|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja, Volvos aktiva system fungerade ju inget vidare trots att det var Öhlins som hade byggt det. Frånkörd av en Smart Roadster på Gotland Ring. 300 hästkrafter elektroniskt ställbart chassie med jättebromsar mot 82 automatväxlade hästkrafter med konventionellt system och små bromsar. |
|
|
Var inte frågan hurvida en Xantia V6 var jämnsnabb med en 325 E36 eller inte?? /Niklas |
|
|
Tycker själv att det är fruktansvärt obehagligt att provocera bilar med den där typen av automatisk fjädring/kränghämmare. Tycker det blir svårt att veta när man ligger på gränsen eftersom chasiesättningen ändrar sig hela tiden. ///Jesper |
|
|
Haglund: Oj, det lät intressant....finns det mer att läsa om den händelsen? |
|
|
Senaste "Auto Motor Sport" finns artikeln. ///Jesper |
|
| Jo det är sant Niklas men man kan inte låta bli att reagerar på en del inlägg. Har inte kört Xantia men har kört 325 E36 många gånger. Cittran må vara mjuk och skön men frågan var vilken som e snabbast, så självklart håller jag på 325 tills nån annan bevisar motsatsen. | |
|
wolv: Som J.Dredd skriver. Auto Motor Sport. Ganska intressant att se vad de skriver faktiskt. Rekommenderat köp. Citat från tidningen: "Volvons chassi och tyngd gör att Smarten med sina 82 hästar kör ifrån Volvons 300 fyrhjulsdrivna hästkrafter. Högröd av genans försöker Volvon hänga på Smarten genom kurvorna men den driftar brett med framhjulen och den tänkta skärningen av apex passeras medan föraren hjälplöst tittar på. Det smäller och knakar fran bakdiffen medan Haldexsystemet jobbar med att få bakhjulen att hjälpa till med drivningen." |
|
|
Teknikens värld hade ett test för några år sedan med en massa bilar (VR6 syncro, M3 E36, Alfa GTV, Merca kompressor, m fl) där en Citroen Xantia (150 hk tror jag det var) med "aktiv fjädring" var med. Citronen fick riktigt bra varvtider sett till effekt/vikt-förhållande har jag för mig men jag kommer inte ihåg exakta tider. VR6 syncron fick t.ex. fet-pisk trots golfens 190hk men den rådde givetvis inte på M3:an... En 325:a hade däremot fått det svettigt mot en cittra på bana... |
|
|
Claes, i dom flesta klassningarna är inte aktiv fjädring tillåtet. Lite synd...kanske? 325an har nada chans mot en Xantia när det svänger, kvaltets problemen på cittrorna är betydligt minder nu än 70/80 talet. Men därimot så upplever jag att vissa tyska märken har lite väl mycket problemspec när man tittar på prislappen. Man kan begära mycket av en bil som ligger i halvmiljonklassen! |
|
| Är rätt säker på att testet är i senaste nummert av Automobil. | |
| Aktiva fjädringssystem är förbjudna inom många racingklasser, ex F1. Därför används det inte. | |
|
Pelle: Bra svar! Visste jag faktiskt inte om, men det låter ju logiskt när du säger det. Dock hade de väl kanske inte byggt det som Citroën har byggt sin om det skall vara optimalt för bana. :) |
|
|
Den 325 jag har haft nu i ngr år. Den är slö raktfram mot många familjebilar så som S60/V70 2.4T eller Saab 9-5 2.3T samt många mer därtill..Och den är riktigt slö mot min gamla Volvo Turbo jag hade rakt fram..Som det knackade i karossen när Turbon laddade fullt,Men när vägen svänger så går Bmw som på räls. mvh dutta |
|
|
Inser att inlägget är fruktansvär passé, men här kommer några måhända intressanta uppgifter om lateral acceleration: Citroen Activa 0.94 g Honda NSX 0.93 g Ferrari 512TR 0.92 g Toyota Supra 0.95 g Ferrari F40's 1.01 g. Betänk att Citroen Activa bara har 205/55R15 däck!! De flesta normalbilar klarar bara runt 0.8 g. Så nog är Activans väghållning tämligen väldokumenterade (och tillika överlägsna det mesta...) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.