AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.836

röret mellan tankhalvor läcker. byta till slang?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
min tank läcker och det är inte själva tanken som är trasig utan det läcker om röret som går mellan tankhalvorna precis vid kardanaxeln. det är påkladdad groteskt mycket kemisk metall där men det hjälper inte. jag ska gå ut och testa att kladda på två nu, såkallad rallylagning, men tvivlar lite på att det kommer att funka.
det jag funderar på är ifall man skulle byta ut röret mot en slang som går mellan halvorna bara. tror ni att det funkar?
och om nu det funkar, hur faaaaaaaaan ska jag bära mig åt för att få bort all kemisk metall? som det ser ut nu runt infästningarna av röret så ser det ut som stora koner vid varje infästning som kanske är 5cm i diameter på grövsta stället. jäääääääääävligt mycket kemisk metall alltså.
Gr
31
Grane
325 -87
Tjena, har själv erfarenhet av läckande tankar.. det är inte kul. Min tank läckte precis ovanför påfyllningsröret, jag tog bort den och lagade den med kemiskmetall. Jag gjorde det väldigt noggrant (tyckte jag), men efter några veckor när jag skulle tanka fullt så läckte den igen.

Alltså... Skall du ha bilen ett tag så tycker jag att du skall investera i en ny tank i plast, jädrigt mycket bättre. Det lönar sig i längden.

Ps. Om du skall återanvända (laga) den gamla tanken passa dig för att slipa och sådant, det är nämligen bensingaser kvar i tanken. Tar man inte det varligt är det lätt att det kan bli en liten explosion.

Lycka till!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Shumi, jag har gummislang mellan mina, men har du dubbeltank, det har väl inte E30?
sc
637
schumi
e30 318is -90
jo jag har väl tänkt ha bilen ett tag men jag köpte bilen för 10.000kr och då är jag inte nå sugen på att köpa en ny tank för 3300kr. på en så här billig bil vill jag laga allt på absolut billigaste sätt även om det kanske inte alltid är den bästa lagningen. bara det funkar hyfsat så är jag nöjd.
såfort jag fått ihop lite pengar ska jag sätta turbo på den så då lär jag väl ha sönder hela bilen i alla fall :)

var kan man köpa plasttank? eller är en ny bmworginaltank i plast?

glöm det där med att få bort den kemiska metallen. var ute under bilen nu för att pilla lite och den kemiska metallen var helt porös. det var bara att peta lite så ramlade den bort.
nu får jag väl nästan börja med att fylla i mycket bensin och krypa under för att kolla var det läcker någonstans.
sc
637
schumi
e30 318is -90
FRIFART.. jag har bara en tank men tanken är formad som ett upp och ner vänt u ungefär. ser ut typ så här

#################
#################
#################
##### K #####
#####rrrrrrrrrrrrrr#####
##### #####

#=tank
K=kardan
r=röret mellan de två olika sektionerna i tanken

det skulle va väldigt bra ifall man kunde konstatera att det på något sätt är bara röret som läcker så att jag kunde byta till en gummislang och sen då det tätt. jag är dock rädd för att det är grejerna som röret är fäst i som läcker.
jag provade i alla fall att kladda massor av tvål på ena infästningen för att kolla ifall det hjälper.
Gjorde "gummislangstricket" på en gammal 323 ja hade(Mazda...) vid påfyllninsröret som va helt sönderrostat o de funka kanon så länge man har nåt att fästa slangen i...Läcker de precis vid ut/inlopp till resp tank blir de svårt...De kan kanske funka med o rengjöra rejält o sen smeta på oje/bensin beständig silikon...kanske...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
sc
637
schumi
e30 318is -90
Dawwe.. med olje/bensin beständigt silicon.. menar du då sånt där hermatite eller vad det heter som man kan köpa på OK tex?
jag har både en tub blå och en tub orange sån. jag ska lätt testa med dom ifall det finns nån chans att dom hjälper
sc
637
schumi
e30 318is -90
vaaaaaaaaa?? såg just att min fina bild blev skit. mellanslagen blev borttagna. får rita en ny bild då.

#################
#################
#################
#####- - - K - - -#####
#####rrrrrrrrrrrrrrr#####
##### - - - - - - -#####

#=tank
K=kardan
r=röret mellan de två olika sektionerna i tanken
-=luft
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Haha inte underligt jag fattade "kokosboll" av din ritning.
Nej ja menar "högtempssilikon".Hermatite e lite väl lättflytande(den blå) den orange:a känner jag ej till...Biltema har röd högtempssilikon o me den har ja lyckats täta de mesta på gamla läckande "offerbilar" tex en Opel som läckte olja mellan topp o block...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
sc
637
schumi
e30 318is -90
jo men dom här är högtempsilicon. jag har använt dom till att täta termostathuset tex med mycket bra resultat.

