|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vi som finns här på AutoPower gillar bilar som har stjärnan under huven; andra vill hellre ha den ovanpå. Men vad är det egentligen som gör att en del tilltalas mer av BMW medan andra föredrar Mercedes? Som jag upplever det är det inte många som gillar båda märkena. "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." | |
|
Jag gillar MB nästan lika mkt som jag gillar BMW... (har båda märkena inom familjen, uppvuxen med dessa märken) Jag tycker inte att MB och BMW är samma typ av bil.... MB är betydligt billigare att äga medan de är dyrare att köpa.... Medan BMW är tvärtom... billigare att köpa in men dyrare i drift... BMW känns som en rappare bil, snabbare respons och känns mycket mera allert och livligare... MB är behagligare att åka i än vad en BMW är, bilen känns mera avskärmande, det är liksom inte lika mkt vibrationer och ljud som kommer igenom... bilen känns mera lugn och sansad än vad BMWn gör... Båda har sina sidor, beror bara på vad man uppskattar... Jag tycker inte att MB känns lika sportig, det är sällan jag får lust att ta kruvor i hög fart med MB eller att ta ut den på kurviga vägar och gasa med den... däremot så åker jag hellre MB om jag ska ut på långresa... 150 mil känns inte alls lika ansträngande i en MB som den gör i en BMW (inte för att det är speciellt ansträngande att åka BMW :-) ) men MBn är snäppet bättre.. Andrenalinkicken som jag får i BMWn får jag inte i MBn.... BMWs bottendrag och accellerationskänsla är svårt att matcha i en MB... Sen får man tänka på att MB kör med stora motorer med få cylindrar och har långslagiga motorer, medans BMW kör med fler i cyl i relativt små motorer som dessutom är kortslagiga... Innan man börjar skälla på mig, så ska jag förklara: Tex... E320 har 6 Cyl. medan en 530 har 8 cyl. E230 har 4 cyl medan 520 har 6cyl, S500 har 8cyl medan 750 har 12 cyl osv.... MB har generellt sett mjukare fjädrar och betoning på komfort, BMW har ngt hårdare fjädring och betoning på sportighet. Anledningen till att jag tilltalas mer av BMWn än av MB är del min ålder, 23år, föredrar BMWs brutalitet och sportighet, dels att man har så mkt mera teknik i bilarna... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Mugge: Man kan vara äldre än 23 för att tycka som du, t ex jag ;) Håller i stort sett med om allt du skriver, med tillägg att det går alldeles utmärkt att fara ut på långresa med BMW, iaf om modellbeteckningen börjar på 7. Mvh Lazze Länk |
|
|
Mercedes gör bra bilar inget snack om den saken, men det är lite som att jämföra äpplen och päron. Mercedes gör tysta komfortabla och tråkiga bilar. BMW sportiga körglada bilar. Dessutom har Mercedes tummat rejält på kvaliten i sina bilar på senare år. Var väl rabalder om det i ML klassen där dom ändrat till en billigare plast i inredningen, med förklaringen att kunderna inte brydde sig om sånt, bilen säljs i huvudsak i Usa. Kör Mercedes E-klass i tjänsten en -04:a som gått hela 200 mil nu. Den är trevlig men ack så tråkig och det råder en total knapphysteri... Men en skön instrumentbelysning. Sen deras antisladd system agerar väl bryskt, min BMWs DSC agerar väldigt smidigt man märker det inte ens, bara att varningslampan blinkar. Om BMW ens har nån konkurent så är det väl Audi och Lexus. |
|
|
Mugge: Är Merca billigare att äga? Trots BMWs fria service i tre år, eller menar du äldre bilar? |
|
|
Jag kan mkt väl tänka mig att 7-serien har en underbar komfort... det jag menade var att den lite stötigare fjädringen och bilens alerta beteende blir något tröttande efter en siså där 7-8 timmar eller nåt.. då tänkte jag mest på 3-serien vs. C-klass. Det som skiljer mest på de bilar vi äger är försäkringen... MBn kostar mindre än hälften i försäkring.... Service på MB är billigare än service på BMW, men visst BMW har gratis service under de 3 första åren vilket MB inte har. Sen skiljer det en del i förbrukning och reservdelskostnader till MBs fördel. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
| Mercas 2:hands värde är skyhögt jämfört med BMW. | |
