AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.612

Här är lite tips om IR-fjärren E32 / E34!

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Så här kontrollerar man IR-fjärren med infällbar nyckel som levererades till tidiga E32 & E34:

Håll den framför en spegel, ca 10 mm ifrån. Den måste vara helt vinkelrät mot spegeln, för att detta ska fungera. Tryck ner öppna-knappen (den som delen sitter närmast mitten) och håll den inne. Efter fem blink ska den lilla lampan lysa konstant, har man misslyckats slocknar lampan efter fem blink. Det kan vara svårt att få detta att fungera, variera avståndet till spegeln något och se till att fjärren är helt vinkelrät mot spegeln.

För att initiera fjärren till min 750iL-89, ska man trycka på öppna-knappen på fjärren, inte stäng-knappen som mekartipset Länk säger. Detta har tydligen varierat lite mellan åsmodellerna.

Passande batterier kan vara lite svårt att få tag på, original är det kvicksilverbatterier. Ersättningsbatterier som passar är V625, och finns bl a att köpa på Kjell & Co: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Blev lite nyfiken på vad spegeln skulle göra, skulle IR-ljuset bli synligt eller nåt? Varför isf?
Om man vill kolla att det kommer IR-ljus (vilket iofs fortfarande kan innebära fel i sändaren) så kan man rikta fjärren mot en videokamera eller digitalkamera, IR-ljuset syns då i kamerans sökare/bildskärm.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Spegeln reflekterar IR-ljuset, som tas emot av fjärren. Då kontrolleras att fjärren skickar OCH tar emot IR-signalerna på rätt sätt.

Även sensorn i ventilationsgallret har dubbelriktad IR-kommunikation.

Erik

___
Så både fjärren och bilen kör dubbelriktad kommunikation? Visste jag faktiskt inte, alltid lär man sig nåt. Kommunicerar de alltid dubbelriktat tro, jag menar det är ju svårt nog att få envägs kommunikation i t.ex solljus och kraftigt lysrörsljus osv?
Mitt tips kan ju isf användas för att se om det över huvud taget kommer ut nåt från IR-dioderna.

FP
jnse
Sensorn i ventilationsgallret har ju dubbelriktad kommunikation för att det ju är via den man programmerar sin IR-fjärrkontroll.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
ErikW: Gammal länk men i alla fall :-) Jag behöver få tag på V625 batterierna som du omnämner, har kollat på kjell.com men kan inte hitta rätt typ. Finns de kvar eller blir det BMWs á 58kr styck (tot 464kr för 2 fjärrenheter)... huga!

Vet du eller ngn annan var man kan få tag på V625 batterierna?

/Z-motor
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bör vara dessa för 32:-: Länk

Erik

___
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Ja det är rätt, tack!

/Z-motor
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Köpte nya batterier på Teknikmagasinet á 29kr styck (GP 625A 1,5v) Länk.

/Z-motor
Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Finns de nya fjärrdosor/nycklar att köpa hos bmw?

Mvh //M(arkus)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja det finns att köpa, men kostar någonstans mellan 1500-2000.

Erik

___
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Håll den framför en spegel, ca 10 mm ifrån. Den måste vara helt vinkelrät mot spegeln, för att detta ska fungera. Tryck ner öppna-knappen (den som delen sitter närmast mitten) och håll den inne. Efter fem blink ska den lilla lampan lysa konstant, har man misslyckats slocknar lampan efter fem blink. Det kan vara svårt att få detta att fungera, variera avståndet till spegeln något och se till att fjärren är helt vinkelrät mot spegeln.

Hej!

Har nu gjort detta, men jag får bara fjärren att lysa fel blink men sen är det stopp.
KAN detta bero på batterierna, eller är den helt enkelt kass?

Har testat att initiera på bägge sätten, men inget funkar.
Har en gammal fjärr också som jag har flyttat över batterierna i och testat, men det är lika dött.... Ska nu köpa batterier och göra en test till, sen får man väl leta efter en ny fjärr..... någon som har en till salu?

BMW 730i -88 fjärr isf.

Todde
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Todde> Är ditt larm/IR orginal eller eftermonterat orginal? Det KAN vara som så som det var för mig, larmlampan på instrumentbrädan är ju den som man ska initiera mot. Min lampa var av den enkla modellen och kunde således INTE ta emot signaler. Efter att jag köpte den dyrare varianten så fungerade det att initiera.

Allt fungerade som det skulle eftersom larmet var kopllat till nyckeln, men efter batteribyte så gick det inte längre så att säga.

*BAWORAK*
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
hmmm... DET var illa!
Hur kollar man om man har ett engångslarm då? :)
Och hur byter man till den dyrare varianten?
Går det verkligen inte att få igång nycklen alls när man har detta enklare larm, om nu skulle vara fallet....

Todde
Dags att liva upp tråden lite!

Jag ville ha allt fabrikksmonerat lyx att fungera men den som gapar efter mycket...

Kollade i höstas med Carlia bil i Falun och dom ville ha runt 1500:- för arrangemanget med ir. Sedan har projektet legat i träda och blev aktuellt igen nu i dagarna efter att motorbytet är klart och bilen är i trafik. Åkte till Carlia igen och förklarade och nu skulle det kosta runt 600:-!!. Sen fick jag tips om att Hansson Motor i Borlänge kunde vara billigare men han sa att inget fanns förutom nyckelväskan och lösa ämnen (råämne eller kodat.).

Äre nå´n som har järnkoll på detta?!

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nyckeln kostar förstås en slant, men i övrigt kostar det väl typ ingenting att köpa begagnat och är så gott som plug-n-play.

Erik

___
Mmmm, verkar dåligt med beg. idag. Men...:Länk jag vill ju så gärna.

En sån skum grej har jag under baksätet (nr.13) Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
manneman
"En sån skum grej har jag under baksätet"
Ja det har jag med...
Men vad är det? Till larmet?
br
45
brk95
745i 2002
hej har försökt länge att försöka få tag på en beg ir sändare men det verkar inte gå ,, blir väll att köpa en ny på bmw ,, tyvärr ,

På Hansson Motor i Borlänge sa han att den utgått men den verkar finnas med på REAL-OEM, mailade fiddes garage men det fanns inget där heller. Suuuuck.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
manneman: Länk

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.