AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.536

Blev stoppad av polisen

Sida 1 av 4
När jag stannade utanför mitt arbete idag, så stannade en bil bakom mig och uten klev en pytteliten kille. Det visade sig att dvärgen var polis och ville se på mitt körkort. Då han var civilklädd och ensam frågade jag honom med vilken rätt han ville se det. Han svarade då att jag kört för fort och gjort en felaktig omkörning tidigare, vilket jag naturligtvis nekade till. Jag frågade om han var i tjänst och då svarade han att det var han så fort han visade sin legitimation. Han fick se mitt körkort och började fråga mig saker som var helt irrelevanta såsom om jag arbetade i området varpå jag svarade att jag var yrkeskriminell. Därefter så skildes vi åt och fortsatte åt varsitt håll.

Anledningen till inlägget är följande frågor:

Får poliser på sin fritid stanna bilister som de anser kör för fort eller gör felaktiga omkörningar?

Kan han göra något överhuvudtaget nu i efterhand?

Är alla poliser lika korkade eller är det bara de riktigt, riktigt små som har mindervärdeskomplex?

Ha en bra dag! /SD

Hade han en liten mustasch under näsan och bröt på Tyska?

----
Länk
*S* Nix, ingen mustasch. Killen hade nog inte fått skäggväxt ännu. Kan vara någon hormonbrist kanske ;-) Men det är nog inte omöjligt att han är släkt med killen du syftar på. Dessutom så hade han faktiskt ett tyskt efternamn!

Hmmm..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om en polisman i tjänst, på sin fritid eller en enkel privatperson, oavsett hur många centimeter över havet denne är, uppfattar brott mot gällande lagstiftning har man t o m skydd inom given lagstiftning att ingripa. Fanns det någon anledning för polisen att överhuvudtaget stanna bakom dig eller gjordes tilltalet på totalt ogrundande anledningar?
Stay cool!
Asken
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror att polisen har befogenheter att undersöka både körkortet och dina avsikter i området, du behöver ju förståss inte svara utan advokat. Sen kan man ju undra hurpass mycket liv han har om han stoppar dig på sin fritid.
OM jag nu marginellt överskridit hastighetsgränsen på 70-väg och gjort en omkörning i högerfilen (vilket han ansåg att man inte får??), finner jag ändå inte anledning för en polis som inte är i tjänst (och varken kan rapportera eller bötfälla mig då det helt saknas bevisbörda mot mig) att stoppa mig.

Enligt min mening var detta en form av maktmissbruk och polisen ville bara visa hur duktig han var. Många poliser förväntar väl sig att man skall börja darra på läppen och be om ursäkt, så kan han åka hem med ett leende eftersom han troligen inte gjort något vettigt under sin karriär.

Jag har lite fördomar gällande poliser, men har kanske haft otur de gånger jag har tvingats att ha kontakt med dem.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En polis kan utöva polisiär verksamhet även när de är "lediga" om de bara utger sig (och kan legitimera sig) som polis.

Givetvis kan han skriva en rapport om han vill!
Oftast brukar väl tjänstemanens (polisens) ord väga rätt tungt om det blir en rättslig sak av detta...

Tror personligen att det är bäst att vara formellt korrekt mot sådana typer.
Om man börjar tjafsa och ifrågasätta dem det första man gör, är det nog rätt stor risk att de blir "kränkta" och gör allt de kan för att jävlas med dig!

Att han frågade om du jobbar i området, kanske bara var ett sätt att försöka vara lite social......? ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Han kanske tyckte om pojkar?

Naturligtvis är det bäst att uppträda korrrekt mot poliser, men i detta fallet tyckte jag att det var så onödigt från första början. När han såg att jag stannade utanför mitt arbete så kunde han fortsatt sin färd hem istället för att inleda en diskussion.

Hela grejen var så barnslig så jag kunde inte låta bli att låta det passera utan att ge lillkillen lite mothugg ;-)

Men nu tar han säkert ut sin aggression på någon full tonåring i helgen istället..
..vilket naturligtvis inte är bra! Men jag är övertygad om att många poliser fungerar så.

