|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är din roligaste Bil/Mek/Service Bloopers? Här är ett par jag har fått av en polare som jobbar lite på en mack.. 1. En äldre tant kommer in och köper glycol går ut till bilen häller sedan i det i bensintanken och kör iväg. 200m ifrån macken så skär motorn ihop. 2.En person kommer in och köper 4L motorolja. kommer sedan in igen och köper 4L olja till. 5min senare kommer hon in igen och köper 4L till. Då frågar personalen henne -Hur mycket olja går det i dein bil egentligen? Hon svarar -Det är snart fullt ända upp till oljepåfyllninglocket. 3.En person kommer in och tankar 50L bensin i sin Golf TDI. 4.Själv lyckades jag spilla ut 6liter motorolja på min garageuppfart. När jag bytte olja. 5.En person står parkerad vid en stenmur och ska slänga i backen och gasar upp motorn lite extra för att få uppmärksamhet slänger tyvärr i 1:an och flyger rätt in i stenmuren. Vad har ni för historier eller blopper som ni har gjort? | |
|
den där första tror jag inte på. dels tror jag absolut inte att bilar kan skära av glykol , sen är det så att glykolen lägger sig absolut på botten då den väger mer än bensin , så antingen stannar bilen för att glykolen har för lågt energivärde för att driva bilen framåt eller så kommer den aldrig ens fram till spridarna då ingen tank tappas från absoluta botten. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Verkstadsbesöket va inte billigt, bara så du vet. Snälla sluta upp och tillrättavisa hela tiden.. MVH jimmy |
|
|
Hörde från en person med egen firma följande historia. En av hans anställda var på Shell för att tanka en av deras bilar. Nån buss av nåt slag, den gick på diesel. Efter några liter så stannar plötsligt pumpen och den går inte igång igen. Killen blir förbannad och går in och börjar skälla på killen i disken. När han är klar säger killen hur lugnt som helst: "De där finns väl inte med bensinmotor?" Det visade sig att han börjat tanka bensin istället för diesel och att killen som jobbade där stängt av pumpen inifrån. Ganska vaket måste man ju säga... //Thorssa |
|
|
Det finns ju många historier från mackar om fel vätska på fel ställen, t ex vatten i oljepåfyllningshålet. Numera verkar Shell (och kanske andra mackar också) ha tagit bort den del från pumphandtaget som gör att man kan låta pumpen gå utan att man behöver hålla i handtaget. Själv brukade jag göra så och gå in och handla under tiden. Dagens pumpar verkar vara långsammare än de var förr så 80 liter tar ett tag att få i. Är också skönt att slippa ångorna som trots allt läcker ut. Mäkte dock att man på vissa mackar blev riktigt nervösa av detta och påminde mig flera gånger att ta ur handtaget innan jag skulle köra. Kanske har det hänt även i Sverige att folk har åkt iväg med handtag och slang(?) Ett par episoder från min tid som sommarjobbande chip på en icke namngiven verkstad (är nog preskriberat nu): Byte av fönsterhiss utan att ta ut rutan (tid är pengar!). Vad är då enklare än att fixera rutan med en skruvmejsel mellan rutan och listen. Halvvägs under jobbet med fönsterhissen exploderar rutan med en knall som väcker de flesta på verkstan. Det tog lång tid att sanera bilen från alla glasbitar. Oljebyte i automat (här var dock jag oskyldig). Avtappningspluggen gängas bara in några gängor i hålet efter att gamla oljan tappats ur. Därefter hissas bilen ned och ny ATF fylls på. Bilen gick bra att köra ut på parkeringen och kunden kom också nästan en halv kilometer innan den slutade driva. Kanske var det bra för alla inblandade att han gjorde av med en del energi under promenaden tillbaka. Han behövde dock inte tala om var bilen skulle hämtas - det gick bra att föja det prydliga spåret. Lärde mig dock mycket matnyttigt under denna tid t ex hur man finjusterar tändningen med lätta hammarslag mot fördelaren. |
|
|
En gång i östra tyskland för många år sedan lyckades jag tanka "gemischt" vilket jag inte insåg var oljeblandad bensin... vart tvungen att rulla in bilen på verksta'n på andra sidan gatan där de fick tömma tanken... höll samtidigt på att få magsår när en person envisades med att stå å röka 3 meter från den fritt skvalande bensinen. /Hans |
|
|