|
I min familj har de lite äldre representanterna (läs: föräldrarna) alltid stött MB, medan jag ivrigt stått på BMW:s sida. Håller med Mugge om att båda bilarna har sina positiva sidor med olika karaktär och attribut. I bmw:n (framfröallt min) känns det som man klär på sig bilen och kör den. I MB:s känns det mer som att bli körd. Är alltid en enorm trygghet i att sätta sig i en MB, medan BMW:s skapar andra mer medryckande känslor. Förutsatt att man inte sitter bakom ratten på ett nyare AMG monster, känns MB som bilar man kopplar av i, och BMW som bilar man skärper sinnena i. Dessutom har ju MB trettio (30) års rostskyddsgaranti och imobilitetsgaranti vilket är anmärksningsvärt. Servicen är naturligtvis dyr, men i långa loppet betalar det sig tycker jag. BMW:s är alltid tråkiga att serva, känns mer som ett instrument som måste vara stämt, vilket får konsekvenser på kostnaderna. Sammanfattningsvis, två väldigt fina bilmärken som båda gynnas av den andres konkurrens och dominans inom olika områden. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Håller med om det mesta här. Men jag lovar att man inte behöver vara ung för att uppskatta BMW - det räcker med att man känner sig ung. "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
|
Mugge: Det var som fn det hade jag inte en aning om, dom är alltså tom billigare på service? Vad tar dom för stora servicen på en normal merca? |
|
|
Det vet jag inte på rak arm, kan höra med farsan... sist vi lämnade in den på service gav vi 2200 kr... vet dock inte om det var en stor service eller inte. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gumman är över 50 därför hon får bara köra Mercan. Får även hämta dunkvinet på bolaget, allt för statestiken. BMW hatt av- MB Hatt på.:)) men det är bra bilar det osså, men nästan tråkigare än Volvo. ///MVH Hasso Länk |
|
Ålder tycks vara det som mest skiljer BMW-folket från Merca-folket. Med en del undantag, förstås. "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
|
Min polare gjorde 6000 mila service på sin 320sl 97 årsm för 2 år sen och det fick han betala 6500:- kr för. Säg vad man vil Merca gör otroligt fina bilar som håller bra i andrahandsvärdet. Finns väl mer sportig inrikning på BMW men det finns i Merca om man vill ha det oxå. "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
|
Vad tror ni om kvalitetsskillnaderna mellan Bmw och MB? Jmf bilprovningensstatestik för en Bmw 320 vs MB C200 båda -99, skillnaden var ganska stor med fördel för MB, men denna statestik kan ju vara väldigt äganderelaterad, vilket kan bli lite missvisande. Vad tror ni? |
|
|
MB håller mkt bättre... men körs å andra sidan inte lika hårt som BMW. (gäller för våra bilar) EN SL är ganska dyr.. borde kanske jämföras med E31..och inte med svensson Mercorna / bmw bilarna... Jag hade inte jämfört en C200 med en 320. Jag hade jämfört C200 mot en 318i. och 320i mot C240. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Har hitintills ägt tre BMW och två MB. Håller i stort med föregående, BMW:s motorer känns rappa oavsett storlek, bilarna inbjuder till aktiv körning. Anser dock att MB är något underskattade, dess delade bakaxel och övriga chassie är väl så bra som BMW:s i standardutförande. Om viljan finns kan en MB piskas ganska friskt även på kurviga vägavsnitt, och ack så tyst det går! |
|
|
Merca drabbas av åtskilliga elfel, vindrutorna spricker i nederkant. Och är aldeles för övervärderad. |
|
| Anående markanadsvärdet på bilar är det efterfrågan som styr, Ni som läst nationalekonomi kan kanske bekräfta detta. | |
|
Borde inte Bmw då hålla bättre i pris? Känns som om efterfrågan på Bmws är större än MBs iaf men det kanske är för att det finns så många hundra tusentals bmws här i Sv. Ny bild 24 Dec- Länk |
|
| TT: Nu har ju jag inte nationalekonomi som huvudämne, men lite mikroekonomi har man ju läst. Marknadspris styrs (som du redan påpekat) till viss del av efterfrågan, men även av andra faktorer som tillgång och pris på substitutvaror samt komplementer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.