den oranga använder man istället för packningar tex och den blå vet jag inte riktigt vad man ska ha den till. men att täta saker i alla fall.
Ok, men jag tror att just den blå e för lättflytande,silikonet ja tänker på e "fast" o mer segt,ungefär som vanligt byggsilikon....För att det överhuvudtaget ska ha nån chans o täta bör du som sagt rengjöra så gott de går o tömma tanken så att skadeområdet blir helt torrt o silikonet får en chans att fästa...Det gäller o trycka in silikonet i sprickorna som bör synas....Som det låter på dig så ska de va den orange:a som e den rätta...

sc
637
schumi
e30 318is -90
nu har jag gjort rent noga runt röret mellan tankhalvorna och gnuggat dit så mycket två det bara gick. sen hällde jag i bensin. ska gå ut nu om en halvtimme och kolla var det läcker och ifall tvålen har trollat något med bensinen så att det är tätt
sc
637
schumi
e30 318is -90
tvålen funkar inte. det läcker precis lika mycket i alla fall.

nu vet jag i alla exakt var det läcker. det läcker precis där fästena är till röret så ifall jag skulle byta röret till en slang så skulle det inte spela någon roll tyvärr.

jag ska nu försöka täta med den där blåa hermatite istället för jag läste på baksidan av den och det står att den tätar alla sorters bränslen. måste bara fixa så att tanken är torr först. försökte göra det genom att dra ut bottenpluggen i tanken men det var förstås som exakt alla andra skruva 100% fastrostad. sprayade en massa 5-56 på den och slog försiktigt på den och sen drog jag som fan. det enda som hände var som vanligt att jag runtdrog skruven.
Prova med lite glasfiber och epoxi. Brukar funkar kanon att laga det mesta med. Bara att slipa rent, plaska på lite epoxi, peta dit lite galsfiberväv och så till sist lite mer epoxi. Bara se till att slipa tillräckligt rent så skall det fästa bra.
Jag orkade inte läsa alla svar fullt ut, men om du ger dig på att ta bort röret som sitter där kommer det med största sannolikhet sitta hårt, hårt, hårt fast. Det gjorde mitt. Ruskigt hårt.
På min tank gav plåten i tanken med sig när jag drog på röranslutningarna.

Jag hade redan en "ny" tank när jag gjorde detta. Den köpte jag för 200 kronor. Kan vara ett tips. Det medföljde även en soppapump i priset, kom mycket väl till pass då mina gamla gav upp.

/Anton
sc
637
schumi
e30 318is -90
hmm.. glasfiber och epoxi. det var en ny idé :)
alltså epoxilim då eller? typ att jag limmer runt fästet med epoxi och sen sätter glasfiber utanpå?

Anton.. jag ger mig inte på röret eftersom att det är infästnigen som läcker. tur var väl det kanske.
jag har kollat lite efter begtankar, men tycker inte att det finns så mycket. sen tycker jag att det är väldigt kul när man lyckas laga saker till en kostnad av tio kr eller nått sånt istället för att lägga ut mycket på att köpa nya delar. 200kr för en beggad tank är sjuuuuuuuuuukt billigt.
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
testa med läckfixare från hagmans,säljs på mekonomen för ca 50 spänn.funkat för mig på många tidigare bilar bland annat på e30 på samma ställe din läcker.lycka till...
Jag letade som en tok efte en bagagnad tank för rätta pengar. Jag hittade ingen. Men så la jag en köpes-annons här på PowerBörsen, det tog några timmar vill jag minnas. Sen var affären uppgjord. Detk anske är så att det ligger tankar och skräpar lite hr och var men att dom aldrig kommer på annons. Testa att annonsera! Det kan mycket väl löna sig!
Tanken var långt ifrån rostfri men det var inget som inte kunde fixas. Jag slipade, slipade och sen slipade jag lite till. Efter det så målade och rostskyddade jag tanken. Känns bra med en frisk tank.
Den riktiga vinsten tycker jag ändå var att pumpen som satti tanken fungerade!

/Anton
sc
637
schumi
e30 318is -90
min tank ser nästan ny ut, så bra är det i skicket. det läcker bara i en extremt liten springa vid infästningen av röret.
ska testa hermatite först sen kan jag testa sån där hagmans.
hjälper inte det får jag väl sätta in en köpesannons.

jobbigt att jag runtdrog pluggen i tanken för nu måste jag köra slut på bensinen innan jag kan prova att täta.
jag hatar verkligen insexskruvar, som det sitter som tankplugg. dessa skruvar är så fruktansvärt lätta att runddra. man behöver knappt ta i någonting för att dra sönder dom.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe vet vad du pratar om, min insexskruv till ett av de bakre bromsoken är runddragen, kanske tvungen att borra ur det om man måste plocka bort oket av någon anledning. Det verkar ju finnas en hel del tankar ute, det var betydligt värre för mig att hitta till E21an, dessutom en ganska dyr historia.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.