AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.750

Är bwm ägare mer skumma än andra?

Sida 3 av 3
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Det var en som frågade mig en gång vad det var för skillnad på en Bmw och en snigel? På Bmw´n sitter slemmet på insidan sa han...mvh dutta

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
5 och 7 serien är nog mer fuskade än 3 serien då dessa kostar betydligt mer och laga. Då blir vinsten större om man fuskar lite...det är min erfarenhet....inte att jag fuskar utan att fusket är vanligare på kompliserade modeller än enkla...
-Daniel-:

Bilen behöver inte vara servad på märkesverkstad. MEN den ska vara servad. Om någon stämpel saknas är det ju ok sålänge kvitton finns på den service som utförts.

Om man själv mekar så är det ju lättare att avgöra skicket på en bil. Men för oss dödliga så är dokumentationen av mycket stor betydelse. Inte minst med tanke på det framtida andrahandsvärdet. Alla köpare är inte så mekkunniga och då är dokumentationen en trygghet.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
-Daniel-
Olof Ovenholm det håller jag med som så länge kvitton finns så tycker jag inte det spelar så stor roll om det är bmw har bytt det eller inte

så länge det finns nått bevis på att sakerna är bytta
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag är jätteskum... ;-)

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ja
760
JanF
530i-93
Efter ha letat bil själv så har jag kommit fram till att det beror på "Internet".

Låter kanske lustigt. men vad jag menar är att det har blivit så lätt att söka mellan 100.000 tals bilar över hela världen vilket man inte kunde förr. Dessutom kan man sortera på pris.

Det är superenkelt att hitta alla "fynd" med lågt pris, när man sedan tittar på dessa objekt så finns det ju en anledning till att det är billiga.

"There are no free lunches"
Ja men Magnus du är ju från Kalix. Vem fan blir inte sum av att bo där. ;)
det finns ett ordspråk som jag brukar använda mig av

"man får vad man betalar för"

jag har ägt ett 50tal bilar(eller mer....)

och när man köper bilen och frågar säljaren om det är något som måste åtgärdas så får man alltid till svar att"de e inga problem allt funkar perfekt vett du"

men likt förb...så har man lagt ut 10 000kr första mån....
de är generatorer/vattenpumpar/avgas/å fan å hans moster
givetvis så spelar prisklassen in men runt 20 000-50 000kr
brukar det vara så på det är min erfarenhet..
Anledningen till att folk inte är 100% ärliga är att ingen är intresserad av att köpa en bil med mindre fel. Förr i tiden försökte jag vara ärlig i annonser och ge en så objektiv bild av bilen som möjligt. Resultat: inga spekulanter. Och jag låg _riktigt_ lågt i pris.

Inte så konstigt iofs. Inte så kul att läsa om massa fel i annonser när man själv letar bil. Tråkigt men sant.
Jag skulle faktist hellre se att man skrev i annonsen vilka ev småfel som finns på bilen. En bil som är över 10år gammal har eller kommer med all säkerhet få fel så småning om. En säljare som direkt säger vilka fel han vet finns på bilen känns mycket ärligare. Men det verkar som att man måste ha med sig en expert varje gång man ska titta på en beg bil. Skulle bli dyrt att lämmna in ev intressanta objekt på M-test.
Paaman: jag håller med. Tyvärr är vi en minoritet.
pe
29
peko73
635 CSia- 82
Köpet min E24 utan bok, där emot fick jag med mig alla besiktningspapper från det år den togs in i sverige. Den hade besiktas utan anmärkning alla år. Gick sedan på intrycket av bilen och ägaren. Är väldigt nöjd med bilen. Det är en 82:a , fast skulle jag köpa nyare bil=dokumentation helt klart. Tittade på 328 touring-95 som stod utan för lidköping, vilket ras det var enligt min mening. Lackskador, glapp i hjullagren bak, drog snett vid bromsning och luktade unket in i bilen. Ägaren vill ha 79 000 kr och det var utan dokumentation. Liten historia om vilka bilar som dyker upp till försäljning.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
I ett samhälle som inte vill ta in en och acceptera att man ser lite annorlunda ut, heter och talar avvikande behöver individen sin identitetskänsla. BMW är en symbol som säger att du räknas. Din bakgrund är inte känd men du är godkänd för likvid av en statusbil och är sålunda någon att räkna med. Självklart.
Det är denna oacceptans från samhället som jag skrev om, som ligger till grund för känslan att BMW-ägare är skumma typer. Folk har fördomar vare sig de erkänner det eller ej. Felet ligger inte hos invandrare. Våra invandrare är den mest drivande och företagsamma gruppen i det svenska samhället, men p.g.a. svenskars inskränkhet och rädsla för det som är avvikande accepteras de ändock inte.

Jag är precis som alla andra. Jag är uppfostrad och utgår alltid från den norm som gällt hemma. Även om jag vill vara en öppen rak person har jag fördomar mot annorstädes personer. Tyvärr. Men, jag försöker.

Sign Kjelle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.