AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.343

750iA (E38) värt att satsa på eller inte?

Sida 1 av 2
Jag skulle behöva ett par goda råd från alla 740 eller 750 ägare (e38). Har gått och funderat en lång tid nu på om jag ska köpa mig en snygg 750iA och då jag ej har någon erfarenhet av dessa snygga vrålåk så skulle jag vilja veta ALLT som går att få veta om 750an. Skiljer den sig mycket från 740an eller är det bara maskinellt dom här två modellerna skiljer sig?. Lyxkänslan är väl densamma i 740an som 750an, men något måste väl 750an vara bättre på eller är det bara något jag inbillar mig i, jag vet faktiskt inte. Snälla bombardera mig med bra råd o tips om denna fantastiskt snygga bilen. Såg häromdagen en 750a som var svart med 20 tums Alpina fälgar och gissa om den såg grrryyymmm ut, oj oj oj vilken bil. Jag sa till mig själv det finns ingen snyggare bil. Nu babblar jag för mycket, men snälla alla tips om denna skönhet mottages väldigt tacksamt. Mvh President

President
Hello Mr President!

Ja, E38 är en grym bil! Men det finns tyvärr en hel del sunkiga e38'or som inte fått den omvårdnad den förtjänar/kräver. Årsmod. -99 (facelift) och framåt är väl att föredra i första hand om plånboken tillåter, men det finns många fina ex av tidigare årsmod oxå. Jag tycker inte att det skiljer nämnvärt mycket mellan 740 å 750, prestandan är likvärdig, 750'in är väl oftare rikligare utrustad. Personligen tror jag att det är mera känslan av att vilja ha en tolva eller en åtta under huven, smaksak alltså. Jag har provkört 750 och den imponerade inte mer på mig än den 740 som jag äger. Prisnivån är likvärdig.

Viktigast är att du kollar det tilltänkta objektet noggrannt, M-test eller liknande.

Tips och information om 740, 750 får du bäst om du använder "sök inlägg" som du finner här ovan, skriv i >E38 AND 740 AND 750< så finns det mycket att läsa och lära :)

Mvh
Lazze Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Håller i stort med Lazze. Däremot så är jag av en annan uppfattning när det gäller skilnaden på prestanda. Övertaget på 40hk samt 50-90 Nm i vridmoment i samma kaross känns faktiskt. Kastbytte senast i går med min svärfars 750iAL (E38), så känslan är ej speciellt gammal ;) Sen att 750:n oftast har mer utrustning än 740 som standard samt att prislappen oftast är lägre gör den till ett vettigt köp om"hjärtat" får bestämma. Vänd dig i första hand till en mekaniker som kan E38 och låt honom bedömma ditt tilltänkta köp. En väl undanstoppad service kassa är ochså att betänka då det kostar att hålla en E38 rullande.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej mr president det var nog mig du såg . bilen finns i galleriet det är en härlig bil att åka i med bra drag å komfort.

wiseguy
Länk

ett alternativ? om plånboken tillåter

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Gud bevare mig för skärmkanterna. Nog första gången jag ser uppsättningen med skrivunderlägg och bord tillsammans

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Scheckheft
Hej
Undrar vad det var för inspection de gjorde för 4900 Euro? Kanske drog monteringen av kromade skärmkanter upp priset? ;)

Mvh
Scheckheft
___
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Får nog hålla med om att det skiljer i prestanda, jag har åkt en del sådana bilar och det märks ju klart vilken som är snabbast, dock är 750n möjligen något tystare och varvar mindre och på så sätt känns det kanske som att det går lika fort i 740n, men faktum är att om man kör en 750i bakom en 740i på svensk motorväg och båda bilarna åker iväg på kickdown så kommer 750n att köra om 740n rätt så snart trots att denne sitter med öppna spjäll, åtminstone är det min erfarenhet.

