|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Nu har nästa sak gått sönder på bilen. Under den senaste tiden har vi bytt delar på löpande band. I går märkte jag att det droppade litet från övre kylarslanden vid expansionskärlet, inte mycket. Blåögd som man är drog jag förbi BMW på väg från Jobbet och köpte en ny slang då jag var säker på att det var denna som var dålig. Tog loss slangen och upptäckte till min stora fasa att själva rör fästet på kylaren var kex??? O min storre gud tänkte jag, finns det inget slut på allt elände. Mekade ihop det hela så gott det gick. Verkar inte läcka just nu. Känns inte bra att åka med denna defekt, tänk om den totalt lämnar in och slangen helt lossnar. Då lär det bli livat under huven. Vågar man köra med detta (vi kör MYCKET bil) Har läst en del inlägg om detta problem, verkar vara ganska vanligt. En ny kylare på BMW är inte gratis direkt. Nu har jag bytt så många delar att jag helt enkelt inte vet vad som är rimligt längre. Måste speca dem för er: Detta bytt under ca 1 år Termostat Batteri Tempkontakt - elfläkt Bromsskivor runt om Belägg runt om stenskydd bromsskivor fram Fläktmotstånd Styrled vänster/höger Parallelstag vänster Kulled bak Hjulinställning Länkarm bak Kabelhärva bagagelucka (sedan) Packboxar växellåda (alla inkl back-kontakt) Stötdämpare runt om (ska bytas) Börjar bli lite dyrt... Ha det gott / Wallace | |
|
jag bytte kylare för 2 veckor sedan p.g.a. samma anledning. Du kan ju trösta dig med att den kunde gått sönder på motorvägen och ställt till med större problem. Jag köpte mig kylare på Kylarfabriken i Högdalen och de skulle ha 3500:-! Då jag kommenterade att det var dyrt så ändrade han priset till 2800:-. En dags leveranstid! Mvh, Steaman |
|
|
Snacka med Perre på Bil&Motorteknik 087110687 efter lunch han har en lösning på det där vill jag minnas. Ja ang underhåll kan man väl säga att det går en tröskel runt 15k mil+- lite, som mycket slitagedelar behöver bytas. Men det är ju som med ett verktyg, det slits och behöver underhållas för att vara i gott skick. Hur långt har bilen gått? Lycka till Asken |
|
|
Jag fick kylaren på min e46 328 utbytt hos bmw. Pris 3500 kr inkl jobb och glykol. De bör vara samma kylare då de är samma motor (m52). Nu har iof din motor enkelvanos och min hade dubbelvanos men skillnaden kan inte vara stor. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Jag tror att E-39 528 och 540 har samma kylare! Mvh, Steaman |
|
|
Hej Asken: den har gått 19.000 mil så den är ju inte helt ny och vissa saker är väl inte så konstigt att de ger upp. Jag försöker komma fram till BMW för att få en pris uppgift. Det känns klart jobbigt att byta hela kylaren när den egentligen inte är sönder. Jag ska prova att slå Bil&motorteknik en signal. Det vore otroligt skönt om man kan fixa detta på något sätt utan att byta hela kylaren. Bil&Motorteknik ligger väl i Huddinge? bor inte så långt ifrån Huddinge Mvh / Wallace |
|
|
Hej! Farsans 523i-97 har haft följande reparationer sen dec. -96 och ca 11500mil: *Byte av dörrlister 3?!? ggr,till slut blev det tyst på det irriterande ljudet(knirr o knarr :)). *Byte av bromssköldar(ny typ)pga stensamlande konstruktion på de första fram (vill jag minnas) på garanti.Dock fortfarande problem att det samlas grus o sten i de bakre!!!! :( *Byte bagageluckelås.(problem med denna länge pga dålig/känslig konstruktion/fastsättning). *Bytt batteri. *Bytt "igelkotten",dvs effekttransistorn till kupéfläkten. *Ett par glödlampor :) Detta är vad jag kommer på nu iaf...Annars så verkar den rulla på bra :) Mvh Janne. |
|
|
Ja det känns ganska tungt just nu måste jag säga. Ovanpå alla reparationer ligger givetvis all normal service, oljebyte, inspektionerna samt lite andra kostnader tex. bagagerumsmatta, kromad dekorlist på bakluckan, fräsigare antenn, nya däck både till vinter och sommar. Usch nu låter jag gnällig, det har helt enkelt varit stora kostnader på 1 år. Det kanske blir bättre nu? |
|
|