Ett par storys har man ju. Jobbade ett tag på Glassbilen i Åkersberga, en av helgförarna skulle kolla olja, vatten m.m innan avfärd och konstaterar låg nivå i en av burkarna och slår i olja i expansionskärlet. Detta upptäcks och kylsystemet töms och ny kylarvätska fylls på. Efter detta så gnisslade och tjöt bilen i ett halvår varje gång man körde den. Vad som lät vet jag inte. En jobbar kompis kom till jobbet i början av hösten och berättar vad han gjort i helgen. Han hade varit på väg till sjukhuset för att kolla upp en stukad fot, påvägen dit var han tvungen att tanka och medans mustycket sitter i bilen går han in och handlar och betalar bensinen. Sen åker han iväg, han noterar ett litet motstånd men rycker lite i handbromsen som det varit problem med och gasar till. På vägen till sjukhuset så tycker han att en bil bredvid med lite tjejer i tittar mycket och ler, men han flörtar tillbaka och inser inte vad som sitter i bilens tankhål... Väl på pareringen så märker han att det hänger 2,5m slang efter bilen..... Bara att rulla ihop i skuffen och köra tillbaka till OK mörby och lämna tillbaka slangen + en skadeanmälan... |
|
|
Glömma bort slangen verkar inte vara så väldigt ovanligt. Senast för någon månad sedan så körde en tjejkompis iväg från pumpen och efter några meter märkte hon hur trögt det gick. Hon kom rätt snabbt på att hon glömt handtaget kvar, drar i handbromsen och går ut. Under tiden sitter ett antal andra kunder och småler varpå hon får panik och försöker så snabbt som möjligt dra ut handtaget. Problemet är att hon kört så långt att slangen är spänd som en utdragen slangbella. Hon lyckas få bort handtaget och håller nästan på flyga med dom meter mot pumpen samtidigt som andra kunderna skrattar rätt så friskt... :)) |
|
-BeeMWe- |
En kvinnlig bekant med sin BMW hällde spolarvätska i kylarsystemet. |
|
Har man jobbat på bensinstation så har man sett och hört en del typ: "Varför syns det inget på oljestickan?" Två liter olja i kylaren. "Varför får jag inte hyra bilar av er?" Efter två kopplingsbyte på hyrbilar är man inte önskekunden (obs ej buskörning - utan hastighetsanpassning med hjälp av koppling) "Varför låter min bil konstigt" 35 liter diesel i Taunus 1,6:a Stajla för polare med sin MC på nyspolad platta kan resultera att man landar i bensinpump......... Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Jobbade på courtesycars för volvo en gång. En tant tankade Blyfri 95 i en Dielsel. Kom från Malmö till Barsebäck(ca 4 mil) Måste ha varit ett under ! Satt dessutom ett golfproffs i bilen ;) Pinsamt.. När jag köpte min golf så lös oljelampan, men förra ägaren berättade att den alltid gjort det. Han körde endast från sitt hem till jobbet (ca 1,5km) med den bilen. Den var nyservad när han köpte den ett år innnan jag köpte den och allt var okej. När jag körde hem, ca 3 mil så gick det riktigt segt på slutet. Kollade oljan och hoppsan! helt tomt, snus torrt. tog ur pluggen och det kom inte många droppar. Hällde i lite gammal olja från bmwn och den gick som ett skott! Verkstan måste ha glömt hälla på olja efter att de tömt ur den.. ett under att den fungerade så länge utan olja. |
|
|
Kompis hämtar sin Passat 1.8T från VAG verkstad, märker att den känns slöare än innan.... kommer till en korsning och ska köra ut och gasar på varpå bilen tvärdör. Han startar bilen igen och gör ett nytt försök med samma resultat: Tvärstopp. Han lyfter på huven och kollar stift och säkringar etc. Kollar till sist luftfiltret och ser att det sitter en snusdosa i insuget. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Läs gärna mina historier, hämtade från verkligheten sedan -85 Länk klicka på "historier" Observera att detta INTE är gamla påhittade anekdoter, råttan i pizzan osv, utan rätt från verkligheten från min verkstad som jag drev i 16 år. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Kan bidraga med det jag lyckades med i eftermiddag : körde 730:in ur garaget och lite senare när jag skulle ut ur en trång parkering kör jag väldigt sakta in i en stor snödriva , "det går väll bra att köra tills det tar stopp" eftersom snö är ganska mjukt... hursomhelst så fick höger dimmljus en riktig snyting och lossnade ur sitt fäste vilket jag inte brydde mig om att kolla. åker några hundra meter och hör ett "flappande" ljud från höger fram och tror det är snö/is i framvagnen , ett plötsligt brakande ljud kommer framifrån och dimmljuset har då åkt ur helt med insats och allt och mot asfalten böjts av genom främre spoilern som bara vart skrot. några sekunder efteråt ser jag dimmljuset i backspegeln bli avrättat av en volvokärring... hädanefter har jag för avsikt att stanna bilen och undersöka "flappande" ljud från framvagnen. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Vi skickade in en praktikant till en bilverkstad brevid vår firma och sa åt honom att han skulle be om att få låna en påse körnslag och en synvinkel. De sa till honom att en annan praktikant redan hade lånat dem :) |
