|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Som att jämföra whisky och cognac. Smaken är som röfven - klöfven |
|
|
Såhär låter samma topic på MB-forum... Länk 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Vill du ha en snygg Mercedes måste du skaffa dig den sportigaste av de alla, för att resten är gubbiga. Jag står inte ut med inredningen på de billigare Merca modellerna. Blommiga säten och plastig i övrigt. Men en BMW har snygga modeller i varje prisklass, det är skillnaden tycker jag. Annars är Mercedes driftsäkra bilar med bra kvalité tycker jag, bara synd att de ska vara så fula, förutom de sportigaste modellerna förstås. ------ Länk Länk |
|
|
dom flesta skyssta merchor är ju automat! de vill man ju inte ha=( M.E |
|
|
Innan jag bestämde mig för X3 så provkörde jag många bilmärken, utom Merca som jag inte ens gav en chans, (kanske dumt, jag kanske hade gillat den)precis som Grodan skriver, Merca känns för gubbig på någe vänster.Men så gubbig så att jag köper en Merca hoppas jag aldrig att jag blir.Merca känns så fel för mig! /Anders |
|
|
Smaksak. Fullkomligt meningslös topic. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Smaksak eller inte, nån sanning finns det väl? Om någon tycker att Skoda är världens bästa bil så har ju den personen fel smak;-) /A |
|
|
MB hamnar högre upp på JD Powers kvalitetslista än BMW, om än med liten marginal. Mer seriös mätning än JD Powers gör tror jag är svår att ta fram. |
|
|
I min familj är jag ansedd som något av en quisling eftersom jag kör BMW. Vi har haft MB i över tio år, och jag har en hel del erfarenhet av en rad olika modeller. De nyare modellerna, med mjukare linjer och välvda former är nog de som imponerar mest. Otrolig kvalitetskänsla när man kör och tyst kupé. Motorerna är naturligtvis inte lika engagerande som BMW:s (större motorer alltså) men mycket smidiga, tysta och jämna. I min mening är MB ett väldigt tryggt val, med många fördelar. Detsamma gäller BMW. MB har numera även lyckats inkludera körglädje i många av sina modeller, vilket ju inte direkt var fallet förr. Stämpeln som gubb- bil anser jag däremot lite föråldrat, eftersom det numera finns en rad modeller som både är engagerande och sportiga, precis som det finns BMW:s som är tråkiga att köra och med sämre kvalitetskänsla. Kvaliteten är hög, garantier är mycket frikostiga och med imponerande teknisk utveckling. Vi talar om två mycket bra bilmärken, och precis som jag sagt tidigare i en liknande tråd är MB mycket kompetenta bilar. Annars skulle vi väl inte jämföra dem med BMW? :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Dom senare Mercorna är väldigt snygga. Senaste S, E och C t ex, för att inte tala om SLK-n. Otroligt lyckad design. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Jag ska snart inhandla en bil eftersom bumsen är såld, och det kan bli en e39, men så fort jag ser en fin E klass blir jag förvirrad, tycker dom har en speciell utstrålning mercorna, men så fort jag sätter mig i en E klass så blir jag besviken. Likaså med e39 fast tvärt om dom kan se tunga och trötta ut utifrån, men så fort man slår sig ner i en e39 så bara myser man och tänker en sån här blir det med M optik. Men nu är jag även förvirrad av A6 Avant och V70 så jag vet varken ut eller in, kanske blir en EU moppe i stället. |
|
| Finare inredning än nya Eklassen existerar inte tycker jag,mycket smakfullt gjort.Nya 5an ser billig ut invändigt,den gammla är mycket finare. | |
|
måste hålla med perran, nya SKL är grymt fin dessutom kan man få en vanlig manuell låda till SLK350. Desigen på Z4 är raka motsatsen men därmed inte sagt att Z4 är ful på något sätt. SLK är elegant som en kvinna i nobelklänning medan Z4 är porrig som en kvinna i slitz med högklackat och kortkort kjol ;) MVH // Harris |
|
|
Harris_85 Det ligger något i vad du skriver.Merca är en elegant bil, BMW är en tuff bil! Förmodligen är det därför gangsters gillar den! /Anders |
|
|
Harris_85// Då väljer jag Z4:an eftersom, i like bitches:) ------ Länk Länk |
|
|
Angående MB vs. BMW kan jag bara säga, som kanske tyske skulle sagt de: BMW mach spass, MB sind klasse Eller som jag skulle sagt de, när man kört bmw kliver man ur med ett smil på läpparna, när man kört MB kliver man ur lugn och fin. |
|
| Länk | |
|
Kunde inte sagt det bättre själv än ovan: "BMW mach spass, MB sind klasse"! Båda är grymma bilar, just nu kör jag M-B (CLK) pga en svårdefinierad känsla av värdighet som man upplever i den - och så är den så j-a snygg :) Med en BMW vill(e) jag rejsa jämt, med Mercan är jag lugn och utvilad när jag kommer fram, det känns helt enkelt mera sofistikerat! Att den sedan rör på sig också är bara bonus... |
|
|
Mercedes har problem med rost och är mer en bil att åka i. BMW har känsliga motorer och framvagnar (ofta vibrationer i några år gamla bmw) men är mer kul att köra. Personligen tycker jag att Mercedes andas aningen mer kvalite än bmw och dom har ett robustare chassie |
|
|
Till att börja med vill jag säga att mina personliga erfarenheter av MB är rätt begränsade, men att vi just nu har en MB E200 T124 - 93:a (Kombin) som andrabil. Jämför man med E46:an är bilarna helt väsensskilda! BMW:n är mycket sportigare och mer direkt i sitt chassi - man frestas att köra denna betydligt tuffare - det är som om bilen nästan ständigt "utmanar" föraren att pressa på lite mer på gasen och attackera lite mer etc... ;) Mercan å andra sidan andas lugn och diskret effektivitet. Den är bekvämare vid långresa och går riktigt bra i momsad motorvägsfart. Med tanke på åren och milen (25 000) håller den ihop förvånansvärt bra - inte nybilskänsla men långtifrån känslan av "sliten bil". :) Allt känns lite mer grovt tilltaget i både kaross och chassi, men samtidigt känns den mycket tyngre på gott och ont i sin gång. Mest imponerar det stora lastutrymmet (enormt om man fäller baksätet) och stabilitet (tunga släp är inga problem stabilitetsmässigt på mercan). Enligt vissa jag talat med är 124-serien den sista Mercan med "riktig Mercedeskvalitet" - tydligen väldigt mycket bättre kvalitet än de två efterföljande E-serierna i alla fall (som kan rosta hejdlöst!)... Valet mellan märkena är nog mycket en fråga om tycke och smak, men generellt har BMW:n mycket mer körglädje inbyggt, samtidigt som Mercan andas värdighet på ett märkligt sätt! Mina personliga reflektioner... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.