Det var väl därför jag blev stoppad från början. Han kanske blev vald sist när de spelade innebandy på stationen och ville avreagera sig på mig.. Och nu snurrar allt bara vidare i en stor ond cirkel! Vem vet hur detta kan sluta??

/SD
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
SD: Undras vad han säger om dig på fikarasten?:DDDD
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Av det du skriver kan jag inte se att polisen gjort någonting fel eller anmärkningsvärt.

Tycker du bemöter honom på ett något märkligt sätt däremot.

Min synpunkt med risk för att bli kallad bror duktig ;)
Jag läste mitt första inlägg nu och glömde ju att skriva det som gjorde honom mest förbannad! Han frågade vem som ägde min bil och då frågade jag honom vem som ägde hans bil och noterade även hans reg.nr. Det var inte heller så populärt ;-)

*S* Hade gärna hört vad han säger på fikarasten. De kanske sätter upp en liten kontroll idag när man åker hem??
Si
765
Simon01
120dM -08
svarade han på om vem som ägde hans bil? : ) hehe
Det var tydligen inte relevant ;-)
-BeeMWe-
lol, enda gången jag blivit stannad var av en gubbe på cykel som var fly förbannad att ja körde om honom när han skulle svänga vänster. Det var tydligen irrelevant för honom att han låg i fel fel men aja.
Det påminner mig om när jag kollat på fotboll i Landskrona. När jag skulle köra ut så stod det nån slags funktionär framför mig (med ryggen mot mig) som blev helt vansinnig när jag försökte köra förbi honom. Vi hade stereon på och hörde inte vad han gormade om, men när vi vevade ner och sänkte stereon så sa han att vi skulle vända. Problemet var att det inte gick och allt skulle vara lugnt om han flyttade sig lite. Fast det ville han ju inte förstås. Så efter en liten diskussion så körde jag rakt fram och han fick hoppa undan.

När jag passerar honom gasar jag på lite och ser i backspegeln hur han hoppar till. Jag trodde att han försökt slå på bilen och missat.. Men när vi kör vidare kommer det den argaste skånska cyklist jag sett i hela mitt liv bredsladdande framför bilen.. vi vevade ner rutan igen och undrade vad han ville, varpå han säger att vi skulle köra tillbaka. Jag säger till honom att han knappast har att göra med mitt vägval.
Innan jag stänger rutan hör jag bara:
-Men funktionären då? Du körde ju över foten på honom! *S*

När jag gasade till hade han blivit förbannad, tagit ett kliv fram för att slå i bilen, men fick istället foten överkörd!

Vi vände INTE utan fortsatte raka vägen hem till lugna, sköna Götet ;-)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag körde på en enkelriktad väd och fick mötande, visade sig vara polisbil... snacka om att mage att stoppa ngn när man själv kör mot trafiken.. men eftersom man hade prövotid så var man inte så kaxig.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Han stoppade dig väl inte egentligen utan tog chansen när du stannade? Ömkörning i högerfil är väl tillåtet på 70-väg?

BeeMWe: Det finns särskilda regler vid vänstersväng med cykel. De får liiga antingen där bilar ska ligga eller vid vägkanten. De måste dock lämna företräde mot övrig trafik...

//Thorssa
Jag passerade en buss vid hållplats på 50-väg. ok att de har företräde, men att lägga ut blinkers och svänga rätt ut när jag ligger jämsides är lite häftigt! Jag tvingades att köra över i motsatt körfält för att inte bli mosad.. Och vad får jag möte med om inte en mc-polis :-( Han såg inte att bussen gjort fel utan frågade skrikandes varför jag försökt mosa honom!! Den gången var det bäst att säga fö´låt lite snällt, för det fanns liksom inte utrymme att diskutera med en heelt vansinnig människa. Som tur var han på utryckning och efter att han skrikit sig hes så drog han vidare ;-)

Denna tråden verkar bli en biografi om mitt liv i trafiken..

Socialdistortion:

Killen gjorde säkert sin livs största insatts, bjud på det och gå vidare. ;o)

Ny bild 19 Nov-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.