AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.760

BMW 325 e36 vs Citroen Xantia v6

Sida 1 av 2
Visa användare
41
Wahlsten
BMW 325 coupé -93
Brilliant röd
Jag har en kompis som åkte med en Citroen Xantia v6 och han tyckte den gick bra.. han sa att det kanske va nåt som var jämlikt med 325:an..

Då tänkte ja inte fan kan en Citroen vara snabbare än en bmw=) Iförsig så har ju inte han åkt med i min bil ännu.. Och det kanske är möjligt att den går bättre men det skulle ju vara för att jag har en automat.. Tänkte det kanske är någon som vet?

Det är nog dags att chippa bilen kanske och köpa öppet filter..

Mvh Micke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilken jämförelse! :))

Nu vet jag inte vad för sexa det sitter i bilen du pratar om men i de nya C5 sitter en på 3,0 liter och 210 hk. Den manuella gör 0-100 på 8,1 medans den automaväxlade på behöver 9,7 sekunder på sig (!).
Den manuella C5 kan man nog säga är rätt lika med en 325:a i den sprinten iaf..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sen att det för övrigt är två "rätt så" olika bilar vad gäller körupplevelse behöver vi kanske inte ens diskutera! :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Baugette eller Bratwurst, vilken är fetast? ;-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))
Rött vin eller bayerskt öl !!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Tror att Cittran rastar Bmw bilen.Cittror är underbara bilar färdas i nästa bil blir en C5...mvh dutta

Visa användare
41
Wahlsten
BMW 325 coupé -93
Brilliant röd
jag tror det är 194hk.. 2hk+ alltså men jag tror ändå inte den har en suck! Iaf inte mot manuella lådan.

Det är ju trots allt bakhjulsdrivet mot fram=)

Mvh Micke
Pe
77
Perrab
520i E60 -03
Som en del vet så är Citroen Xantia V6 (sedan man)även utrustad med en speciell fjädring som gör att bilen inte kränger mer än en gokart :).
Det gör att karossen alltid är rak.Oavsett hur fort du kör.
I det berömda "älgtestet" så körde dom 85Km/h med en Xantia Axtiva V6 sen hinner inte chauffören med att svänga pga av det går för fort.
Efter att ha kört Xantia väldigt mycket o ägt en 325a så kan jag bara säga sorry till BMW den har inte mycket att sätta mot.
Cittran är snabbare,piggare,bättre motorljud och roligare att köra.

Ni som inte har provat en Aktiva V6 bör göra det :).

325 = 193HK
Xantia = 190HK
(Enligt Mekonomen)

Citroën måste ju göra bilvärldens absolute fulaste bilar om man bortser ifrån C5:an.
Xantian`s inredning är en blandning mellan Toyota Corolla och Golf II. Nice.. =)
De är däremot oftast väldigt bekväma att färdas i.
Har inte kört någon så jag uttalar mig inte om körupplevelsen.

Man får en Xantia V6 -00 för strax över 100,000:-.
BMW`n är RIKTIGT ihopskruvad ifrån början och är byggd för att köras "hårt" med är tveksam att Xantian håller ihop om några år.

Wahlsten!! Du vet vad som krävs av dig!!
Hitta en folktom väg långt ifrån nån bebyggelse och kör en sväng mot Xantian och återkom inte förren du har krossat honom.. =)
OKEJ??

MVH Jimmy
Visa användare
41
Wahlsten
BMW 325 coupé -93
Brilliant röd
jimmynilsson81: Det kan du ge dig på! Jag tänker fan inte tolera att nån jävla fransk bil ska ha nåt att säga till om=)

Det ska trimmas och grejjas sen får vi allt se vilken bil som hamnar efter.. Håller med om att den inte lär hålla lika länge som en bmw om man skulle köra lite tuffare med den.. Bmw är ju trots allt gjorda för att gå hårt och klara av lite av det roliga som andra bilar inte klarar av..

Mvh Micke
Pe
77
Perrab
520i E60 -03
Skulle nog inte säga att BMW har någon speciellt bra kvalitet som överträffar någon annan. Tycker det är vanligt med bärarmar spindelleder kulbultar bakvangsbussningar termostaer toppar kylare m.m på BMW.Menar det är bara att läsa här i forumet.

Efter som jag jobbar med Citroen så vet jag att det inte är mer fel på dom än andra bilar.

