|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alpina B8: Stön... Hela tråden hadlar ju just om att kolla så det inte finns någon restskuld (din punkt 2) för ANNARS kan man åka på att betala den. Som du formulerade dig i tidigare inlägg lät det mer som du bara sade emot utan någon egentlig grund. Så, MRF har inte fel, inte heller dom andra källorna jag valde att inte citera tidigare. Hade panthavaren haft en svagare ställning hade jag nog haft en djävligt billig nu ;) |
|
| Jag uppfattade det som att den allmänna uppfattningen var att man som köpare kunde åka på att få bilen utmätt även om det ej fanns inskrivet ett äganderättsförbehåll i bilregistret trots att man fått säljaren att skriva på kvittot att bilen var hans tillfullo betalda egendom.......men jag måste ha uppfattat fel. | |
| Jag uppfattade det som att den allmänna uppfattningen var att man som köpare kunde åka på att få bilen utmätt även om det ej fanns inskrivet ett äganderättsförbehåll i bilregistret trots att man fått säljaren att skriva på kvittot att bilen var hans tillfullo betalda egendom.......men jag måste ha uppfattat fel. | |
|
Hur ligger det till nudå? Räcker det om jag som köpare proppar kvittot fullt angående eventuella restskulder på bilen, och att dessa inte kan drabba mig? Kan någon presentera ett vattentätt kvitto för köparen här? Mvh |
|
| Du bör få se kvittot på bilen som bekräftar att den till fullo är betald. | |
| Pistolas: Leta efter Alpina B8s inlägg i denna tråd så ska du hitta en bra summeringa av vad du bör göra. Det räcker alltså INTE med bara ett kvitto som Hubbe325 säger. | |
|
Essen: jag vet fortfarande inte vad som gäller, det kan bara vara en sak som är rätt. Antingen kan man bli skyldig att betala, trots att man har kvitto som säger att säljaren inte har några skulder. Eller så behöver man inte betala om man har ett sådant kvitto. Det jag undrar över är alltså om det beror på utformningen av kvittot?? |
|
|
Kvitto eller inget kvitto. Det spelar ingen roll. Om bilen är lånefinansierad, så följer skulden med bilen. Köper man en skuldsatt bil, så får man skulden på halsen också. Oavsett kvitton åt höger och vänster. Det finns egentligen bara två sätt att lösa ett sådant problem. Antingen tar man medvetet över skulden, eller så ser man till att den förre ägaren betalar av hela skulden innan köpet sker. Detta är enligt Elcon, en etablerad kreditgivare. /Henrik |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har fått för mig att skulden följer bilen, dvs om du skriver in en massa saker i kvittot hjälper bara det sålänge säljaren har pengar att betala skulden med. sedan följer skulden ägarna efter tills någon har pengar. Fast om bilen är skuldsatt står det i de flesta fall i bilregistret, dvs förbehåll om äganderätt. Det kan ingen missa! Och jag hoppas att ingen köper bil utan att kolla bilregistret? Däremot har jag inte riktigt koll på om privatpersoner kan skriva in ägarförbehåll i bilregistret, men å andra sidan är det väl ingen som privatfinansierar sin bil? mvh Johan |
|
Vad jag menar är ett kvitto på att den du köper bilen av har betalt hela bilen! Inte vad som skrivs på ditt kvitto som du får när du köper bilen, detta har jag nämnt tidigare i denna tråd... Har du en kopia på att säljaren har betalt bilen till fullo och ett regbevis som inte anger pantförbehåll, så bör man klara sig. Man kan också ringa ägaren innan och kolla med honom och ev ytterligare en ägare innan. Tror man bara kan få tag i de tre senaste ägarna via bilregistret. Man kan knappast begära mer än så av en köpare. Själv så ser jag till att få se kvitto samt skriver in i mitt kvitto att den är skuldfri. Hittills har det räckt. |
|
| Nu har ju inte säljaren av denna bilen gjort nåt fel ännu. Han behöver ju inte säga det första nån ringer att jag har bilen på avbetalning. Om han däremot ej upplyser om det när man ska skriva kvitto och betala så gör han ju fel. Man ska inte vara så snabb att dömma just denna säljaren, det kan finnas naturliga orsaker varför han ej svarar i telefon osv. Skulle själv inte tycka det vore så roligt att bli kallad rötägg bara för man inte skriver i annonsen att man har bilen på avbetalning, Vem gör det förresten? Ifråga om vem som har rätt till bilen om det skulle vara så att han sålt den utan att ha löst sin skuld så har pantgivaren (Finansbolaget) rätt att återta bilen oavsett vad du skriver på ditt kvitto. Du kan däremot kräva säljaren av bilen på dessa pengar men det lär ju inte vara nån tröst om det skulle gå så långt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.