AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.749

Är bwm ägare mer skumma än andra?

Sida 2 av 3
kn
310
knudi
535i -92
wadel är helt på samma linje som du.

/Steffee
300+: Man skojar inte bort 60hk och 890kg :)

/T.P.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
TT:r , -Daniel-: Eran inställning till invandrare som kör BMW är inte smickrande för någon seriös BMW:ägare!!!

TT:r: du borde ju för tusan skämmas, du ska ju föreställa någon som är högutbildad och förhoppningsvis kapabel till att tänka själv.

Du borde begripa att det är personer med samma trångsynta attytid som ger upphov till dessa begrepp.

Om din tjej blir trakaserad av en invandrar kille borde du som jurist kunna inse att det är den individen själv som ansvarar för sina egna handlingar och inte en hel folkgrupp!

Daniel: om du verkligen tror att en person värde består i vilken bil han eller hon kör så tycker jag verkligen synd om dig.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
-Daniel-
Mugge: oj oj vad du verkar ta åt dig

jag känner själv många invandrare och bil ÄR status vad du än säger

det gäller inte bara bland invandrare det gäller nog väldigt många

varför är det annars så mycket snack här om riskokare och skit volvo och saab?

bmw är en status bil så är det...
Man får lov att hålla med Mugge, det tyder ju bara på att många invandrare har god smak (särskilt de som kör E34 :-) ).
Håller med dig Mugge. Är själv invandrare, man blir så trött på sådant skitsnack! Kanske lika bra man skiter i att leta bmw och börjar leta volvo 240 istället.
Sen ska väl sägas att det inte alltid är de högutbildade som är mest vidsynta, det är bara det att de kan formulera sig i mer svepande ordalag... :-(
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Bil ÄR status... inte bara hos invandrare. Kan man ju inte komma ifrån.

Två bilar är fler än en..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Klart jag tar åt mig! Jag är själv invandrare och jag tycker inte om att folk dömmer ut mig för saker andra gör!

Jag vet varför många invandrare köper bilar av finare märken (Audi, MB, BMW, Porsche, Ferrari, Aston Martin allt efter ekonomin) lika väl som jag vet varför många svenskar köper volvo.

Det handlar om kulturen man kommer ifrån. I asien är man generellt sett mera bilintresserade än vad man är i europa, på många håll i asien är bilintresset lika utbrett som intresset är för fotboll i tex brasilien. Är man intresserad av bilar så är det inte konstigt att man är lite mera mån vilken bil man åker i.

som ett exempel kan ajg tillägga att min mormor som är 73 år gammal har ett visst intresse för bilar, dock inte för BMW.

Det är inte mycket annorlunda än att man i sverige uppfostras till att köpa volvo och inte sticka ut allt för mycket.

vad jag inte förstår är varför alla ska bli så irriterade över att vissa köper BMW eller MB. Det är ju upp till var en att avgöra vilken bil man kör. Många gånger är det så att invandrare inte har lika hög inkomst och därmet inte är lika köpstarka som andra, och lyckas man skrapa ihop lite pengar så vill man givetvis köpa det bästa för pengarna.

och är man lite intresserad av bilar så är det inte svårt att räkna ut att en E34 är bättre köp än en volvo 740 eller att en E39 är ett bättre köp än en V70 för samma pengar.

Det finns säkert de som tycker att E36 ger väldigt mycket status, men de är bara tragiska och inte heller alltid invandrare.

Jag var själv hur stolt som helst när jag köpte min E34, inte stolt för att jag vill glida runt på avenyn och spela musik för hela stan utan för att jag tog ett extra arbete vid sidan om studierna och lyckades spara pengar för att till slut kunna köpa den bilen jag ville ha. Stoltheten ligger inte bilen i sig, utan i bedriften som möjliggjorde köpet av bilen.

BMW är inte på något sätt reserverade för icke invandrare. Vad du måste förstå är att det finns faktiskt de som hade riktigt fina bilar i sina hemländer och inte är speciellt imponerade av en BMW eller MB men som ändå kör runt i tyska bilar eftersom ekonomin inte tillåter dyrare bilar... vissa verkar ha svårt för det.

Sedan finns alltid en koppling som binder en biltyp till en viss samhällsklass men det gäller knappast en E34 eller E36 som kostar mindre än en ny fiesta.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
bara för att undvika missförstånd så var det lite dåligt formulerat!

Jag har inget intresse av att glida längs avenyn och spela hög musik..

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Lägg ner nu... Frågan handlar ju om BMW-ägare är mer oärliga vid försäljning av sina bilar än genomsnittet.. Finns säkert en hemsida som tar upp etniska bakgrunder och kulturella skillnader oxo... Tjafsa på den.

Två bilar är fler än en..
T.P Jag har oxå en renault 5 som vinterbil, men jag har ju en r5 gts, med 70 hk och 870kg... =) Måste faktiskt säga att de går mycket bättre än vad de ser ut att göra, dock så är väghållningen så dålig att man blir rädd och passagerarna blir sjösjuka...
Mugge: Du har redan svarat på din egen fråga kring varför svenskar irriterar sig på invandrare som äger BMW:ar eller Mercedesar. Anledningen är "att man i sverige uppfostras till att köpa volvo och inte sticka ut allt för mycket" som du själv uttryckte det. En generalisering lika grov som att alla invandrare köper BMW för att få respekt.

