AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.195

Besiktningsfråga till Jesperado

Sida 1 av 2
02
17
02touring
BMW 2000 touring -72 Svart
BMW 2000 touring -72 Silver
BMW 2002 Tii touring -73 Röd
Hej Jesperado.
Jag har en bmw 02 touring -72 som ska bes i vår.
Bilen är inte reggad med ändrad motor och ivåras var jag inne och besiktigade den med 2x weber dcoe och extraktor (det enda som syndes för ögat) i motorn sitter för övrigt högkompkolvar, 292 kam portad och planad topp, och i våras anmärktes inget på effekten (motor ändrad) detta tycker jag inte är så konstigt då bara webrar och avgas kanske ger 15-20 hkr vilket är inom normen utan regbes.
Men när jag nu kommer in i vår kommer det dessutom sitta ett Fogger lustgassystem på plats.
Nu till min fråga kan jag få en anmärkning på detta? Lustgasen är ju inte påslagen vid bes!
I värsta fall kan jag väl ta ur flaskan men tror du det är nödvändigt?

//Niclas
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
02
Är ej efterfågade Jesperado. Trodde det bara var besiktning vartannat år på bilar mer än trettio år. Det är det på min touring -73. För övrigt, varför chansa, plocka dit bitarna efter besiktning.

Får jag fråga när Du skall använda nämnda effekttillskott? Någon polare som behöver smisk?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Håller med TT:r, varför utmana ödet. Kanske gräver de mer när lustgassystemet skådas, och vips så sitter spanska flaggan i vindrutan som ett brev på Posten.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Lämna flaskan hemma. Då är det ju bara en snygg modegrej under huven. ;-) En kompis till mig hade då inga problem när han besiktigade sin honda med småtrim + gas. Han hade bara lossat anslutningen på flaskan. Det var då inga problem sa han.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Och det är som "TT:r" säger. Det är ju bara besiktning vartannat år på bilar äldre än 30 år.

MVH Morgan.

Länk
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
jag bes:ade min 540 med flaska kopplad och allt...
WTECH: Du skrev inte om bilen gick igenom ;)

///Masten

ThaMaztr - Fånigast nick på forumet? :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det ska räcka att systemet är satt ur funktion vid besiktningen. För att vara säker så demontera/koppla ur så mycket som möjligt. Det viktiga är att det tydligt syns att det inte är inkopplat och i funktion...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Blankt så klart...
02
17
02touring
Tack för alla svar! Låter nog flaskan stanna hemma vid besöket på sbp.

TTr. När jag bes i somras hade bilen varit avställt sedan 1984 så den bes var mest en test för att se vad som behövde åtgärdas. Jag fick 4st 2or: bromsservo ur funkt, Co halt för hög(webrar), säkerhetsbälten bak saknas. Hastighetsmätare ur funkt. Rätt ok resultat på en bil som köpts i delar och skruvats ihop under vintern. Blev dock skruvtrött av det fina sommarvädret vilket gjorde att jag inte orkade åtgärda dessa fel och ombesiktiga = körförbud! :-(
Nästa sommar blir det dock mer åka av. Jag fick ju lite smak av det roliga i somras.

Anledningen till att jag monterar gas är som sagt att hålla vissa polare på rätt plats (bakom) :-)

Vill ni se bilder på min touring kan ni kolla in på Wastegate.se
där finns även an annan 02a som är lite under utveckling. klicka på medlemmar.
Vill ni kan ni lägga upp bilder på era egna projekt där!

MVH
Niclas
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Snygg burn på snut-mc:n på wastegatesidan..