Wallace, tänk på att kylare åldras. Du kan visserligen laga anslutningen med den metoden som Asken beskriver men du kommer fortfarande att ha en gammal kylare. saxat från inlägg av Sleeperix: "På förarsidan av kylaren har du på en 90 graders plast böj på ovansidan kolla om du ser spår av glykol/fukt nedanför, är ett klassiskt ställe det blir läckage på. Det går att åtgärda utan att byta hela kylaren, Per Larsson Bil&Motorteknik i Huddinge 7110687 vet hur man gör. Gjorde det på min kylare för en månad sen och den lagning höll tätt utan problem. Dock så är plasten i kylarna ren skit, hållfastheten på plasten försämras ganska snabbt förmodligen pga värmeväxlingen. I tisdags gick den övre slanginfästning sönder, så idag monterades en ny kylare av grabbarna i Huddinge." Mvh, Steaman |
|
|
Hej Steaman har en poäng. Har talat med Bil&Motorteknik. Tydligen är detta ett standard fel då plasten ger upp efter ett tag. med mycket stor sannolikhet kommer kylaren/plasten att ge sig på andra ställen. Om man har otur och den "poffar" sönder vid fel tidpunkt kan det vara godnatt med delar av motorn. Kostnad att byta ca 6500:- inkl ny kylare/glykol samt arbete. Tjena / Wallace |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har alltid frågat mig vad PLAST har i kylsystem att göra. Förutom att det är billigt för biltillverkaren att göra engångsförpackningar. ///MVH Hasso Länk |
|
Väl talat Hasso Ett exempel På min först bil, en Volvo 142 fick jag ett läckage i kylaren vid en anslutningen till kylar slangen. Åkte sonika till verkstaden. Mekanikern tog fram gas svets och lödde enkelt om fästet. Saken var biff, kostnad några hundralappar. Så ska det vara. Inget krångel med konstiga plast material som "ger upp" efter ett tag. / Wallace |
|
|
Plast är väl det billgaste sättet att undvika galvanisk korrosion! Mvh, Steaman |
|
|
Visst kan plast vara bra mot korrision. Dock verkar det inte vara bra mot "kexning" som inte går att laga. Kylar H-vetet verkar ju falla sönder som värsta digestivekexet ;-) |
|
| Wallace: Du vet väl att du kan köpa en kylare utan plast..bara att gå till en kylarmakare..det är inte dyrare än att köpa en ny plastorginal | |
|
gto80>>Precis vad jag gjorde på en f.d 528i E28 jag hade...Beställde via kylarfirma en med mässingsbaljor så jag slapp plastbaljorna...Höll sedan tills jag sålde den (minst 6-7år iaf :)) Mvh Janne. |
|
|
Hej Fortsättning på ärendet. Jag är lite lätt förvirrad nu måste jag säga. Ringde idag till BMW för att få prisuppgift för byta av kylare inkl. material samt arbete. Detta för att få en referens mellan olika verstäder. Ni kan tro att jag blev förvånad, BMW vill ha 4000:- för hela jobbet??? Givetivs blev jag förvånad och frågade flera gånger om det var rätt. Kollen gjordes via chassienr. så inte fel kylare togs med i beräkningen. Vad säger man? 2500:- billigare än icke märkesverkstad? Jag har fortfarande svårt att tro att detta är sant! Jag har bokat tid. Är det någon annan här som bytt kylare på BMW: E39 528 manuell tillverkad sent -96. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är billigt ,kylaren listar 4395 i prislistan-01 men de kanske har sänkt priset ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har även hört det priset och kan inte förstå den prisuppgift jag fått? Kan jag måne haft bilen så mycket hos dem att jag har rabatt? Jag frågade som sagt flera gånger om priset var korrekt. Nu måste jag nästan ringa igen och fråga. 4000:- är fortfarande mycket pengar men jag tolkar det som billigt för byte av kylare. |
|
| Min teori är att BMW har kikat lite dåligt i sina underlag. Din bil är en "97-a" och kylare till den kostar mycket riktigt 4400kr. Bilar from 08/98 då dubbelvanos kom kostar 2700kr. I 400kr lämnas då 1½-2 timmars arbets tid tills du komemr upp till 4000kr, låter det rimligt? Sedan tillkommer såklart 12 liter glykol a 50-80kr/liter och lite annat smått och gott kring det hela som man kan ha med i beräkningarna och man bör byta samtidigt. Hoppas verkligen att priset från BMW är korrekt. Be dom gärna dubbelkolla med ditt chassienummer då ser man, de sista 7 siffrorna. | |
|
Jag har åter kollat med BMW om de räknat rätt. Enligt flera personer på BMW är och förblir priset med jobb inkl. kylare ca 4000:- till min bil, kollat via chassie nr samt utan. Kylaren kostar inte över 4000:-, den kostar ca 2700:- OBS! kylare för tropiskt klimat skall det ej vara?!!? den är dyrare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.