|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag behöver veta längden på de främre fjädrarna på 323E21, OBS detta skall alltså vara originalfjädrarna!!!! | |
|
Jag har ett par som är 38 cm men dom skall enligt Spiidfriik vara ovanligt långa. Mina orginal 318 fjädrar var 36 cm /Magnus |
|
|
Ok, grejen är den att jag ska sänka min 323a och vill inte att bilen ser högre ut fram än bak, vilket det ofta blir med en sänkningssats som sänker tex 30-40mm runt om, speciellt på E21 som redan original har mycket luft under framskärmarna :-) Min 323E21 har följande; Bakfjädrar original mäter 33cm Progressiva sänkningsfjädrar bak är 31cm (dvs sänker 20mm) Framfjädrar original är OKÄNT än sålänge Sänkfjädrar fram mäter 20cm Jag behöver veta framfjädrarnas originalmått för att få en uppfattning om vilket förhållandet är mellan fram och bakfjädrarna? Tyvärr kan inte BMW få fram dessa uppgifter och plocka bort de främre orkar jag inte med just nu, eftersom jag inte skall byta förrens i vår. Vill bara veta nu innan att sänkningen kommer att bli bra. |
|
| HAha tryckfelsnisse var framme, sänkningsfjädrar fram mäter 29cm skulle det ju vara !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
| Någon borde väl veta??? hallå alla E21-vänner? | |
|
Hej! Jag har haft flera e21:or varav 2 st 323:or, mycket trevliga bilar som tyvärr börjar ta slut så att man måste köra nyare bilar. Har i yngre dar provat att sänka dessa både genom att kapa fjädrar och med köpta, kortare sk sportfjädrar. Men min erfarenhet är att det klart bästa är att köra original, då denna bil är mycket bra på vägen redan då. Faktum är att väghållningen aldrig har blivit bättre då bilen varit sänkt. Dessutom ser inte bilen ut att vara sönderskruvad om den har ett originalutseende. Lycka till. |
|
| Hm vet inte om jag håller med dig riktigt där, om man ska köra original måste man verkligen ha fräscha och helst nya grejor för att den skall vara bra på vägen då det går undan, dessutom så finns det inte att få tag på längre då jag pratat med BMW. Min kompis 323-79 är sänkt och även schumi's (här på forumet) föredetta 323-79 var sänkt och skillnaden i väghållning är brutal jämfört med en original 323a. För min del föredrar jag en lättare sänkning, det viktiga är att få den styv så man slipper gugningstendenserna på vägen, för jag vet verkligen hur det är att köra bakom en 323E21 som är sänkt genom kurvor, helt omöjligt att hänga med då den sänkta E21an kasar lite så flyger man själv av vägen. | |
| Jag behöver fortfarande veta måttet på främre originalfjädrarna till 323E21 !!! och jag vet att någon kände till detta för en tid sedan här på forumet. | |
|
Kapa fram om du inte vill ha bakåt stuk. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Du har en jäkla tur att jag är tillräckligt lat för att inte slänga ut allt skräp med en gång. Hittade ena fjädern. Längd= 36cm Diameter= 16,5cm Antalet varv= 6st Varsågod, hoppas du är lycklig nu (för stunden). PS. Jag körde själv med kapade sänkningsfjädrar fram. Fick bara hålla dem på plats med slangklämmor, hehe. Bilen blev riktigt låg. Väghållningen var faktiskt mkt bättre. |
|
| Tackar, läckert, hoppas bara att det var dina original 323E21 fjädrar bara. I så fall sänker mina sänkningsfjädrar fram 70mm, vilket låter helt vansinnigt, med tanke på att de är 29cm långa jämfört med original som är 36cm enligt din referens. | |
bmwracing |
Men det går ju inte mäta så... Höjden avgörs ju även av hur hård fjädern är. En sänkfjäder är oftast hårdare men med ett par mjukare varv ytterst för att inte sitta löst när bilen är upphissad. Enda sättet att veta slutresultatet är nog att testa dom på bilen. |
|
Någon som har koll på hur mycket man sänker bilen per bortkapat varv på orginalfjädrarna? Ska sänka min men tänkte kolla hur mycket genom att kapa orginal först. Kan ju vara bra att veta så att man inte tar för mycket första gången... =) // Anders |
|
bmwracing |
Jag kör med 2 varv kapade framfjädrar på min, det blir ganska lagom. Ungefär 2 cm luft mellan däck och skärm. Man måste kapa helvarv på fjädrarna för att få ändarna att ligga rätt i skålarna, för övre tallrik kan bara vridas strax över styrutslag sen tar den emot innerskärm...om du förstår hur jag menar. Det går alltså inget bra att kapa 1,5 varv som på tex en volvo. |
|
tog fjädrar från en saab 900 gamla modellen. stötdämpare bak från saab 900 bak dom är kortare så då ligger dom inte i bott som dina org bmw hadde gort. OBS saaben fjädrar är mycket hårdare och kortare så får du kapa i valfri längd. |
|
bmwracing |
Zeta: Har Saab 900 fjäderben bak? Hur mycket kortare är dom ungefär?=) |
|
inte fjäderben. men dämparn va ca 5-7 cm kortare jag låvar inget jag mätte alldrig utan bara gemförde inne på biltema så jag hittade en med rätta infästlingar som va kortare. utog en fram fjäder från saab och satte bak på bmw och en bak stötdämpare från saab och använde bak till bmw. fram satte jag en lika dan fjäder och kapade 1.5 varv till vintern blir nog 2 till sommarn ska se vad jag hittar för dämpare som går sätta i fjäderbenstaget kommer med mer info om detta. ska tillägga att jag har en 1502-77 men det passar för nu på vintern kör jag med saab fjäder 1.5varv kapat bak med e30 bakstötdämpare . och på sommarn en saab dämpare och 2-2.5 varv kapat. man kan ju använda vilken fjäder som helst i stort sett bara inne måttet är 130mm eller större då undre fjäder infästningen är det. sen kan man ju skära bort den och svetsa dit ett rör om man har en mindre diameter på sin fjäder. |
|
|
zeta: E21 har fjäderben bak till skillnad från 02 och E30... If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Har hört något att v**vo fjädrar från 240 ska gå att använda också. Något om någon ford fjäder också, vet inte modell... // Anders |
|
|
Hur mycket ska man kapa bak? Vill ha lite framåtlut men inte för mycket. 15mm högre än fram är lagom... // Anders |
|
|
o fan trodde det va samma. men då vet ni att det passar e30 :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.