|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått olika bud på vad som sitter i min bil, om det är AC eller klima... Hur får man reda på det? Det sitter under bakrutevärmarknappen, en "ac" knapp, alltså en symbol av stjärnor i en ring & under den en "återvinnings-symbol" så att kupéluften cirkulerar. Finns två alternativ på den knappen, Automat eller manuell... hör även att det pumpar runt i motorrummet när jag stänger av motorn... Är det kylsystemet som jobbar då? | |
|
Tror att det är så att båda AC och ACC kallas för "klima", men ACC är den automatiska varianten. Vad jag vet så är det AC (lilla kliman) när du har tre (stående) svarta rattar för värmereglage och fläkt och ACC (stora kliman) när du har tre (liggande) vita eller silverfärgade (?) rattar som så att säga ligger infällda i panelen. Dessutom tror jag att ACC har sina knappar direkt under rattarna så jag skulle gissa på att det är den lilla du har eftersom din knapp sitter under bakrutevärmaren. Har själv bara haft den här varianten och kommer inte _exakt_ ihåg hur ACC ser ut... |
|
|
Du har AC, manuellt styrd klimatanläggning. Med AC knappen kopplar du i/ ur ACkompressorn som kyler och avfuktar luften. Fläkthastighet/ luftflöde och temperatur styr du manuellt med vreden. Med ACC, automatisk klimatanläggning styrs kupeklimatet automatiskt med hjälp av sensorer som läser av innertemperaturen och slår igång fläkten, tar tempen till önskat gradtal och minskar sen ned hastigheten till att hålla inställt gradtal. Även med ACC kan man välja om man vill ha Ac kompressorn av eller påslagen. Det som låter innanför instrumentbrädan är olika spjäll som rör sig efter man slagit av motorn, helt normalt. Hoppas det är lite klarare nu.. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
"Återvinningssymbolen" har två funktioner läge 1 AUC, Automatische Umluft Kontrolle en sensor känner av inkommande luftkvalitet och om det blir för mycket "smutsluft" så slår den automatiskt på återcirkulation. Läge två är konstant återcirkulation av luften. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Tackar så mycket för svaren!!! | |
Froz-523 |
Asken: Du kanske kan förklara anledningen till att man manuellt kan slå av och på kompressorn på klimatorn. Har man den i AUTO-läge och på viss inställd temperatur så borde den väl aktivera kompressorn vid behov ändå?? |
| Generellt är det följande, i Autoläge går kompressorn hela tiden (utom när det blir för kallt ute har jag för mig). Kompressorn avfuktar även luften så den gör nytta även de dagar det inte behövs extrakyla. Sen kan det finnas ECON-läge där ACC:n försöker hålla temperaturen i bilen på samma sätt som i autoläge med den skillnaden att kompressorn är avstängd (kan man göra för att spara lite soppa) | |
|
Froz: Kompressorn(AC:n) slår man av och på med * symbolen på E34/39 som du säkert vet. Jag tycker det är bra att man måste slå på den själv, den drar både extra bensin och det är sällan man behöver ha den på, speciellt vintertid. Klimatautomatiken är vad det låter som(?) den styr temperaturen. Om det är mycket fuktig luft ute/ inne, alternativt skållhett är AC:n bra att ha på en stund. Annars är den överflödig. Detta är dock min subjektiva mening. flera djupare svar kanske BMWs tekniska avdelning kan ge 08-470600, obs dom har begränsad telefontid. Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Hoppas verkligen inte att kompressorn går hela tiden när det inte är varmt ute, med tanke på extraförukning och slitage. Men gör inte samma misstag som jag gjorde på en tidigare bil, och stäng av AC:n med knappen över vintern. Till nästa sommar var gasen nästan borta pga torkade packningar osv i kompressorn. Den bör gå lite då och då, och på verkstan rekommenderar dom INTE att man stänger av. Men som sagt inte fasen går väl kompressorn konstant?? FP |
|
|
Folke: Det är helt rätt, kompressorn går e n d a s t när * symbolen är intryckt och den gröna lampan lyser i knappen. Helt rätt att man ska helst köra kompressorn 1 gg per månad eller något året runt för packningarnas skull. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
