|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Har ingen länk då detta test på Fiestan finns i en tidning som nu tyvärr är nedlagd. CCC, alla klubbracers lilla bibel i england och i övriga världen oxå för den deln. Mkt bra tester av vad som VERKLIGEN funkar. Där hade dom en Fiesta som "projektbil" för en klass som heter Stock Hatch. Spelar ingen större roll om bilen är en Fiesta eller en BMW, samma fysiska lagar gäller ju för båda motorerna. Anledningen till att jag inte skrev exakt "4,7 hk" får jag skylla på mitt minne... (Vill inte komma med osanning så jag la mig under 5hk iaf, vilket är bra nära sanningen. Även rpm ska man inte vara allt för exakt på, men jag minns att man varvade den långt.) Konstruktiv kritik och frågeställning krävs för att vi ska komma framåt i sammhället och lära oss ngt. Så det är helt rätt. Det var tex därför Dave testade elpumpen på Fiestan överhuvudtaget. Han hade sett en anons på en man kunde köpa för dyra pengar och ville veta om det var ännu en sak från danmobility eller om den funkade. Han behöll den och skrev även en kod i sin programmerbara tändning så att den styrdes av motorvarvtalet. Ngt jag kan säga att jag oxå funderat på då jag är lite sugen på en elvattenpump på min nya maskin. bara för att testa... :) Ska leta lite i tidningsgömmorna så jag kan se hur fel jag minns. ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Hittade en av articklarna direkt! =) 4,5hk vid 7000rpm gav vattenpumpen. Och detta ur en 1,3l-motor. Hade fel på en deciliter. I runda slängar 5%. Man kan nog säga att utan fläkt, elvattenpump och nedväxlad generator med ca 20% så kan man se max 6-7%. Mer tror jag nog inte är möjligt... Det beror ju oxå på "hur illa det är från början". Att blueprinta en gammal Jänke V8 kan ge över 40HK, det gör det inte på en 318is... Tyvärr. ;) Lite OT på ett BMW-forum, men året efter bytte Dave upp sig en klass och fick trimma lite mer på Fiestan. 8500 rpm varvades den motorn då. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Intressant med Fiestapumpen! Men hur mycket gav den vid t ex 3 och 5000 rpm? Även om jag tror och hoppas att (nyare) beemerpumpar har bättre verkningsgrad...jag grävde fram en gammal Summit racing-katalog och såg efter vad jänkarna erbjöd till sina v8or. Fanns bl a en moroso-pump, mekanisk, som man lovade 14 hkr effektvinst med tack vare optimerad impeller. Även om man tar det med en stor nypa salt så visar det ju på att utrymme för förbättring finns i vissa fall. |
|
|
Tyvärr står det inget om hur mkt den gav över registret i denna "Del 2" av testet. Del 1 har jag inte hittat. Men det ger mer ju mer man varvar. Vill minnas att man iaf kan mäta 2-3hk från 3000 rpm. Men att det gör skillnad är helt klart. Sen att detta inte är en av de första förbättringar man gör och frågan är om man gör det på en gatbil överhuvudtaget. Men på en racebil där varje liten kuse räknas så det ju klart intressant. Särskillt i klasser där man inte har så mkt effekt från början. På en Rattlåsbil med turbo osv är nog skillnaden försummbar. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Vi är nog ganska överens då, dvs inget för gatbilar direkt, utan mer en racegrej för högvarviga motorer... Fattas bara att det börjar dyka upp frågor på forumet "Hur mycket hästar får jag om jag byter till el vattenpump på min 518 -86..." =) |
|
|
Vi är nog ganska överens då, dvs inget för gatbilar direkt, utan mer en racegrej för högvarviga motorer... Fattas bara att det börjar dyka upp frågor på forumet "Hur mycket hästar får jag om jag byter till el vattenpump på min 518 -86..." =) |
|
|
w9816.. beror väl på hur man kör på gatan ;) AL... måste tacka för mycket intressanta inlägg :) dina inlägg stämde väldigt bra med siffrorna i boken jag läser. |
|
|
