|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Thorssa: Du har helt rätt att han följde efter mig tills att jag stannade, vilket enligt mig bara tyder på att killen inte har något liv ;-) Soki: Klart jag bjuder på det! Jag fick ju en rolig historia att dela med mig av till er på forumet! Jag sitter inte här och skriver för att jag är upprörd utan bara för att jag har det lite lugnt på jobbet idag.. Mvh SD |
|
|
Thorssa: Du har helt rätt att han följde efter mig tills att jag stannade, vilket enligt mig bara tyder på att killen inte har något liv ;-) Soki: Klart jag bjuder på det! Jag fick ju en rolig historia att dela med mig av till er på forumet! Jag sitter inte här och skriver för att jag är upprörd utan bara för att jag har det lite lugnt på jobbet idag.. Mvh SD |
|
-BeeMWe- |
Thorssa: Jo jag vet, en idiotisk regel. |
|
Bara en liten passus om omkörningar. Sedan oktober -01 eller -00 jag kommer inte ihåg vilket år, så finns inte regeln att vänster körfält är ett omkörningsfält utan alla körfält anses lika upp till 70 km gräns. mao du kan placera dig i vilket körfält som helst och du kan köra om i vilket körfält som helst. Men 90 och 110 vägarna gäller som vanligt, vänstra filen är omkörningsfält och skall endast användas för omkörning. Detta är ju tyvärr inte speciallt vanligt då folk verkar tycka att "nu har jag lagt mig i vänstra fältet och här skall jag ligga till fan kommer och hämtar mig." Jag har dock satt i system att köra om på höger sida även på 110 väg, gissa om folk härsknar till och kämpar hårt på att spärra.... he he he. /PeGe |
|
-BeeMWe- |
pgr69: Bara du inte blockerar vägen för mig sen när någon förare går ut till höger fil 2 m framför dig då du har 20 km/h högre fart än den bilen. Tycker polisen borde gå hårdare åt på de som kör om på höger sida. |
|
Jag tycker att polisen borde gå hårdare åt de som ligger och fiskör i vänsterfilen. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Håller med Kalle här. Man har inte en automatisk rättighet att byta till högerfil från vänsterfil utan att dels ha uppsikt bakåt och åt sidan samt utan att ge tecken. Bara för att det finns en lag som säger att man inte får köra om så är inte det likställt med att högerfilen är tom. Man får ju köra om vid köbildning, vem avgör vad som är kö? Om man kommer upp bakom ngn i vänsterfilen som kör sakta är det då att betrakta som kö, eller måste man vänta med omkörning tills ytterligare en bil fastnat bakom? Det är lite märkliga regler i sverige för motorvägskörning, man får inte köra om i ledig fil (om den är till höger), man fåt heller ej genom att med körriktningsvisaren blinka vänster för att markera att man vill om, inte heller blända på helljusen för att uppmärksamma föraren framför om ns avsikter. Hur skall man då få Gunnnar 87år att uppmärksamma att han bara kör 100 på 110 vägen? |
|
|
Och på vägen till jobbet imorse hade Gunnar mycket riktigt blockerat vänsterfilen med resultatet att 10 bilar låg på koppel bakom utan möjlighet till omkörning... Tröttsamt, javisst. Särskilt då man var sen också. ! |
|
|
Hubbe325: Får man verkligen inte blinka med hellyset? när jag gick i körskola sade min lärare: - "Varje gång du påbörjar en omkörning bör du blinka med hellyset en gång för att påkalla uppmärksamhet på föraren framför att du tänker köra om" Det gällde väl mest dock vanlig landsväg men vad är det som säger att det skall vara förbjudet på motorväg? Jag blinkar som fan om någon inte flyttar på sig och ligger och trycker i vänsterfilen även om dom kör i 103 när höger filen kör 100.... :-) /PeGe |
|
|
Vet ni att om man slår på blinkers när man påker förbi en buss vid hållplats så får de inte köra ut även om det är 50-väg!? Eftersom du har vänster blinkers på när du kör om så räknas det som omkörning och det är ju förbjudet att försvåra en omkörning genom att höja hastigheten. Eftersom bussen står still så måste han alltså stå kvar på hållplatsen tiills du åkt förbi. //Thorssa |
|
|
Vänsterfilsåka är ett gissel! Man kan köpa en plats i vänsterfilen...finns som tillbehör till ett flertal bilar ;-) Kollade detta med en polis som menade att om en bil ligger i vänsterfilen utan "giltig anledning" ( alltså OMKÖRNING...och inte omkörning med 1 km/h i skillnad mellan bilarna påbörjad 500 m innan framförvarande bil ) så gör man inget fel som kör om på höger sida. Man får naturlitvis inte zickzacka...men om bilen i vänsterfilen gör FEL...så gör inte du fel om du kör om!!! |
|
|
