|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hundra liter i minuten?? Det var inte dåligt det. Men annars vore det ju inte dumt att ha rätt oljetryck hela tiden... /Niklas |
|
|
Vi diskuterade nämligen detta häromdagen, att köra en oljepump separat på en av våra motorer på Volvo för att undersöka vissa saker. Och det kraven som ställs på den externa oljepumpen är stora. När jag funderade lite mer på det så tror jag att det tom kan vara uppåt 300 Ampere. Mats |
|
| Jag kör med elfläkt på min bil och jag tänkte montera en mikrobrytare på gasspjället, som styr ett relä till laddningen så att generatorn slutar ladda helt och hållet när jag har fullgas. Borde väl kunna ge nån lite extra kuse iaf... | |
|
Vet inte vad generatorn ger för effekt, men du kan nog räkna med att vinna minst den laddeffekt som generatorn ger. /Niklas |
|
|
Eldriven vattenpump samt elektrisk bortkoppling av generator vid fullgas: 11hk på driven. Detta provat på en 2,4L V***o sugmotor. Vattenpumpen är ju precis som Mats skriver rejält överdimensionerad. /Martin GUNNARSSON MOTORSPORT AB |
|
|
Det som är viktigt om man kopplar bort sin generator är att: Man har BRA koll på sina spridartider (hur de påverkas av den ökade dödtiden som blir av lägre spänning) Man vet att soppapumpen klarar sin uppgift med lägre spänning Osv. Mats |
|
tn |
Jaa men om man inte har nå spridare då?...:) |
PETER.O |
tn. Man kan förlora effekt även på en förgasar-motor. p.g.a effekten på tändningen minskar. |
PETER.O |
tn. Man kan förlora effekt även på en förgasar-motor. p.g.a effekten på tändningen minskar. |
|
Vill bara lägga in en lite brasklapp. När man säger att "...det ger XX hk på en XX-motor..." så säger det egentligen inget alls. Mer än för just exakt den motorn eller kanske motrotypen. Klart mkt mer exakt och korrekt att ange en %-sats. Om vi återgår till våran Fiesta som som togs upp tidigt i tråden så skulle 11hk betyda ca 15%. På Volvon, som antagligen är en RC-maskin på ca 300hk när man läser underskriften ;), betyder det knappt 5%... Ungefär vad som var skillnaden för Fiestan i verkligheten. Nu har jag bara tagit siffror från två olika bilar från två delar av effektspannet, men det stämmmer ju rätt bra. Runt 5% kan man nog räkna med. Så, då har jag lekt messerschmit nog för idag. ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Är du helt säker på det AL? På en turbomatad bil (som exempel) så tror jag att generatorn och vattenpumpen struntar hyggligt i laddtrycket? Så då gäller mer troligt en fast summa moment som hjälpapparaterna tar. Mats |
|
|
Detta var alltså bara ett exempel. Detta var vad vi körde fram på en specifik motor. Var väl mer ute efter att påskina att det finns effekt att hämta. /Martin GUNNARSSON MOTORSPORT AB |
|
|
Mats: Nu är jag nog inte med riktigt på hur du menar med att "...vattenpumpen struntar hyggligt i laddtryck..". Förluster mäts i % och det spelar ingen roll om det sitter turbo på motorn eller inte, effektförlusten i ett hjälpaggregat är det samma och är en funktion av varvtalet. Martin: Ingen kritik mot dig. *vinkar* Ville bara klargöra/förtydliga lite. Förstod att du avsåg en specifik motor ni bromsat. Klart intressant dock att det kan bli ganska många kusar tillslut. 11hk är ju inte att förkasta. Ngn som kan förklara hur man ska bygga för att koppla in ett relä så generatorn inte laddar på fulllast? (Jag är helt elinkompetent.) Gärna med ngn form av vippis som jag kan slå på/av efter behov. (Gata/bana) Börjar få en kännsla av att jag går lite för långt... ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
schumi du får 500 hk till om du tar bort kylfläkten..:) |
|
|
AL Det jag menade var att generatorn, vattenpumpen och oljepumpen bryr sig troligen inte om du tar ut 300hk eller 900hk ur din maskin. Så därför menar jag att det kanske ändå är ett visst moment som hjälpapparaterna tar? Och då är det inte rätt att prata procent längre. Mvh Mats |
|
svintoleffe |
Jga fick tyvär inget svar på¨hur många hk man får om man sätter ditt en elfläkt. MVH Leffe |
|
Mats: Hmmm, njaaaa... *funderar lite till* svintileffe: Antagligen 1 eller kanske 2, absolut max 3... "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Precis som mats säger så borde det inte spela nån som helst roll hur många kusar motorn har, en viss pump drar vid ett vist varvtal lika mycket effekt oavsett vad som driver den. Leffe: Om du vet hu fort pumpen snurrar kan du koppla bort remmen och sätta dit en elmotor som driver den, sen mäter du hur mycket effekt el-motorn drar--> effekt den "stjäl från motorn. (lite omständigt kanske...) /Niklas P.S Elmotorns effekt=strömmen * spänningen (likspänning) |
|
|
AL Att säga att det beror på vilken motor man har, det håller jag helt och fullt med om!! Samma sak med hur den är drevad osv. Och man kan nog tänka sig att en större motor (6cyl mot 4cyl) drar mer osv. Mats |
|
| tjenare.nu när ni ändå så är inne på elfläkt istället för mekanisk.har en e36 328 mekanisk eller el?tappa bort mig lite när jag läste hehe men blir det ngt utvinning att byta från mekanisk till el? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.