Håkan
TT
105
2002 touring.1973
02touring aka 02mannen
Mycket snyggt bygge där. Gillar den lite aggresiva/busiga framtoning Din touring har. Förresten, vad leker Pastorn med?
Återigen, apropå Din bil, tror jag varit inne tidigare på er hemsida och givit lite komplimanger.
02
17
02touring
Pastorn kör en BMW 3,0 4dörrars -69a (tror jag). Med Alpina 3,5liters spis och troligen 3xWeber DCOE.
Bilen är under byggnation.
Är det du som är Tommy?
TT
105
2002 touring.1973
Jepp 02mannen, tommy här.
Pastorn bör få svårt att hänga dig med en bil som väger ca 400 kg mer än våra touringar. Med det trim du presenterat på wastegate tippar jag på att motorn ger ca 145 hk utan gas, ger ungefär sju kilo per hk. Säg att Pastorns bil väger 1500kg, då behöver han ha ca 250 hk för att vara snabbare än dig rakt fram vill säga.
02
17
02touring
Problemet är att Pastorn Lättat sin jävla 3.0a totalt. plasthuv & skuff. Lättade dörrar, ev plastrutor. Så det blir nog ingen lätt match:-(
Men på den gamla goda tiden när man var ung åkte jag ifrån hans dåvarande Bmw 2500 med 3,0 motor med min Vedbodtrimmade saab 99. Obs framhjulsdrivet mot bakhjulsdrivet!!
Så Jag tror att han har lite respekt!!! :-)
//Niclas
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jesperado: Gjelder det kompressor også? Tar man bort drivreimen, så går bilen igjennom besiktningen uten problem?

"Den som er sin egen advokat, har en tosk til klient."
TT
105
2002 touring.1973
02touring

Verkar som om Pastorn är riktigt "seriös". Tror dock med anledning av det Du berättat, att lättningen knappast resulterat i en större viktminskning än max 150 kg. Chassiet är den tunga biten i Pastorns åk. Han har förstås ett jäkla gott vrid i den stora sexan, hmm, kan bli problem att ta pastorn från stillastående.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Morten M: Förutsatt att installationen inte påverkar de avgasrenande komponenterna eller motorns funktion i övrigt ska det gå att göra så. Bara det framgår tydligt att kompressorn är satt ur funktion.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jesperado: Okei.

Reglene kan kanskje være litt ulike i Norge og Sverige. Jeg mailet en som skulle selge sin '97 523iA Kompressor (ESS), og han svarte følgende:

"EU komtrollene har alltid gått greit. Har aldri fått noen kommentarer på kompressoren. Her i Norge er det som du sikkert vet bare avgifter som må betales hvis effekten økes på bilen."

Kan neppe tenke meg at det er helt korrekt, men iallefall gikk han gjennom besiktningen med kompressoren "innkoblet."

Kan legge til at bilen var like snabb som E30 M3 og nesten like snabb som E34 540, den sistnevnte håret vassere.

"Den som er sin egen advokat, har en tosk til klient."
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Det är jag som blivit "Pastorn"

Kul att se en massa spekulationer.... :)

Jag bygger den i mitt tycke perfekta bilen med lite 70-tals tuning.

Skulle jag bygga bilen för rejs, så skulle jag satsa på turbo eller kompressor. (eller en vedbotrimmad Saab 99) ;)

Men det är ju inte samma känsla som en förgasartrimmad motor med riktigt avgasljud och SKÖN effektkurva (även om den kunde bli oooootroligt mycket bättre med överladdning eller lustgas)

Det är en 2800 -71 så det blir inga plast rutor som det verkar
(måste ju bli godkänd i besiktningen).

Det är som TT:r säger att lättningen ger inte så mycket.
Man skapar mycket problem med lättning för att vinna några få kg. Men det är gratis och det bidrar till något bättre väghållning, bromsförmåga och acceleration. skulle tro att man kan få bort 100-150kg i alla fall. kan ju tillägga att plasthuven väger ett halvt ton!!! bakluckan är där emot lätt, hmm då blir ju vikt fördelningen om möjligt ännu sämre.

Ett tips till Er alla! Börja aldrig att laga rost! det tar F--n aldrig slut.

Mvh

Otto
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det där med rost håller jag med om , det bästa är "Ba å åk te skiten rasar"
Desto mer man lagar desto mer hittar man , kommer aldrig mer laga rost på en bil asså.

7-Series - The choice of your local pimp!.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.