|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok. Måste bara meddela detta. Håll själv på att gå i fällan. på denna länk: Länk säljs en bil och ägaren är tämligen förtegen om att det ligger ganska kraftig skuld på den. Vi skulle göra affär, men när jag sade till honom att jag kände till att bilen var skuldsatt, så hörde han inte av sig längre och svarade inte på telefon. Så tipset är att kolla upp huruvida det finns skulder. Detta kubde blivit en dyr historia för mig... Nu blir det en 325:a istället. | |
|
Har inte koll på det där med att skuldsätta en bil men om jag skuldsätter en bil är det inte bara så att bilen sätts som pant. Om jag sedan säljer bilen så står skulden fortfarande på mig men att jag inte har något i pant?? Inget av skulden borde väl föras över på den nya ägaren om man inte kommer överens om att ta över lånet. |
|
|
Det är just det som är kruxet. Skulden står på bilen, och därigenom på bilens ägare. Jag ringde och kollade med kreditgivaren och de sa att om jag skulle köpa bilen, så skulle skulden hamna på mig. Har även kollat med en polare som läser juridik, och han säger samma sak. Inte bra alls... |
|
|
Löfgren har alldeles riktigt bilen är satt i pant och när långivaren vill ha in sina pengar så kommer han att utmäta den. Mycket viktigt att ha koll på detta och att eventuella lån på bilen löses i samband med affären, typ att ni går till kreditgivaren och ser att skulden löses då du betalar bilen så att du sedan kan se at det inte finns någon som har "pantbrev" på bilen. |
|
|
Var själv nära detta en gång... En fax från bilregistret så är det fixat, det bör göras varje gång man köper bil! Synd att det kommer in såna rötägg här på "autopower" |
|
|
Står det inte i reg beviset att bilen är pantsatt? Idiotiskt om det inte gör det. |
|
| Numer gör det det, i allafall de flesta fallen, men man kan inte lita på att bilen är skuldfri bara för att det inte står ngt i regbeviset. Däremot kan man vara säker om det står i regbeviset att den är ett kreditköp. Dessa skall man vara försiktig med och göra såsom löfgren och CBM3C nämner. | |
|
Ett tips till folket som driver den här siten: Gör det obligatoriskt att skriva med om bilen är skuldsatt, eller ha en ruta man kan kryssa i (dom det finns om bilen är Touring eller har automat). På så sätt så blir det inte lika lätt för sånna typer att blåsa folk. Blir det så att den rutan inte är ikryssad och bilen är skuldsatt så tas annonsen bort. det är ju försök till bedrägeri för tusan! 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Det står alltså i bilregistret om den är skuldsatt? Dvs när man kollar tidigare ägare osv, så får man alltså veta om den är skuldsatt eller inte? Kan man i så fall alltid räkna med denna infon? |
|
|
Man skriver givetvis ett köpeavtal där säljaren garanterar att bilen är till fullo dennes egendom och inte utsatt för skulder. Köp aldrig den minsta lilla rosthög till bil utan ordentligt köpeavtal! |
|
|
Oavsett vad du har för avtal eller kvitton osv. så har panthållaren rätt att kräva in panten om inte ngn betalar skulden. Så om förre ägaren inte betalar skulden och får kronkalle på sig så kommer de se att bilen inte finns kvar och då är det du som ny ägare som får betala om du vill ha bilen kvar. Sen att du kan ha ett krav gentemot säljaren det stämmer, men killen har ju just blivit undersökt och hadde uppenbarligen inga stålar alltså får du inge heller. Nej man kan inte ta för givet att det står i reg beviset. Skulden kan tex vara tagen innan detta togs i bruk. Samt att vissa panthållare inte anmäler till vv att fordonet är pantsatt. Så för gudsskull kolla upp att skulderna är betalda eller följ med och se till att de blir det. En variant är att ge säljaren mellanskillnaden mellan lån och köpesumma och sedan lösa lånet själv. Se dock upp med bundna räntor då man kan få betala en avgift för att avbryta sådana lån. Kontenta: Gör alltid bilaffärer på vardagar när alla banker, kreditinstitut är öppna. Och ring hellre innan än att sitta och försöka förklara sig i efterhand. |
