|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Igår startade jag min 325:a -94:a och körde iväg som vanligt, men efter en mil så gick tempmätaren fort upp på rött varpå jag stannade. Gick ut och kände på kylslangarna före och efter termostat-huset, på ena sidan var det väldigt varmt och på andra sidan kallt. Jag bytte termostaten för ganska exakt ett år sedan, och det har funkat utan problem tills igår. Då bytte jag för att tempen inte alls gick upp, så då är frågan om det kan vara fel på termostaten igen. Eller är det vattenpumpen, eller något annat? Tack på förhand! | |
|
Hej...den måste hängt sig i stängt läge men det är väl billigast att börja leta där, kan knappast vara va-pumpen, byte nyligen min den lät som turbin över 3000rpm inne i kupen.Har haft problem med min 325 oxå att den inte gick upp i temp en gång tiden. |
|
| Ja det kanske är så, tycker bara det är lite konstigt med tanke på att termostaten är förhållandevis ny. | |
|
Var det en pirat eller original? Du borde kanske få en ny på garantin? Bytte min för ca. 2,5 årsen funkar ok. |
|
| Det var original, är rädd för att det var lite mer än ett år sedan. | |
Ionaz |
Det kan mycket väl vara va-pumpen ytan att det väsnas väldigt vanligt på m50 över 10000mil. |
| Akermo, du kan ha en vatttenpump med plastimpeller på din M50 motor. Det som händer med dom är att impellhjulet spricker vid fästet av axeln och slirar trots att axeln roterar för fullt. Ersätt med en vattenpump som har metallimpeller. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termosten har inte öppnat om ena slangen är kall. Kan beror på luft i termostathuset, men även en defekt vattenpump som inte ger cirkulation. eller om man har dåligt med glykol i kylarvatten och det är kallt ute så det blir is i kylaren som stoppar cirkulationen. ///MVH Hasso Länk |
|
jag har en termostan som inte låter bilen komma upp i normal arbetstemperatur. Men vattenpumpen är lite lite glapp och kanske börjar prestera lite sämre om ett tag. löser problemen varandra tillfälligt eller ska jag byta allt/det ena nu?? ______ /______\ (oo[][]oo) U¤===¤U Mvh//Niklas |
|
|
Dålig termostat ger för låg driftstemperatur med ökat slitage och ökad bränsleförbrukning. Dålig vattenpump ger dålig kylning pga dålig interncirkulation i motorn - överhettning där det är som känsligast... och otillräcklig kylning. Byt termostaten nu om den inte ger full driftstemperatur och vattenpumpen så fort du märker minsta tecken på problem. |
|
|
ýes! nu har jag gjort det och riktigt njuter av värmen inne i kupen i det kalla mörka vinter sverige. Mvh//Niklas |
|
|
Hej allihopa! Tack för all hjälp, har inte hunnit undersöka något mer ännu. Så det får väl bli mitt lilla lördagsnöje... Någon som har koll på problem etc. som kan uppstå i samband med byte av vattenpump(om det nu är felet)? |
|
|
Hej igen! Luftade systemet förut, men ingen förbättring. Efter det så tog jag loss termostaten och prövade att koka den på spisen varpå den öppnade sig som den skulle. Så då är frågan, är det vattenpumpen som har gett upp? Eller kan det vara något annat? |
|
|
Kan man svara så här enkelt: Sval motor = kolla termostaten Överhettad motor = kolla vattenpumpen... |
|
|
Hej..Tror jag betalade 800kr för en va-pump nyligen... |
|
|
Låter som om det skulle vara luft kvar i systemet! Hur gjorde du när du luftade? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag ställde bilen på garageuppfarten (lite lutning), vred på tändningen så att fläkten satte igång. Sedan fyllde jag på glykol/vatten i kylaren tills det bara kom vätska ur luftiningshålet. | |
| Vattenpumpen alla gånger...nästan iaf. Hur många mil har du? | |
|
Hade du full värme på kupévärmen och långsam fart på kupéfläkten? Om man inte gör så, kommer du inte att få ut all luft som finns i värmesystemet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tja! Hade samma problem som du i veckan, med min 325:a. Jag började med att byta termostat, men det var inte felet, köpte en vattenpump på mekonomen (bättre kvalitet tydligen) för 590 kr och bytte det själv. Hade strul med värmen i kupén, men efter en ordentlig luftning och byte av kylvätska så löste det sig fin fint. Jag rekomenderar dig att byta vattenpump, inte svårt, lite tidskrävande bara. Glöm inte att lufta systemet ordentligt efteråt, och fyll gärna på med vätska. Jag är 100 på att det är vattenpumpen.. Lycka till |
|
|
Hej! Bytte vattenpumpen igår-kväll, så nu går motorn upp i arbetstemp. och håller sig där! Köpte pumpen (med metall-hjul) hos Bmw för 550kr, kostade 590kr på Mekonomen... Motorn går som sagt upp i temp. och jag får varmluft i kupén, men när jag stannar och låter den gå på tomgång så slutar det komma varmluft. Antar att det beror på luft i systemet, eller??? Det försvinner också kylvatten, ser inte vart det tar vägen dock. Det skulle vara jättebra om någon skulle vilja skriva en grundlig beskrivning på hur jag skall lufta kylsystemet. I vilket läge skall jag ha fläkthastigheten, -värmen, skall bilen luta osv. Tack på förhand!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.