OK. Min knapp lyser konstant så fot den är aktiverad, men frågan är om kompressorn snurrar även när de är runt nollan ute osv. Man skall således låta denna lysa året runt för att inte sabba packningarna. Att den går igång nån minut vid start av motorn är OK, men man kan ju inte höra om den går när man kör. Rätt onödigt isf eller hur? FP |
|
| Jag får ursäkta mig om jag farit med osanning, jag syftade inte på någon speciell modell/bilmärke. Visste inte att man styr kompressorn med speciell knapp på vissa (modernare?) modeller av klimatanläggningar. nämligen. Blir iofs samma funktion som ECON/AUTO-läge på de jag knappat på | |
| Wath: Du far inte med osanning, det är nog bara så att auto/ Econläge har i en del klimatoranläggningar även Acfunktionen inbyggd. Tex SAAB och MB. I tex BMW och Volvo slår man manuellt på Ackompressorn med * knapp eller motsvarande. Folke: vi kanske missförstår varann? Helt rätt att man ska inte åka med * knappen intryckt mer än nödvändigt. Endast när * är intryckt och *knappens gröna diod lyser är kompressorn inkopplad. då är den inkopplad hela tiden. Hoppas vi lyckats reda ut alla begrepp nu..:) om inte maila isåfall. | |
|
Asken: Jag skriver här, kanske flera är intresserade. Kollade lite igår, +5° ute. Den gröna dioden lyser alltid på min bil när knappen har aktiverats. Jag kollade på kompressorn under ung. 5 min, gick hela tiden, kliman inställd på 21°, varmluft i bilen. Man kan ju inte så lätt kolla när bilen körs hur det ligger till. På en tidigare bil (V) drog jag in en signal för koll av just ovanstående till en lysdiod, kompressorn gick in en liten stund efter start även på vintern när AC:n var till. På sommaren gick den som väntat långa stunder men aldrig konstant. Iofs bra om kompressorn går in lite då och då för avfuktning och gymnastisering av packningarna, men den bör ju inte gå konstant. Styrs väl av pressostater och tempgivare i systemet. Verkaren på BMW sade: Kör med AC:n till även på vintern. Men det blir väl slitage och onödig förbrukning tycker jag isf. Funderar på att dra in signal från komressorns koppling, och byta den gröna dioden till en tvåfärgad. Grönt ljus AC till, rött ljus kompressorn arbetar. Damn it om man inte skall få besked då..... Elschema nån? FP |
|
|
Folke: helt ok, tänkte inte på merintresset. du har rätt i det du säger. Jag förklarade dåligt. Det är * knappen som styr ACdelen. Jag har forskat lite mer... Kompressorn går igång när X i kupe/ utomhusluften överstiger ett visst värde. (fick inte reda på hur det är konstruerat eller vilka signaler som används). Folke: ett elschema kan man få tag på genom att koppla upp bilen mot DIS. Sist jag gjorde lite printouts på bilens ljudsystem tog det ca 30 min arbetstid och kostade en tvåhundring. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Froz-523 |
Ok, bara en liten fundering kvar för min del iaf: Hur gör klimatorn för att en varm sommardag få ner temperaturen till inställt värde om AUTO är aktiverad men * (AC) ej aktiverad. Den kommer att försöka få ner värmen men "aldrig lyckas"? Eller? |
|
froz: Den kommer väl antagligen at spruta okyld luft i hög hastighet i all oändlighet? Min gissning. Man kanske skulle göra ett ökentest? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Min 530 har lilla klima alltså AC men jag har även en sensor precis ovanför reglagen, har jag då inte acc eftersom den känner av tempen i kupén och justerar värmen/kylan därefter? 530i 1993 |
|
|
Om du har tre stående rattar med två knappar (plus en för bakrutedefrostern) till höger om dem så är det AC (lilla AC:n) och om du har tre liggande rattar med tre knappar (har jag för mig) under vardera så är det ACC (stora AC:n). Vill man vara helt säker kan man plocka ut kretskortet bakom rattarna och se om det står IHKR (lilla AC:n) eller IHKA (stora AC:n) på det. Jag har bara haft "lilla" AC:n, men jag tror inte att skillnaden är så stor i praktiken, förutom lite mer automatik i den "stora" (ACC). Den lilla AC:n har en sensor som känner av temperaturen precis ovanför rattarna, den stora tror jag har fler sensorer utspridda i kupén. |
|
|
ok då vet jag! :D 530i 1993 |
|
| Oj, ser att jag blandade ihop höger och vänster... eller om det nu var så att jag tänkte mig bilen liggande uppochnerpå... knapparna sitter alltså till vänster om rattarna... :o) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.