Mvh Per
-Kan bara hålla med Per.
Jobbar själv på Citroën och dom som inte provkört en Xantia Activa -gör det!
Bmw´n har tyvärr inte mkt att sätta emot i väghållningen
mot en activa.
Det är en lustig känsla när bilen går "rakt" och inte kränger i kurvorna.
Säger inte att Activan är snabbast men väghållning är definitivt bättre i Cittran:

Mvh
Andreas L
Nån som har en Xantia V6? Jag är trött på det här franska tjafset, upp till bevis, hör av er till mig om ni bor i närheten så får vi se hur långt efter Cittran är.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om nu Cittrans väghållning är så fantastisk som det påstås så varför använder inte folk sådan uppsättning när de bygger chassie för banåka?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Haglund2306: Och varför använder inte vi Bmw åkare bara orginalgrejer för då ? Det var en dålig gemförelse eftersom dom flesta bilmärkerna byter ut och förbättrar för bankörning.

Om nu bmw har så bra väghålling varför sänker dom flesta och byter dämmpare mm.

__
bmw323.cbj.net
Få bilar hänger med xantian genom rondeller eller på halt vinterväg. Fransmännen har länge använt sig av bred framvagn/smal bakvagn för snabbare kurvtagning/mindre rollning samt långt axelavstånd för stabil gång.
Man kan säga att de är raka motsattsen mot en 02 eller E30 på gott och ont. Dålig vägkänsla i xantian men bilen håller sig kvar på vägen oavsett vad man gör (tyvärr blir passagerarna lätt åksjuka...) E30 är underbar att köra men är lynnig och känslig i jämförlse med xantian.
Hjulspinn på xantian betyder bara hjulspinn, bara släppa lite på gasen så är man iväg..
Hjulspinn med E30 kan ge väldigt fina sladdar (inget för blyfotade). På vintern är snabba passage genom rodeller väldigt intressanta med E30...
Så Xantia är en bra bil men på ett annat sätt än en BMW.
Xantian åker man med, BMW kör man :-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Teres:
Vi snackar inte originalprylar. Vi snackar principen. Det är två helt vitt skilda hjulupphängningar.

Om man bara byter fjädrar och dämpare på en BMW så behåller man ändå grundkonceptet fast bara andra komponenter, men det fungerar ändå på samma sätt.

Mig veterligt så åker ingen seriös banåkare med något som liknar Cittrans system.
Pe
77
Perrab
520i E60 -03
Om ni minns den franska Rallycross kille Jean-lu... Paier så åkte han Xantia med activa fjädring i Rallycross WM i flera år. Med väldigt gått resultat.

Om ni sen kollar på Volvos öhlinssystem så är det presis vad Activa fjädringen är. fast det är mer utvecklat, så är det nyare o bättre.

En orsak till varför det kan va en nackdel i racing kan va att,
Om något går fel så måste man göra systemet trycklöst över allt.
Du kan inte bara byta ett fjäderben rakt av utan det är lite mer jobb med det.

Ps om ni provkör en xantia activa prova vänsterbromsa så får ni se vad som händer. Sen kan vi snacka om att sladda :)
Pe
77
Perrab
520i E60 -03
sen är det så att folk är rädda för citroen och allt som har med det att gör. När folk fått upp ögonen vad det handlar om så kommer det att finnas många bilar med Cittra fjädring.

Jo bmw har det på sina 750 bilar :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Anledningen till att system som Citroens Activa inte är vanligt i racing är väl att racing är ganska kompromisslöst. En sak gäller, bästa möjliga varvtider, komfort är däremot ointressant. Ett system som activa kan medge komfortabel gång vid normal körning, och ändå vara krängstyvt vid hård körning. På bana struntar man i komfortaspekten, då blir det bättre att ha ett så enkelt och pålitligt system som möjligt, som väger så lite som möjligt. I rallycross kan det vara lite annorlunda, eftersom underlaget varierar mer än vid banracing.
Som sagt mitt erbjudande står kvar, fixa en Xantia V6 så gör vi upp på Scandinavian Raceway.
En C5 V6 är inte så snabb rakt fram jämfört mot min 328, väghållning vet jag inte, men det ser svajjigt ut.
Vill man skryta över hur bra Citroen är så är detta fel forum eller så får man döpa om sig till judas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.