AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.747

Är bwm ägare mer skumma än andra?

Sida 1 av 3
Jag är sugen på att bli bmw-ägare.
Är på jakt efter en bmw 525 e34. Har letat med ljus och lykta i snart ett halvår. Har tittat på ett 10-tal bilar ringt på ett 30-tal. Av dessa har hälften försökt blåsa mig, resten har inte kunnat svara på enkla frågor som hur långt bilen rullat när sista service varit gjord o.s.v. Finns det inga ÄRLIGA MÄNNISKOR KVAR, ska det vara så jäv*a svårt att tala sanning när man ska sälja sin bil? Vad har ni för erfarenheter? Är det ett allmän problem när man ska köpa begagnat?
Kowalski
Håller delvis med...tror inte BMW ägare är skummare än några andra bilägare, dock är långmilade BMWs tacksamma att fiffla med pga deras höga kvalitetskänsla. Många vill nog bli av med liken när de själva insett att de blivit blåsta...när jag i somras letade bil gick det säkert 5 vrak på varje pärla, trist!

Det lustiga är att attityderna här på forumet börjar svänga, nu heter det att "dokumenterad service och garanterade mil inte är så viktigt utan att skicket och helhetsintrycket är viktigast", något som för några år sedan var ovanligt.
Tycker det är ett motsägelsefullt argument...hur är det med seriösiteten hos en ägare när denne backar mätaren?
En "sådan" tänker inte jag köpa bil av.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
-Daniel-
måste säga att jag har bara goda erfarenheter när jag har köpt bmw har köpt min 525a själv och hjälpt till å rint och varit med och kollat när brorsan har köpt sina 2 inga problem hittills

och dom bilar vi har köpt har vi alltid varit tvungen att fara en ganska bra bit för att kolla/köpa sundsvall lindköping och malmö hittills så vi har chasat flugit dit och mer eller mindre hoppats att bilarna ska vara i det skick dom säger och alla 3 har varit exakt så helt utan några problem...vore lite surt om man hade varit tvungen att flyga hem utan att köpt nån bil

hade spciellt goda erfarenheter när jag köpte min 525 i lindköping vi kom ner på kvällen och ägaren av den var redan på telefon väldigt mån om att vi skulle få ta en så bra titt som möjligt på den när vi flygit så långt han erbjöd tom att vi skulle köra till en gds hall eller något sådant och hissa upp bilen så jag skulle få se eventuella fel och ta en riktigt bra titt på den

nu orkade jag inte börja köra till någon gds hall eftersom vi hade lite brottom att komma iväg vi skulle köra upp till luleå under natten och planet landade inte förän 7 på kvällen så vi ville komma iväg rätt snabbt

men förra ägaren hade ändå tagit med sig en stor ficklampa med h1 lampa och visade och lyste på varenda liten rostfläck och andra små defekter

man kan lungt säga att jag blev väldigt inponerad av hur ärlig han var och hur mån han var om att jag skulle vara säker på köpet

efter det har jag besiktat bilen 2 ggr utan en anmärkning och enda jag har bytt på den är olja och stift

för bilen betalade jag 26.000

även dom bilarna brorsan köpte skickade dom bilder och informerade om alla eventuella problem

vi kanske har haft tur vad vet jag men vi är då nöjda me bilarna vi har köpt
Upplevde det där också när jag skulle köpa E30. Ringde på en 316 89 i tidningen. Ägaren hade ingen servicebok, hade ingen aning om vad som var gjort på den, bilen hade haft typ 15 ägare varav hälften inom hans släkt. Det roliga var när jag frågade honom om servicebok så sa han "äh fan bilen är 15 år gammal. finns aldrig serviceböcker på så här gamla billiga bilar". Nävisst. Nästa objekt var en 318i 88 som gått 20 000 mil. Servicebok fanns, bara det att den var bara stämplad fram till 5000 mil. Sen fanns det inga kvitton, och ägaren hade inte en aning om vad som var gjort med den. Lämnade ett lågt bud som inte godtogs så det var ju bara att gå vidare...
Det verkar som att man får avverka några vrak innan man hittar ett välskött dokumenterat exemplar.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Olof: dom där resonemangen känner jag igen.. har själv letat e30 ett tag nu och har ofta stött på folk som sagt "servicebok? äh.. inte på en så här gammal bil".
sen frågar man om kamremmen och diverse vanliga slitsaker är bytta "äh, jag vet inte.. men den går bra"

finns alldeles för många vrak man måste sålla bort innan man hittar sin pärla, lite tröttsamt ibland.
sc
637
schumi
e30 318is -90
när jag letade efter en snål bmw och tillslut köpte den jag har nu så kollade jag på rätt många bilar innan. det var ingen bil som hade servicebok. tycker att det verkar rätt vanligt.

