt, men man brukar koppla in båda kanalerna, dvs inte rent parallellt, då får du mono i bilen, utan subban, steget osv skall ha separata L och R ingångar från högtalarna. Signalen tas om hand, filtreras, nivåregleras och förstärks (i mono) till bashögtalaren. Vissa aktiva subbaslådor har vanlig 2-kanalig förstärkare och två element, även om man kanske bara ser det ena i öppningen osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.