AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.482

Delar BMW bottenplatta med AUDI?

Sida 2 av 2
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Jodå, men lite roligt är det att Audi häcklas för sina fyra (kolv-)ringar och BMW vänner sätter gladeligen dit fyra st som lyser...
Det häcklas ju så mycket på andra att lite självironi inte kan skada.

/Niclas
VAG paaah. ni är bra duktiga. hämtade ut en bil från service... den startade inte ens. fick hämta ut den efter flera timmar. bra service, verkligen. kostade bara 6 pappz. (firma bil)
***Off topic***

Wadel: Det finns bara en tillverkare av glasspinnar (själva träpinnen alltså!) och de försörjer hela den svenska marknaden.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Audi och bmw kan visst ha samma bottenplatta.
*
*
*
Om de frontalkrockar i 250 Km/h..

Biltillverkare har ingen vinning av att dela bottenplatta med en konkurrent. Om den inte är av gammal modell...
(Volvo fick ju audis gamla 5:a när de bytte till R4/V6)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Pressen snackar alltid om "bottenplattan", men jag som är bilintresserad har egentligen ingen aning om vad det är. Skulle tro att 95% av alla tittare/läsare är lika förvirrade som jag. Kan någon invigd förklara vilka beståndsdelar som utgör en s.k. bottenplatta?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grundläggande delar av chassit.
T ex främre och bakre hjulupphängningar, drivlina mm.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men detta säger egentligen ganska lite eftersom ingen använder en identisk bottenplatta utan 2 bilar med "samma" bottenplatta kan ha olika hjulbas, fjädringskomfort och drivning (4wd/2wd).
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Vad jag har fått lära mig så är bottenplattan den själva metall platta (som acey skriver också kan vara olika lång) som motor, hjulupphängning, kaross etc monteras på....
Bilar på samma bottenplatta kan vara fundementalt olika se bara på SAAB 9000 - Lanica Thema, Fiat Croma, vilket förresten var ett dåligt samarbete då inte en skruv är gemensam mellan bilarna....
Anledningen till att det blivit så inne att göra så här i bilindustrin är att utvecklingen av bottenplattor är svindyrt och med en produktlivscykel på knappt hälften var det var för 15 år sedan, är det nästan ekonomiskt ohållbart för en enskild biltillverkare att utveckla en egen bottenplatta vart 3 år...

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Vad jag har fått lära mig så är bottenplattan den själva metall platta (som acey skriver också kan vara olika lång) som motor, hjulupphängning, kaross etc monteras på....
Bilar på samma bottenplatta kan vara fundementalt olika se bara på SAAB 9000 - Lanica Thema, Fiat Croma, vilket förresten var ett dåligt samarbete då inte en skruv är gemensam mellan bilarna....
Anledningen till att det blivit så inne att göra så här i bilindustrin är att utvecklingen av bottenplattor är svindyrt och med en produktlivscykel på knappt hälften var det var för 15 år sedan, är det nästan ekonomiskt ohållbart för en enskild biltillverkare att utveckla en egen bottenplatta vart 3 år...

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
"Volvo fick ju audis gamla 5:a när de bytte till R4/V6"

Mageng: Volvos femma är väll en avkapad sex från 960. (om jag inte har fått hellt fel upgifter)

Livet är ingenting för amatörer...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Volvo köpte ådis diesel femma till 850 TDI....
Annars är bensin femman en kapad skövde sexa...

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.