Är ju ett billigt sätt att få ett par hästar till.. kostar inte många kronor att gå till en skrot och köpa en elfläkt. Normalt kan man ju annars räkna med ca 1000kr/hk när man sugtrimmar. Här handlar det om 20kr/hk typ ;) Dessutom så slipper man att bilen låter som en Volvo 240 när man står å varavar :) ///Jesper |
|
|
Jodå w9816, jag läste lite mellan raderna att du nog var inne på "min linje". ;) Ville bara reda ut det lite i detalj om ngn annan missuppfattade det hela. Sen gällde ju denhär ökningen av effekt om man byter VATTENPUMP till en elektrisk. Inte bara en elfläkt om nu ngn missuppfattade det hela. Man tar helt sonika bort hela originalvattenpumpen... Du måste då veta att du har rätt flöde i den du sätter dit och den bör oxå vara vartalsstyrd. Detta kan man dock ordna relativt enkelt om man har programmerbart sprut och köra en utgång till pumpen. Så detta gör ju det hela än mer extremt och raceanpassat. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Schumi, vad för bok läser du? "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
w9816: Det är nu jag börjar inse hur insnöad på bakhjulsdrivna bilar jag är : ) |
|
|
jag har lånat en hel serie böcker på biblan. jag tror att det är några böcker som dom använder som kursmaterial på fordonsteknisk linje. författaren heter Gunna Syrjämäki och böckerna heter motorlära, ellära, chassilära, osv. tokbra böcker tycker jag. jag lär mig hur mycket som helst när jag läser dessa böcker. |
|
|
Pelle Du har rätt i det du säger. Jag har inga exakta uppgifter på förluster men så mycket vet jag att på Volvo så specas vattenpumpen av att den skall ha tillräckligt flöde på tomgång (för klimatanläggningen), inte för kylbehovet. Det gör att vi har en pump som pumpar löjligt mycket vatten i vanliga fall. Alldeles för mycket och dessutom så kaviterar troligen vattnet på högre varv på liknande sätt som det gör på många andra motorer. Samma sak gäller egentligen oljepumpen. När det är tal om att man behöver speca upp den för att tex klara VVT-reglering på mycket varm motor i kombination med lågtvarvtal mm (lågtoljetryck) så vill man i det längsta undvika detta då man ofta pratar om åtminstone 2% ökning av förbrukningen. Så siffrorna lär inte vara påhittade. Med en elfläkt och en elvattenpump kör man dem så mycket som behövs, inte mer. I fallet med elfläkt så är det fint för den kan gå för fulla segel även på tomgång. Tex för att kyla ner motorn innan eller efter ett race. Samma sak med vattenpumpen. Den skulle man även kunna ha så att den gick efter att man slagit av motorn för att tex kyla vidare turboaggregaten. Mats |
|
|
Att växla ner generatorn ska man kanske vara förskitig med på en gatbil ifall man har bytt till elfläkt och elvattenpump. mvh Kristian |
|
|
oj, förskitig = försiktig mvh Kristian |
|
|
Eftergående vattenpump satt det på gamla 480turbo för att efterkyla turbon, vet inte om det är nåt man har kvar på dagens volvos... Men det borde ju inte vara så svårt att komma fram till det optimala flödet på vattnet, det ska ju inte flyta för fort heller, då det inte hinner ta upp lika mycket värme... Och vad det gäller driftsäkerhet kan man ju altid koppla in en kontrollampa för pumpen, så att man ser att den går... /Niklas |
|
svintoleffe |
Bara rn liten halv dum fråga, stod det huir många hk man kännade på att sätta elfläkt på bilen . MVH Leffe |
|
Att fixa en el-oljepump med kontroll-lampa, går det? Mvh |
|
|
Jag tror att oljepumpen kräver mycket mer effekt än vad man kan driva med elektricitet. Jag tror det handlar om hundra liter i minuten. Tänk dig tex en bränslepump som pumpar ungefär dubbelt så mycket, fast i timman! Så det skulle innebära att din oljepump drog uppåt 200 Ampere troligen. Mats |
|
| Ja det låter ju liite onödigt med lastbilsbatteri... =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.