|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
jag satt och läste i en bok och där står det att en oreglerad kylfläkt tar ungefär 5% effekt från motorn på högre varvtal. på min 318is sitter den en stor plastpropeller rakt på vattenpumpens axel. om jag skulle ta bort denna fläkt och ersätta den med en elfläkt så skulle jag alltså höja min effekt på högre varvtal från 136 till 135*1,05=143hk det verkar ju inte helt fel :) kommentarer? | |
|
Det är ju jättebra då du hamnr i kö och skall kyla motorn. Typ abbonnera på en ny topp var 4:e stadskörning:) Kommentaren är fint räkneexempel men praktiskt låter det dyrbart. Asken |
|
| Fläktens ström, vart tar du den ifrån då? om du använder bilbatteriet så kommer generatorn sno samma effekt för att driva fläkten. Fläkten är väl inte oreglerad bara för att den sitter på vattenpumpen, det sitter ju en fläktkoppling som är temperaturstyrd? | |
|
Gammalt beprövat knep, plocka bort "den där" mekaniska kylfläkten och köra med en elfläkt i stället. Jodå det funkar bra och men får lite mer effekt till drivlinan. Själv annvände jag en elfäkt från en cittra xm Td, där sitter 2st rejäla fläktar på dom, kopplade in den på egen termostat i kylaren så den levde sitt eget liv + att jag kunde tvångs köra den. Asken, varför annser du att en mekanisk fläkt är så mycket bättre än en elfläkt och varför skulle inte en eldriven klara kö körning? |
|
|
asken.. elfläkten ska väl kunna kyla lika bra den eller? hubbe325... men om jag snor ström från batterit till en fläkt blir det så stor skillnad då för generatorn. har man inte redan ett litet överflöd att ström till batterit? att man snor lite extra till en fläkt gör det så mycket? vad är det för temperaturstyrd fläktkoppling du pratar om? på min bil sitter propellern fast rakt på hjulet som sitter på vattenpumpsaxeln. jag har plockat isär allt det där och jag kan inte se några finesser där. förklaring tack :) när man plockar isär upplever jag det som att den är oreglerad. propellern följer bara motorns varvtal. eller? jag har en rem på framsidan på motorn som går mellan tre hjul. vattenpumps/propellerhjulet, generatorhjulet och svänghjulet. |
|
|
En eldriven fläkt drar minde hkr än vad en mekaniskt driven fläkt gör. den fläkten jag har tar 225watt och 1hkr=746watt Sen kan man tom sträcka sig så långt så man monterar dit en eldriven vatten pump. den mekaniskt drivna pumpen drar ca 5 kw (tillverkare uppgift) elpump 90 watt. |
|
|
Det sitter en slirkoppling på fläkten som gör att den inte följer motorns varvtal linjärt. På höga varvtal skall fläktkopplingen slira och fläktens varvtal begränsas. Pröva att rotera din fläkt med handkraft då motorn är avstängd. Fläkten skall rotera lätt. Slirkopplingen är ett vanligt fel på BMW:ar. |
|
| Pelle P, varför skulle den mekaniska pumpen ta 55 ggr mer effekt än den elektriska? Tillåt mig tvivla... | |
|
En eldriven fläkt används ju bara när man inte behöver effekten. Alltså, fartvinden kyler ju så du inte använder den elektriska fläkten när du använder bilen (i hastigheter över stadstrafik) och på höga varv (där du vill ha den extra effekten) förstör ju en mekanisk fläkt som mest. Elfläkt är helt klart att föredra framför mekanisk. |
|
|
Man har hyffsat höga förluster i kraftöverföringen med remmar mm när man kör mekanisk fläkt och pump. Fördelen med elektrisk fläkt är ju dessutom den at den bara behöver snurra när det behövs kylning. ///Jesper |
|
|
Intressant diskussion de här, på min e46 328 satt de både en fläkt med slirkoppling samt en kondensorfälgt framför kylaren(elfläkt) Jag klurade lite på varför de var löst på de viset. På 330n sitter de bara en stor elfläkt och inget mer, de är möjligt att de gjort så för att vinna lite effekt. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Jag kan köpa teorin med att den mekaniska slirar hela tiden och då tar effekt även när den inte behövs, men vid behov så vet jag ingen transmission som är så dålig så man tappar 55ggr den använda effekten? Effekten som krävs för att kyla kylaren blir densamma oavsett hur fläkten drivs, det som kan skilja är transmissionsförlusterna om den tex är remdriven. Dessa är relativt små. Schumi: jag vet ej hur just din bil är konstruerad, men normalt så brukar bilar med fläkten på ngn redan snurrande axel ha en elektriskmagnetkoppling som slår till vid behov och då ökar friktionen så fläkten snurrar med. |