pgr69: Vet inte, kanske är tillåtet men det är definitivt inte uppskattat. i 90% av fallen när man varit tvungen att blinka till på bilen framför så får man en uppsättning ilskna helljus i nacken efter fullbordad omkörning. Problemet brukar dock kvarstå eftersom Gunnar 87 förlorade sin syn redan 1996 men fortfarande får köra bil då det anses kränkande mot äldre att kräva synundersökningar och lämplighetstester pga ålder.... Så Gunnar ser inte att jag blinkar och skulle han mot förmodan se det så vågar han inte byta fil för nu är ju trafiken tät, han har ju en bil bakom sig.... |
|
|
En idé vore att skicka alla fis-körare i vänster filen till Tyskland och Autobahn för praktisk övning. De lär aldrig mer ligger i en vänster fil efter det... |
|
| Stämmer gott att man får köra om på 70-vägar i högerfilen, själv brukar jag på 90 och 110 vägar försöka få snigeln att uppmärksamma mig, när jag är relativt säker på att han/hon sett mig och inte går in i högerfilen, DÅ först använder jag höger för omkörning. Sen struntar jag fullständigt i om det är olagligt, kan folk inte visa hänsyn när man ger dom tid och möjlighet så får de bara tåla det! | |
|
På tal om roliga omkörningar... Var på väg från Malmö till sthlm en härlig dag, och körde som vanligt ikapp en härlig bilkö... Dock var kön denna gång lite längre än vanligt, ca 40 bilar.. Vet inte vad som är normalt där, men dom köer jag kört tidigare den dagen var på omkring 15-20 bilar... Nåja, då man kommer fram till bilen med pole-position var det nästan så jag började gråta.. Ligger en äldre karl i en 316i compact, svart metallic med vänster hjulrad prick på mittlinjen, ca 80 km/h på rådande 90-sträcka... Försökte locka ut honom på vägrenen så det skulle gå att köra om, som dom allra flesta brukar begripa efter att man vinglat omkring lite i backspegeln på dom, men inte denna herre.. Nej då minsann! Blinkade med helljusen... Noll effekt.. Drog på mig arg-handskarna och drog en fet näve på hornet.. Ingen effekt.. Tror till och med att han vid det här laget flyttade ut sig lite mer till vänster... Till saken hör ju också att det hela tiden var möte med jämna mellanrum, så en regelrätt omkörning var inte att tänka på.. Hur som helst, till sist blev jag så jävla sur att jag helt sonika drog om honom på vägrenen.. Jag orkade inte vänta längre som vilken jävla svensson som helst som accepterar ett sådant skit-beteende.. Men oj vad han blev arg! Jävlar i mig.. han drog ikapp mig när jag la mig på mysiga 115 km/h och tutade som en galning! Försökte till och med köra om mig igen, haha =) Visst kan jag förstå att man blir arg, men att tro att man är någon sorts jävla privat-polis som skall kontrollera hela E4'an, det är bara för mycket! Jaja, det var bara en liten lektion i hur man kan reta upp någon :) // Björn Eriksson |
|
|
Hade jag varit polis hade jag tagit en del dårar som kör om på insidan, i ett försök att komma en placering fram i rusningtrafik på motorvägen. Detta beror på att jag håller större avstånd än de flesta så de vill ligga framför mig. Även om de ibland lyckas med det så kör jag alltid om dem längre fram för över 140 har de aldrig kört... NON UNQUAM CEDE |
|
|
Syftar du på mitt inlägg så är det ju en fråga om vem som gjort mest fel i detta läget... Den som drar en ful omkörning som leder till att en hel kö kan passera efteråt, eller den som spärrar upp en hel kö inklusivet några tradere.. För övrigt brukar polisen vara bra på att dra upp långa köer bakom sig, genom att ligga i 100 km/h på 110-väg.. Klart som fan att inte så många vågar köra om... Det är ju också ett sätt att provocera.. Tycker inte alltid att polisen är speciellt exemplariska i sitt framförande av motorfordon, trots att dom tydligen ska ha lagen på sin sida. Däremot är man väl inte dummare än att man låter dom vara.. Man sätter sig väl knappast upp mot en polis frivilligt :) // Björn Eriksson |
|
| alien: jag håller med dig helt, bortsett från en punkt; att försöka "tvinga" ut någon i vägrenen anser jag vara minst lika illa som att ligga och slicka mitten. Själv brukar jag följa efter såna idioter som den du nämnde tills de stannar och ge dom en utskällning som dom sent kommer att glömma, det brukar ha effekt, iaf så har det hänt flera gånger att de bett om ursäkt och lovat att bättra sig. | |
| Är det ingen som stör sig på lastbilarna, som det finns gott om på väg upp till Stockholm, som ständigt ligger precis innan mittlinjen. Man försöker visa att man vill köra om men de bryr sig inte! De ligger vanligtvis 80 på 90 väg så visst vill man köra om. Man tycker att yrkeschaufförer skulle veta bättre men tydligen inte. Skärp er! | |
| Matrox: ja, jag håller med dig på den punkten. Men tänk på att många är 2,6 meter breda och därmed tar upp mer plats, samt att många använder vägrenen när de anser det vara lämpligt (vilket avgörs av lastbilschauffören, inte de bakomvarande)! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.