AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.537

Blev stoppad av polisen

Sida 4 av 4
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hmm ett effektivt sätt att smutsa ned naturen ännu mer också.
Det finns alltid två sidor på ett mynt, tyvärr ibland.

/PG

Hubbe325: Det finns ingen mötande fil. Gatan görs så smal att när bussen stannat, vilket sker mitt i gatan, finns det inget utrymme att passera. All trafik stannar tillfälligt upp och bussresenärerna kan säkert kliva av och på bussen.

För övrigt tycker jag vi ska "kramas mer i trafiken" som de sa i Rattmuffen! :-) Attityden verkar ofta vara att någon jävel gör fel så är det legitimt att ge igen på de mest burdusa sätten. Tråkigt tycker jag. Lite mer förståelse och mindre aggressivitet skadar inte.
pgr69: Det finns grader även i helvetet. Vad är väl lite extra skit i naturen jämfört med en, av stressad BMW-förare, överkörd sjuåring?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
jaha, man stoppar båda körfälten. Ingen dum idé faktiskt.
Hubbe325: Jag tycker det är ett smart idé som på ett kostnadseffektivt sätt förhindrar olyckor. Visst är det irriterande att fastna bakom bussen när den stannar men det är när man är som mest stressad som risker tas och olyckor sker.
BoogieElvis:

Vill bara reda ut en sak... Jag tvingar inte ut bilister på vägrenen!

Det jag menar är att många sitter och halvsover precis på mittsträcket, så om jag då lägger mig så långt ut det går, fortfarande bakom deras fordon, så brukar många vakna till och faktiskt lägga sig där själv, och sen är det bara att glida om utan att ha en enda cm av sin egen bil i mötande körfält!

Vad gäller långtradare + bussar + trailers så har jag full förståelse för det..

Som kund skulle jag inte gärna sitta och hoppa upp och ner på en dålig vägren, som trots allt finns på många ställen i landet, speciellt efter alla skyfall som börjat inträffa på sommrarna nu för tiden... Lika så skulle jag inte gärna se mitt flyttlass t.ex. behandlas på samma sätt...

Bara för att en lastbil är tung behöver inte det betyda att den är mjuk som dun i dämparna, nej då, det kränger rätt bra i en sådan med!

Bussarna i Sundsvall tycker jag dessutom det är väldigt olika med. En del för ju i det närmaste krig med övriga trafikanter, och bryr sig inte för 5 öre om en bil är precis framför eller ej, dom ska ut ändå, medan andra är som änglar, och lämnar företräde åt betydligt fler än dom behövt! En avvägning vore bra kanske :)

// Björn Eriksson
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Bjoerck: Jag var inte ironisk eller nåt sånt, jag tycker inte att idén är så dum, min först kommentar var då jag trodde att den skulle stanna i den ena filen och bara stoppa dem som är bakom, det skulle resultera i galna omkörningar med skrikande däck av stressade föräldrar som precis själva har släppt av sitt barn vid skolan, sen att andras ungar kanske kliver ut framför bussen det har de ingen tanke på...
Föräldrarna vid ett dagis som var beläget där jag tidigare bodde var oroliga för sina barn eftersom tempot på gatan var högt. De beslutade sig för att kontakta Polisen så de kunde arrangera en fartkontroll utanför dagiset. Polisen kom och mätte hastigheten. Nästan alla som fick böter eller indraget körkort på 30-sträckan utanför dagiset var föräldrarna till barnen... Snacka om att bita sig själv i svansen. Eller: Den som gräver en grop åt andra faller ofta i den själv! :-)

Någon som läst Collins krönika (Aftonbladet bil) där han försvarar sin vän som körde 50 km/h utanför en skola med 30-väg? Collin är verkligen är rubriksökare. En tröttsam sådan dessutom. Eller också är han bara korkad.
alien: ingen fara, jag menade inte dig personligen när jag skrev om "vägrenstvingarna", bara pekade på företeelsen som sådan.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag skrev aldrig att körskolorna lärde ut det...

Det jag stör mig på angående bussarna är att de ofta slår på blinkersen i samma ögonblick de kör ut! De borde kunna använda den spaken strax innan eftersom de borde veta att de ska köra ut strax!

Blinkers i rondell är näst intill obefintligt. Ibland så blinkar de inte och kör ur, då blir man sur för att man väntat i onödan. Ibland blinkar de inte när de ska vänster. Många gånger har man varit på väg ut men fått stanna igen!

Så svårt ät det inte: Blinka höger om du ska höger. Blinka vänster om du ska vänster, byt till höger innan du kör ut. Ska du rakt fram behöver du inte blinka men det skadar ju inte om det står bilar och väntar. Undantaget är om körfältet för de som ska rakt fram är till vänster innan rondellen; då måste du blinka när du ska ut! Kan visserligen förstå att det är krångligt men det sunda förnuftet räcker länge!

//Thorssa
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Thorssa, det är nya regler som gäller för rondellkörning, Länk
Thorsa, jag håller med dig! Jag vet iofs att det är nya regler vid rondellkörning, eftersom de flesta människor helt enkelt inte klarar av att blinka åt två olika håll vid t.ex. vänstersväng :) Men jag tycker ändå att det inte är något fel alls med att visa åt vilket håll man ska!

Det enda som skiljer bussarna från utryckningsfordon i den här stan är i princip färgen och avsaknaden av blinkljus... =)

Fast å andra sidan ska man inte gnälla livet ur sig, det är väldigt många busschaufförer som är väldigt trevliga och kör väldigt bra, men det är ju dom där gångerna då man helt plötsligt har en buss 2 cm från fronten på bilen man kan svära sig blind över ett helt släkte... jaja, så är det, och så lär det nog förbli :)

Elvis: Luuungt =)

// Björn Eriksson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är fortfarande tillåtet att blinka höger vid högersväng och vänster vid vänstersväng i cirkulationplats, men det är inte längre något krav. Däremot är det alltid krav på att ge tecken när man lämnar cirkulationplatsen och vid filbyte i cirkulationsplatsen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är fortfarande tillåtet att blinka höger vid högersväng och vänster vid vänstersväng i cirkulationplats, men det är inte längre något krav. Däremot är det alltid krav på att ge tecken när man lämnar cirkulationplatsen och vid filbyte i cirkulationsplatsen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Måste ge Jesperado ännu en välförtjänt komplimang för att han är en mästare på att klargöra vad som är rätt och fel ;-)

Dina inlägg är uppskattade!

Ha en bra dag!

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.