För övrigt tycker jag diskussionen är menlös och hoppas den tynar bort innan personangreppen kommer smygande. Tyvärr alldeles för vanligt i den intergalaxiska cybervärlden :-).
Carl L: Min är också en gts (-88). Var och körde lite rally med den på en grusväg förra veckan. Jag och min kompis skrattade så vi fick ont i magen (även om vi var lite oroliga för att den skulle slå runt, det gungar ju en del). Skönt med en bil man inte bryr sig om för 5 öre.

Lite OT kanske :)

/T.P.
-Daniel-
Mugge: snälla lilla vännen när har jag dömt ut dig

jag har heller aldrig sagt att jag har något imot att invandrare kör bmw alla får väl köra vilken bil man vill och har råd med

och din jämförelse mellan en 10-15 år gammal e34 med en ny ford är väl ganska missvisande eller?

men jag vidhåller det jag sa förut bil ÄR status varför annars skulle folk slänga ut flera hundra tusen på bilar

men som sagt vi lägger när det här nu innan det spårar ur totalt
-Daniel-
har också haft en renault 5 en av dom första bilarna som jag hade (fick den) tror den överlevde runt 1 vecka var första dan ut me den efter ett stridsvagnsspår ute i skogen....skitkul å plåga på och hoppa runt me den när man inte behöver oroa sig va som händer me den

den dog några dagar senare när jag den skar när jag var påväg hem från arvidsjaur me den

men helt klart en rolig lite racer ; )
-Daniel-
har också haft en renault 5 en av dom första bilarna som jag hade (fick den) tror den överlevde runt 1 vecka var första dan ut me den efter ett stridsvagnsspår ute i skogen....skitkul å plåga på och hoppa runt me den när man inte behöver oroa sig va som händer me den

den dog några dagar senare när jag den skar när jag var påväg hem från arvidsjaur me den

men helt klart en rolig lite racer ; )
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Mugge håller med Dig

Ibland tänker även lilla jag på mig själv och undrar i mitt stilla sinne om jag är högutbildad.
Uttryckte endast på denna tråd en fråga som kanske inte ofta diskuteras.
Ber om ursäkt om jag sårat någon.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Inte för att jag har något revolutionerande att tillföra denna tråd , men om folk som säljer bmw är oärligare än genomsnittsbilsäljaren är jag nog beredd att hålla med om.

Det tror jag beror på att "vanligt folk" som är tämligen ointresserade av bilar och använder bilen som transportredskap ofta tror att bmw är lite dyrare än opel , volvo och tex. seat.
Därav har "vanligt folk" inte så många bmw att sälja helt enkelt , det kundsegmentet äger andra bilar och byter inte bil så jätteofta.
De som köper/kör bmw är kanske något mer intresserade och kanske kunnigare vilket gör att "hästhandlarna" och skojarna finns i större mängd hos bmw säljare.
För att kunna luras vid försäljning av bil måste man ju nämligen vara kunnig då det handlar om att dölja fel samt att ljuga för folk samt att fuskreparera så att det håller över försäljningen , sådana kunskaper har inte "vanligt folk" i lika stor utsträckning som de som har både kunskap samt byter bil oftare.

Det är iaf. vad jag tror , sedan anses bmw av vissa vara synonymt med status och pengar , och kanske är det så att många människor som anser status och pengar vara viktigt inte är så nogräknade i HUR de tjänar pengarna, och har man rymligt samvete.. så är det väll inga problem att kränga en skruvad M3:a till nån kille som bara kört farsans volvo tidigare ?
Själv handlar jag bara av säljare som är kunniga och direkt påtalar de fel/brister bilen har omgående.
Säger säljaren "felfri" och man hittar massor av fel så anar man ju att en hund ligger begraven , särskilt om de försöker prata bort saker som olja i vattensystemet och hjulager som låter med "den brukar bara vara sådär ibland" ehh...

7-Series - The choice of your local pimp!.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
beror väl lite på vilken serie/modell d handlar om. kan tänka mig att d finns fler ägare till 3serien som myglar än 5 och 7 serieägare. grundar detta på att jag tror åldersgruppen är lägre och ägareskapen kortare i genomsnitt på lätta, roliga och billigare 3serien och därför finns risken att även om nuvarande ägaren inte är 18,5 år gammal så finns det kanske många sånna tidigare ägare. yngre människor som bara är ute efter "häftig" bil (BMW är status) tenderar att skita i att underhålla utan bara köra tills d inte e nå kul längre å då sälja. kanske till nån kompis farsa som tänker att man kan putsa rost, byta olja å sen sälja för en bra summa.

är själv 20 år så ingen ide att börja gorma om att jag är "ålderist" ;).

jag köpte min ögonsten av en 50-årig gubbe för ett pris jag tycker var helt supernajs och jag hade bestämt att jag skulle ha bilen såfort jag såg ägaren och bilen tillsammans (han älskade nästan med den). hade ägaren varit i min ålder, haft en jättebaslåda i bagaget, tre av sina polare i baggypants och guldkedjor stående bredvid.... skulle jag nog letat fel mycket längre. e ju helt naturligt tycker jag. hade jag inte kännt mina vänner skulle jag tveka mycke till att köpa en av deras bilar å då spelar d nog ingen roll om d e blatten från bosnien eller svennen från uppsala ;). (är född i uppsala, har vänner från bosnien, libanon, israel, etc så jag e inte rasist eller hatar uppsala heller ;))

min idealsäljare är kunnig gubbe som ägt bilen minst 3 år och som knappt vill sälja till en bara för man är en ung buse :). jag ska KÖPA bilen av honom, han ska inte sälja den till mig.. kan man säga så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.