alla ljög om vilket skick bilen var i. alla bilar var mycket sämre än dom påstod. fast sen är det egentligen svårt att avgöra ifall dom verkligen ljuger eller ifall dom bara är okunniga och har andra krav än jag själv.
en del kanske tycker att en bil är rostfri ifall det bara finns lite rost.
att en kamaxel tickar mycket kanske inte de flesta kan avgöra. detta hade jag mycket problem med. alla sa att det inte tickade och sen var bilarna sjukt slöa och tickade som fan.
Själv har jag servicebok på min från tiden före jag köpte den samt sparat kvitton från samtliga servicar/reparationer (allt gjort på verkstad) men likt förbannat tror köpare att dom ska få den lika billigt som de utan någon dokumentation. Det ringde en man för ett tag sedan som sa "45 000 är för mycket, jag hittade en för 30 000 i sthlm och jag betalar ju inte mer nödvändigt..." varpå jag frågade lite om den bilen han tittat på. Ja, ni gissade rätt; ingen dokumentation whatsoever, en hel del rost, fyra år äldre, 10 000 mil mer på mätaren samt obefintlig extrautrustning. Då blir man lite trött på köpare också...
Självklart är BMW-ägare mer skumma än bilägarkollektivet i övrigt, kolla bara in denna site ;)
i stockholm är det en väldigt stor andel "skummisar" som rullar e34, e36 och e38.

Inne på E30 nummer 4 och 5. Har nog varit och kollat på 50bilar och ringt på över hundra.

Fattar inte hur en del folk kan ljuga så förbaskat i telefon.

Däremot om serviceboken. Vem fasen servar en 13+år gammal bil på verkstad?? Klart det är ett plus om den är servad länge på verkstad. Och finns ingen bok alls blir man lite fundersam.
-BeeMWe-
Kan nog tänka mig att det frågas en hel del som redan står i annonsen, av egen erfarenhet.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag bryr mig faktiskt inte om servicebok på gamla skrotbilar , men om bilen är från låt säga 1993 eller nyare och en dyrare bil då vill man ju ha det , men en 15 år gammal nerkörd e30 köper jag utan bok , är skicket bra "allround" är det ju bara slå till , sådana bilar kostar ju nämligen inget ....
Viktigare är väll att man köper av en KUNNIG person som är ärlig , han vet ju felen och om de fel han berättar överenstämmer med de fel man själv hittar är det ju mera värt än en servicebok för mig.
Men då gäller det ju att hitta en ärlig säljare......

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
-Daniel-
håller nog inte med dig riktigt Olof får nog säga som säljaren bilen är endå 15 år gammal

ska man serva en så gammal e30 på märkesverkstad hela tiden för att få stämplarna i boken så har man nog betalat mer än bilens värde rätt så snabbt

kolla så miltalet behöver man ju inte ens serviceboken till

att köpa en e30 som enbart är servad på märkesverkstad kostar säkert dubbelt så mycket som en så gammal bil är värd då hade jag nog satsat dom pengarna på en nyare bil

så jag håller nog med vädel bättre att bilen ser fin och välvårdad ut så man kan gissa att den inte har blivit plågad ihjälv varje fredag å lördag runt korvmojjen
jo, men som jag menade när jag har letat e30 så har dom inte haft någon servicebok överhuvudtaget.
min förra e30 (320i -86) hade fullstämplad servicebok fram till -99
sen efter det massa kvitton osv. det är mer än helt ok.

tycker dock att det är skumt när serviceboken inte existerar alls.
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Ingen som reagerat över varför så många utlandsfödda och andra generationens svenskar kör just BMW.
Har funderat på detta, särskilt etfer det att min flickvän blivit trakasserad av en av dessa ägare.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
TT:r: bra smak?

TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Volv

Angående min flickvän som en gång i tiden tixat sig fram över catwalken kan jag kanske hålla med, men att gå därifrån till att propsa på att kika under sommarkjolen anser jag vara att gå till överdrift!

Har en teori om att dessa killar har ett mycket stort behov av att visa sin manlighet. Bmw ägandet verkar i dessa kretsar vara ett kriterium för just denna egenskap. Ägandet föranleds därför enligt min teori oftast inte av en önskan om att äga en körglad bil. Förlåt, killarna i dessa kretsar kan nog i vissa fall behöva sin beemer. Begreppet pitzzarätzzzzcer är inte smickrande för någon seriös BMW:ägare!
-Daniel-
bmw och mercedes inger respekt iaf verkar sånna grabbar tro det, det är därför så många kör just dessa bilar...

en nissan micra eller en renault 5 ger inte riktigt samma status

tror dom försöker via att dom är lite coolare och bättre än vad dom igentligen är
-BeeMWe-
I tyskland är juh stjärnan något de "riktiga" mercaägarna skämtar ganska friskt om.

Blir folk märkvärdiga över att de får grön gubbe så kan jag tänka mig att de även skall ha BMW. Sorgligt.
Och jag som har en Renault 5 som vinterbil...

/T.P.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>T.P HAHA.... mycke kul, men den e säkert bra=)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.