AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.277

Värsta besiktningen ?

Sida 2 av 3
El
338
ElNiko
325iT-92
Jeppe, du är att en riktig resurs här på forumet!!
Otroligt skönt att få veta med säkerhet om besikningsfrågor, finns ju alla möjliga myter hit och dit...

Sen tror jag att ett vinnande koncept när man ska besiktia bilen är att se till att ha sina bälten och sin varningstriangel framme, samt inte ha en massa bråte i bilen, så att man gör det lätt för besgubben. Skulle göra mig på bättre humör om jag var besgubbe iaf...
/Niklas
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
d e klart man förbereder för "gubben". BMW´n är ju alltid städad men ett av d få tillffällen som ja städar opeln är när ja ska in på besiktning, i samma veva som man dubbelkollar så att allt annat (som man kan kolla) e i sin ordning...

min tekninker va ju inte ledsen direkt när han var "tvungen" att ta en runda till för att få upp katten i arbetstemp o få ner värdena=))

alltid kul när gubbarna fäller snälla kommentarer o visar sitt intresse...

ha alltid blivit bra bemött!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Visa användare
38
robbeL
320ik -88
En bekant till mig besiktigade sin bil på SBP i Högdalen. Där fick han ett ovanligt bemötande. Besiktningsmannen var tyst och såg ut att vara sur redan när han rullade in sin BMW 325 E30.

I bilen, på passargerar platsen satt en hund. Varvid min bekant frågar besiktningsmannen "Gör det något om hunden sitter i?"
till svar fick han "Jag pratar hellre med hunden än med dig"

Då är det svårt att komma på något bra att säga...
Reven
Läste att det ingår i besiktningsmannens uppgift att ställa in lyktan?
jag besiktade i fredags och fick nerslag på att höger framlykta stod lite för lågt. det va det enda jag fick nerslag på!
om det nu ingår i deras arbete kan jag få ombesiktningen gratis då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Reven, var läste du det?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reven: Det står i teknikerns arbetsbeskrivning att en lätt justerbar strålkastare bör justeras av teknikern. Detta är dock inget direkt krav på teknikern, utan mer en uppmaning.

Som kund kan man absolut inte ställa några krav på Bilprovningen eller teknikern att strålkastaren ska justeras, det är bilägaren som har ansvaret för att den är rätt justerad, och det gäller alltid, inte bara vid besiktningen.

Om en lågt inställd halvljusstrålkastare är enda brist (och detta inte låg som en tidigare brist) föranleder detta inte krav på efterkontroll.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Reven
Okej, får väl skruva upp den till nästa besiktning då! tackar för svaret.
men o jag skruvar upp den ungefär till samma höjd som den andra. (ställer mig mot en vägg) och det inte blir exakt, kan man väl få justera de sista mm/cm i besiktningshallen?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det ska du få möjlighet att göra...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Var inne med en gammal Golf I GTI vi hade för några år sedan. Eftersom helljuset lagt av på ena sidan så drog jag en kabel från den fungerande kontakten över till andra sidan. Drog hyffsat fint längs med ett plåtveck på tvärplåten längst fram under huven framför kylaren (inte på kylaren!) och satte fast med svarta buntband. Nedslag! Besiktningsmannen hävdade att värmen från kylaren kunde få kabeln att börja brinna!?!? Jag frågade då om inte hela motorrummet skulle brunnit upp för länge sedan p.g.a. alla andra kablar som finns i motorutrymmet. Den frågan svarade han inte ens på utan bara fnös och gav mig en tvåa. Nu fick jag även någon annan tvåa som inte var oförtjänt så på det viset spelade det ju ingen roll. Men på återbesiktningen bara skakade de på huvudet åt tvåan för kabeldragningen...

Har dock noterat att det verkar spela roll vad för bil man har. Med Fiaten (=ungdomssynd...) var de klart misstänksamma trots bilens fina skick. På ovan nämnda Golf GTi var de bara tvugna att hitta något eftersom bilen såg ut om en flugsvamp. På min Golf 16V var de åter lite misstänksamma. På 525´n har lovorden haglat! Den Audi 80 vi hade var inte heller några problem med. Ska bli intressant att se hur 318´n blir mottagen då det snart är dags för första besiktning i min ägo. Den är nämligen inte så fräsch utanpå (risig lack, ej mycket rost) och ser allvarligt talat ut som en "artonårsbil" vrålsänkt som den är. Det lutar åt lite misstänksamhet mot den tror jag.
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Har förstått at det gör mycket om bilen är i fint, tvättat skick när man rullar in.. Besiktade min och killen lovordade den mer än en gång.. sen frågade han om vi skulle ta den långa eller korta "banan" att testa på.. så jag sa att han kunde ta den längre om han ville känna lite.. det verkade vara omtyckt ;)

Antar att jag fick mitt "tack" då jag skulle kolla hc-värdet.. låg högt.. men han fixade till det så jag hamnade på 99. (100 är gränsvärdet) Berodde på 2st lillfingerstora hål i framkant på dämparen ;)

Men, glad o belåten med ett blankt papper åkte jag därifrån..

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Men Jeppe om enda anmärkningen är ett felinställt halvljus inte ska ge en 2 a med krav på ombesiktning, varför har flera av oss fått det då? Du har ju själv sett mitt besiktningsprotokoll.....
Ska in med bilen idag. Får väl hoppas på att jag får en trevlig besiktingsgubbe. Första gången med kärran, köpte den i September. Så nu e det bara att hålla tummarna på att dom inte hittar alltför mycket.

/Andreas
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jeppe: Självklart accepteras 5-10min väntan, men 35 känns lite för lång tid. Frågan är hur man hunnit bli så sen så tidigt på morgonen, sjukdom kan förvisso ställa till de(vilket verkar märkligt att inte ha backup för. Annars skulle ju väntetiden vara 3timmar på eftermiddagen).
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Man får väl en 2a på halvljuset om det är för högt ställt (=bländar) och endast en anmärkning om det står för lågt?
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
huga! jag ryser inför min besiktning.. ska in i övermorn å jag har lite rostiga bromsrör. anmärker dom på d så måste jag byta hjulcylindrarna bak å yttre rören runt om :p. hoppas han e snäll å släpper d! finns inget bra tips på hur man kan få dom fina utan att byta? :)
Gemini__
Har du taskiga bromsrör hoppas jag verkligen att du får nedslag på dessa. Så har tyvärr inget tips att komma med =)

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Där håller jag med Gemini. Hoppas verkligen inte att du försöker dölja ett sådant fel, Quibbles!

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
naturligtvis har jag inte nästan hål på dom! var ju på förbesiktning hos bmw å dom sa "chansa.. d e bara på ytan men e dom sura så..." jag har ingen lust att åka runt på småvägarna där jag bor å plötsligt tappa bromsarna ;)
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jag själv har inte kollat så noga eftersom jag saknar garage och inte gillar att ligga under bil lyft med domkraft så jag går helt på min verkstads rekomendation å dom sa som sagt "chansa, vi skulle ha släppt d". å byta ska jag.. bara att jag inte vill göra d just nu för jag har tentor, konserter, julafton, nyår, och annat som är roligare än att pilla rör i 1 dygn :).
När ni endå snackar om bestikning.. Jesperado, går bilen ifråga genom besiktningen när man har tagit bort ena helljuset?

Tänkte höra eftersom jag har samma sak och ska besikta när våren närmar sig :)

Bild: Länk

Mvh Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.