|
| på min bil är det en sån slirkoppling som bjoerck säger. jag hade dock inte tänkt på att det fanns en sån funktion i den. | |
| Angående vattenpumpar och verkningsgrad... Både en elektrisk och en mekanisk drivs ju från motorns vevaxel, men när det gäller den mekaniska har man lite kortare väg, dvs från vevaxelns remskiva till pumpens remskiva. För den elektriska gäller en lite längre väg för energin, dvs motorns remskiva - generatorn - omvandling till el - överföring genom kablar och relä - omvandling till mekanisk energi i en elmotor för att driva pumpen. | |
|
SSom jag skrev är dom 5kw företaget uppgifter och inte mina. Men hur man än skriver / räknar så drar el fläkt / pump mindre effekt än den mekaniska. Fläkten på dom flesta bmw (äldre) är av silcone typ som stelnar ju varmare det blir...och i princip så driver dom fläkten alltid. Vatten flödet med std vatten pump är tokhögt och man kan sänka det rätt så rejält (generellt) och det är nog mycket därfrån dom basserar så hög vinst med att gå över till elpump. Vill man helt komma undan att motorn tappar effekt så kan man montera dit tex altpowr som frikopplar generatorn vid mer än 75% öppet spjäll. Men man ska nog inte titta lika mycket på verkningsgrade...utan mer på förlusterna, dom tom mätte motoreffekten utan vattenpump/fläkt/generator tidigare. har något svagt minne att på en tii maskin var skillnaden 17hkr. |
|
|
Jag kan gå med på att fläkten tar en del effekt. Men att gå över till elpump för att vinna effekt, det är nog överdrivet i de flesta fall. Och driftsäkerheten för en mek pump torde väl vara överlägsen, om man inte räknar bmws plastimpellrar, :). Hursomhelst. Det där med att frikoppla generatorn vid full gas är jag också lite skeptisk till...om man räknar grovt att batterispänningen sjunker en volt då så tappar du ju några tusen volt tändspänning...det kan ju inte heller vara bra :) Well, var och en drar sina egna slutsatser, precis som med luftfilter, chip och avgassystem mm... |
|
svintoleffe |
Jag tog bort den mekaniska fläkten på min bil, och satte ditt en elfläkt, lär säga att det gjorde en enorm skilland över hela registret, mest å högvarv, tyckte den blev mer hetsig och ville sticka betyderligt värre än förut. MVH Leffe |
|
Klart att en elfläkt är effektivare än en mekanisk, annars skulle inte så gott som alla nya bilar ha en! Det som gör dem så bra är bla att man utnyttjar det faktum att en generator alltid lämnar mer laddning än batteriet kan tillgodogöra sig. En annan är att den kyler som mest när man står på tomgång i en kö, vilket blir svårt med en mekanisk fläkt. |
|
|
Det finns oberoende tester som visar att man tex på en Ford Fiesta 1,2 mha en vanlifg industricirkulationspump kan vinna runt 3-5hk vid 7000 rpm.(Det är många % på en motor som lämnade runt 85hk!!!) En nedväxling av generatorvarvet ger 1,5-2hk. Det är inget hokuspokus, utan väl kända fysiska lagar. Likså gäller det filter, chip och avgassytem. Nyckelordet många glömmer är dock RÄTT filter på RÄTT sätt. RÄTT chip (egentligen map) för din motor. RÄTT avgassystem för din motor. Man måste anpassa allt in i minsta detalj för att det ska ge maximalt. Ibland för att det ska ge ngt överhuvudtaget. Bara en liten reflektion i all välmening. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL, kan du länka till Fiesta-testet...7000 rpm låter vansinnigt mycket på en Ford 1,2? Varför 3-5 hkr, rätt stor felmarginal där? Eller har flera testat och kommit till olika resultat? Och då uppstår frågan: varför så stort intresse för fiesta 1,2? Lite kritiskt tänkande i all välmening. Och jag håller fullständigt med dig vad du säger om RÄTT filter osv, men ofta är originaldelen RÄTT så nära optimalt man kan komma... Razecruiser: en annan orsak till att många bilar numera har elfläkt är att de har tvärställd motor... |
|
|
Det kan ju också vara bra med en fläkt som kan ge maximal kylning då fartvinden är minst! Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.