|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Sen ska väl tilläggas att 80 faktiskt är maxhastighet för tunga släpekipage... | |
|
Är det inte max 80km/h även för vanliga släp. Lagen gäller väl för fordon med släp.... Alltså är det inget konstigt med en tradare som tuffar på i 80. Att dom ligger nära mitten gissar jag beror på konsekvenserna vid en nerskärning över asfaltkanten med 15-20m lastbil+släp... Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
| Patrik: jo det stämmer, man kan inte alltid lita på att ytterkanten håller, det har bevisligen skett olyckor när den kollapsat av trycket. | |
|
Thorssa: Helt otroligt fel. Körriktningsvisare används för att visa att du byter körriktning eller gör en sidledsförflyttning, alltså inte att visa att du kör om någon. Kör du tex. på landsväg med vägren om en bil utan att köra över mittlinjen är det inte bara så att du inte behöver blinka, utan att du inte får blinka. Buss som lämnar hållplats har alltid företräde på en 50-väg, hur mycket du än blinkar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jaja, så låter det inte i Sundsvall iallafall på körskolor och busschaffisar som tillslut erkänner! //Thorssa |
|
|
Dessutom kan man gott jävlas lite med bussarna eftersom de hälften av gångerna börjar köra när man precis börjat köra om dem. Och då har de inte haft blinkersen på, då stannar man snällt. //Thorssa |
|
| Om du redan befinner dig vid bussens sida när den börjar svänga/signalera så är det inte meningen att du ska behöva backa för att släppa förbi bussen. | |
|
Även om lagen säger en sak vad gäller blinkers och när det gäller hur de ska användas. Så tycker jag att det är bra när de används. I så gott som 100% av tillfällena en blinkers används så underlättar de för medtrafikanterna. Så vitt jag vet så är ingen av oss tankeläsare och kan förutse vad framförvarande bil skall göra. Även om man inte behöver göra det. Vad gäller lastbilar och vägrenskörning; så finns det inte en sula att jag går ut på en vägren på en dålig väg eller en väg jag inte känner till. 60 ton är mycket och kan bokstavligt ta knäcken på vilken vägren som helst. Och är det mörkt, ja då ska det nog till en omkörning som skulle resultera i en garanterad kollision för att jag skulle gå ut på vägrenen. Vem vet vad som står framför på vägrenen? Håller helt med Boogie Elvis. // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Sundsvall har inga undantag från de allmänna trafikreglerna såvitt jag vet. Lär körskolorna ut något annat är det väldigt beklagligt, även om jag har svårt att tro det. Jävlas med en buss kommer man inte så långt med, inte när man kör en BMW 323 i alla fall... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lagen säger att bussen som lämnar hållplatsen har företräde, detta för att bussen inte ska behöva stå och vänta för att komma ut. När chauffören avser lämna hållplatsen ska han ge tecken med körriktningsvisarna, se till att vägen är fri, och sedan köra ut. För bilar fungerar detta likadant som gult ljus i en ljusreglerad korsning. Kan man på ett säkert sätt stanna innan bussen ska han göra det, annars ska han passera. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Med risk för att bli kallad moralsnubbe, Även om bussen inte blinkar ut så tycker jag att det är var mans skyldighet att se till att man tar det lugnt när man passerar. Många småbarn springer bara ut framför bussar och jag vill då inte vara någon som kör ihjäl någons unge... Nej, hastighets begränsning på 30kmh tycker jag är bra!!! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Det ÄR var mans skyldighet att passera bussen på ett sådant vis att man hinner stanna om t.ex. ett barn skulle gå rakt ut i vägen framför bussen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är ALLTID var man skyldighet att anpassa farten så man kan stanna för hastigt uppdykande hinder som kan tänkas dyka upp, busshållplats eller inte... Och som HK säger ang. vägens bärghet: VV garanterar bärigheten på vägen INTE vägrenen så det är den enskilde åkarens försäkring som får stå för fiolerna om vägrenen "säckar" under 60 tons last med en olycka som följd... (betänk att om man har bil+dolly+trailer alt. släp och vinglar till med bilen så kan släpets framände göra en rejäl släng ut över asfaltskanten med katastrofalt resultat....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag tycker i princip att det inte är några problem med tung trafik, omkörning och vägren. De allra flesta är mycket generösa med att underlätta omkörning. En eloge till dem! Däremot finns det privatbilister som agerar privatpolis på ett onödigt och irriterande sätt. Ingen har skyldighet att gå ut på vägrenen - jag vet - men ingen har dött av lite hjälpsamhet, så vitt jag vet. Åsså det här med blinkers - förbluffande många moderna bilar verkar sakna den. Eller så är ägarna snåla och vågar inte använda den. Skärpning! My Bimmer is my mistress |
|
|
Ja jag ahr full förståelse för att stora lastbilar ligger nära mitten, de har ju mer marginaler utåt än inåt. Tänk en saftig kastvind när den lagt sig med högerhjulen i gräskanten... |
|
|
Lagen som säger att man ska lämna företräde för bussar i kollektivtrafik som står vid en busshållplats och blinkar för att köra ut, är en lokal lag. Det är olika från län till län. Om jag inte missminner mig så är den lagen borttagen här i Sthlms län för inte så länge sen. ///Jesper |
|
|
J.Dredd: Det är lag på att lämna företräde för buss vid hållplats på 50-sträckor. Ingen regional företeelse alls. |
|
|
Stämmer.. Jag som hade blandat ihop det lite. Finns info om vilka lagar som är lokala mm här: Länk ///Jesper |
|
| I bostadsområden och dylikt placeras numera busshållsplatserna på sådant sätt att omkörning av bussen omöjliggörs när den stannat. Ett effektivt sätt att förhindra olyckor. | |
| Vilket istället innebär att de stressade människorna kommer i vansinne över att "bussfan" blockerar hela filen, kasta sig ut i mötande fil och med skrikande däck köra om..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.