|
|
Länk Helt enkelt bäst... |
|
|
Roligt ämne det här :-) På den tiden då jag körde rondbil var det en kollega som krockade en bil i garaget. Ur en grön kanna släckte han törsten med vad han trodde var vatten. Den utspädda kylarvätskan slog med full kraft... På sjukhuset fick han enligt utsago renas med ren alkohol i 36 timmar. Den baksmällan var något utöver det vanliga. Förutom det plågsamma mannaminnet blev han bil-lös. Stationär tjänst för alla repor o bucklor han ådragit bilarna under sin anställning. Kjellegubben |
|
|
jobbar på verktad. hur många som helst som tankat bensin i diesel. nån som skulle fylla på kylarvätska etc och fyllt på det i servobehållaren etc. Har hänt nån bekanta som glömt bensinslangen i bilen. Men de har väl byggt om dem på flera ställen så att själva handtaget skall lossna från slangen med ngn snabbkopplingstyp vid tillräckligt stor belastning så att skador skall minimeras. Oftas händer det ju att folk glömmer slangen då de skall göra en massa annat under tiden de tankar som att hålla på med nån bebis eller handla och så. |
|
|
Bytte växellåda på en saab 9000 turbo. Första provturen funkar bra förutom att den inte laddade något. Efter lite felsökning hit och dit så hittade jag en trasa i en slang till turbon . . . . . . Den fick inte så mycket luft. // Mvh Martin |
|
|
En gång i min tidiga bilkarriär hade jag åtagit mig att byta handbromsvajer på en kompis bil, en redan då gammal Ford Taunus P4. När uppdraget var slutfört, skulle jag köra hem bilen till ägaren. När jag kommit några km, började det dunka konstigt i kurvorna. Tänkte att jag måste kolla upp det, så jag vände hemåt igen. Jag kom dock inte ända hem... mitt på en järnvägsviadukt brakade det till, vänster bak på bilen 'trillade ner' och jag såg mig omkörd av det hjul jag just tappat! Hjulet rullade bra långt nedför bron, och det var svettigt innan jag hämtat hjulet, fått originaldomkraften under bilen och hjulet påmonterat med en bult från vart och ett av de andra hjulen. Än idag, 30 år senare, dubbelkollar jag alltid att jag dragit hjulbultarna... /// Gunnar E. |
|
|
Mycket har man gjort i sina dar, fast det värsta jag varit med om var förra veckan när katten pajjade vid motortvätt på min volvo. ( Baktändning och igensatt katt ) Jag började med att köpa allt som finns i tändväg eftersom jag inte får betalt för min egen felsökning så köpte jag nytt så fort jag kommit med en ny slutsats. ECU, tändkablar, stift, tändlägesgivare, spole, tändförstärkare och lock-rotor. När inte det funkade så var det av med toppen och totalrenovera. Samma sak igen! Avgasljud vid 1800rpm och totalslö maskin. Nya stift för tredje gången och ny koppling bara för skojsskull, lika bra att byta startmotorn på en gång ( den började bli dålig efter alla försök). En kompis till mig säger då att det måste vara avgasröret det är fel på. Visst jag kör som min vän och till-lika kock säger och fimpar röret vid katten och maskinen går hur bra som helst. Lite pinsamt faktiskt. Sen har det hänt tre gånger på verkstan att det kommit in fordon som ägaren hält fjorton liter diesel i oljan så att luftfiltret blivit igensatt. Konstigt fenomen det där men det verkar vara vanligare än man tror. I och försig så hamnar ju oförbränd bränsle lätt i oljan men ägarna har kommit in själva och erkänt att de hällt ca 15 liter diesel i oljepåfyllnings locket. Vad beror detta på? En kvinna kom in och sa att stereon inte gick att höja mer och nu stod hon inte ut med motorljudet längre. Det var en skuren vattenpump på en opel = toppras = 20 000. Hon betalade och såg glad ut. Sen böt jag koppling på en volvo 740 åt en gubbe i övre medelåldern och han ville ha pengarna tillbaka för att motorn stannade när man släpte upp kopplingen för snabt utan att gasa. Sånt är lite jobbigt ibland. Ett lands välstånd mäts i BMW per capita |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.