För övrigt är det kanonbilar, men det börjar bli som med E32:an, att det kommer in många oseriösa bilar från tex Tyskland och det blir fler och fler oseriösa ägare i Sverige när priserna sjunker. En del ska tyvärr ha en exklusiv bil bara de har pengarna till inköp. Service, vård, rengöring och aktsamhet med bilen är inget de är intresserade av, dessutom är oftast kunskapen om bilen mycket undermålig om man frågar dem något.
Så syna ägaren/ägarna nästan lika mycket som själva bilen, så får du nog en uppfattning om det står rätt till.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
WAN. Det var möjligen inte du som var i Edsbyn i somras?
Såg en bil liknande din utanför hotellet.
WA
2.343
WAN
nä det var nog inte jag ,för då var den silver å en 95a`.

WAN ok blev lite nyfiken för det kryllar ju inte av E-38:or i dom trakterna.
FolkaaN
Man kan ju alltid göra ett m test om man är lite osäker....
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
President,
Det är svårt att kortfattat att ta upp allt om 750 och skillnader mot 740. Som redan nämnts så brukar 750 ha väldigt mycket utrustning "out of the box" medan 740 objekten kan vara allt ifrån snikutrustade till lika fullmatade. 750 brukar dock alltid ha helläder inredning och några ädelträ detaljer extra. (baksida av stolsryggar, innerbelysningsinfattning etc). officiell blandad förbrukning är för en 740 4,4 aut: 13,0l/100km och 14,2l för 750.
En manuell 740 gör 0-100km/h på 6,6s En 750 gör det på exakt samma tid fast med automat (men redan vid 0-120 så vinner 750 med 0,3s och drar sedan ifrån, ju fortare det går). En 750 varvar exakt 2000rpm vid 120km/h. Bromsskivorna fram är större, (333mm), på 750, annars är de väldigt lika chassiemässigt.. Ska du köpa en 750 på firma i Sverige så kräv att de garanterar mätarställning eller går med på en oberoende kontroll före köp. Gå därifrån annars! Det dräller av fusk-objekt med gamla krockskador och tveksam bakgrund. Kolla alltid häftklammrarna i serviceboken. Är de stukade så är sidor utbytta.
V12:an går faktiskt riktigt bra att serva själv och är ingen omöjligt kärnreaktor som alla motorskribenter och medelsvensson tror.
Kan hålla med om att 750'in upplevs piggare på låga varv, den har ett mer kraftfullt och jämnare drag upp till 4-5000rpm, men efter det så händer det inte så mycket mer, medans 740'in "vaknar till liv" vid 4000rpm och ökar å ökar...så det jämnar ut sig lite i slutändan. Men visst, 750'in är snäppet vassare (även fast det inte känns som det, tycker jag).
Senaste 750 jag körde var en -98 750iA, den "dog" vid 4500rpm!
Det är alltså lite olika karaktär på motorerna.
750'in är tystare, 740'in låter råare, håller ni med?

Mvh
Lazze Länk
WA
2.343
WAN
Njäe min är det i alla fall 430hp i väsentlig skillnad må jag säga.

WAN: Du har väl en Alpina B12 motor? Då är det väsentlig skillnad ja.

Mvh
Lazze Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
WAN:
Har du bromsat din nu? Har du kollat motornr?

//Stephan

WA
2.343
WAN
jag hittade en plåtbricka på motorblocket där står det alpina motor o nr på motorblocket 6.0 ,men det finns ingen ratt med switchtronik knappar i ratten.verkar som att de har bara bytt motor.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
WAN:
Ofan, intressant! Har aldrig hört om något dyligt men nån
gång ska va den första ;) Bara att gratulera till en mkt ovanlig BMW/Alpina.

M V H
Stephan

WA
2.343
WAN
var lite tveksam vid köpet bara service stämplar från spolka i warszawa.

WAN:
Är det inte så att du har en Alpina B12 6.0? som av någon anledning heter BMW 750iA på pappret...

Mvh
Lazze Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.