|
|
Man kan inte ringa runt till alla kredit eller banker för att kolla om bilen är pantsatt. Man får lita på VV. |
|
| Tja nu är det väl egentligen inte riktigt så som ni skriver. Som konsument räcker det med att du får skrivet på kvittot att bilen är säljarens tillfullo betalda egendom så är du som köpare friskriven från krav av tredje part, är du som köpare däremot näringsidkare så är det som ni beskriver. | |
|
Är det verkligen lagligt att inte upplysa en köpare om skuld? man måste ju uppe alla fel & brister man känner till... sen tycker ajg att sånna som håller på så, försöker begå ngn form av bedrägeri.. kan inte vara lagligt att medvetet försöka lura ngn. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Självklart är det olagligt att inte upplysa om skuld, det är också olagligt att inte betala av skulden efter att man sålt pantobjektet. Men de killar som gör så här saknar ju liksom samvete så de skiter nog i om det är olagligt eller ej, de böter som de får om de skulle bli fällda för bedrägerierna har de ju ändå inga pengar att betala dem med så de får väl en västindienkryssning eller så för att lära sig samarbeta eller hur de nu motiverar fjäskandet. |
|
|
Som hvang sägar ska man se till att ägaren skriver att bilen SÄLJES SKULDFRI i köpeavtalet(kvitto). Gör man inte det får amn skylla sig själv, för man kan inte lita på vem som helst. Om man nu har bevis (där kommer köpeavtalet in) på att man har köpt bilen i tron att den var skuldfri så kommer den förra ägaren få skit. Det är väl så enligt lag har ja för mig. Rätta mig om jag har fel någon.. ........ HAHA ;p ..... |
|
|
Alpina B8: "En lögn blir inte till sanning bara för att man upprepar den", lite fakta funger bättre än spekulationer. Tex det här från MRF: Fråga: Min bilhandlare kräver mig på den restskuld som den privatperson jag köpte av har till en annan bilhandlare, måste jag betala? Svar: Ja, om inte den du köpte av omedelbart betalar restskulden blir du tvungen att göra det. |
|
| Det absolut lättaste måste väl vara att kräva ett kvitto eller köpeavtal från när säljaren köpte bilen själv. Där bör det ju stå om pengarna betalats via långivare. | |
|
Bara ett problem: Bilen kan vara pantsatt i ett lån som har tagits efter slutbetalningen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Essen...Då har dom fel. Ifall du som konsument uppfyller följande villkor är du skyddad mot säljarens borgenär. 1 Har fordonet i din besittning och står som ägare i fordonsregistret (då panthavaren framför sin invändning) 2 Har i tillräcklig mån försäkrat dig om att fordonet i fråga är säljarens tillfullo betalda egendom, dvs kollat fordonsregistret samt fått detta inskrivet i köpeavtalet. 3 Att det inte rör sig om ett skenavtal för att undanhålla pant (bevisbördan ligger på panthavaren) Längre än så sträcker sig inte din kontrollskyldighet som köpare. Givetvis finns det undantag från detta, men ett vanligt fordonsköp faller inte under dessa undantag. Hade panthavaren haft en starkare ställning hade det varit omöjligt att köpa och sälja bilar privat, då det är omöjligt att kolla alla potentiella långivare inom och utomlands ;) |
|
|
Ring alltid den tidigare ägaren, fråga om bilen är fullbetald. Är det en firma, så ring kundtjänsten på banken firman använder, dom svarar oftast på allt man vill veta, hur mkt det är kvar av skulden mm. Har själv varit nära att bli lurad, säljaren kunde inte vänta till Måndag så jag kunde kolla upp bilen, då var han inte intresserad att sälja bilen. Kollade upp den och den var skuldsatt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.