AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.104

M5 E 39 - Luftmängdsmätare, Lambda sond ...?

Sida 1 av 2
M5 E39
Min motor förlorar kraft & går max att varva till 3000 varv efter jag kört 160 - 200 km/h. Händer ibland. Var hos BMW & de kunde inte hitta något som visa fel i databoxen (förutom lambda sond & luft....).
Har någon varit med om något liknande problem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Luftmängdmätaren är inget ovanligt med fel , när det gäller M5 så gäller det att hitta rätt verkstad och rätt mekaniker finns exempel på rena vansinnesdiagnoserna på olika verkstäder inom 08 området. Vanosbyte dignos, när det var luftmängdmätaren som exempel, (vissa verkstäder/datameckar" vill absolut byta tackluckemotorn även fast bilen saknar taklucka för att DIS säger så)
Om du använder funktionen "sök inlägg" så kan du hitta en del om M5. De tre felbilder som du fått fram är ju nära besläktade dvs beroende av varann och det räcker förmodligen med fel på en av komponenterna så ger det den diagnosen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Här är en länk som kan vara nyttig och läsa.
Välkommen till Autopower förresten.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Tack för länken & informationen Hasso.

Undrar om någon vet var man kan hitta eller beställa luftmängdsmätare billigare än BMW, de vill ha 3425:- utan jobb,
& om höger & vänster sida är samma så att man kan testa på båda sidorna.

Kan det vara något annat fel ändå?

Morten B
Hei DejaVu,

jeg hadde samme symptom som deg, og det var luftmassemäteren. Jeg byttet på BMW, men et alternativ kan f.eks. väre Per Larsson Motorteknik (om du er i Stockholm).

mvh
Morten
Morten,
Jag har också en carbonsvart M5-99, kul att du bodde i sthlm, är det du som står i vasastan?
Hur förändrades motorljudet/prestanda efter det att du bytt luftmassemätare?
Har du gjort något annat med bilen?

Mvh
Nipply
hade samma problem, den stängde av en cylinder. bröt tädningen, sedan gick den bra igen. BMW sökte på dp på luftmäng och fick fram osanolikt värde= trasiga. Byte av bägge samt 1 st kamaxel givarem, så gick den som ett skott sedan. Bosh som tillverkar dessa produkter, gör lika dåliga oavsett om dom ska till volvo eller vw.Man kan visst rengöra dom med sprit , men jag vet inte.

Hade'

" Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st"

Macc
Macc: Är det bla Kellener som har chippet som tar bort hastighetsspärren?
Hur har du lyckats uppnå 456 hk? mappat?

Nipply
Morten B
Hei Nipply,

jeg bor på Rindö utenfor Vaxholm, så det er nok ikke meg i Vasastan. Jeg kjöpte Johan's M5 forrige höst; se her for mer detaljer:

Länk

Jeg har ikke modifiert bilen noe, den er i standardutförende.

För jeg byttet luftmassemäteren måtte jeg bruke silke-fot på gassen, trykket jeg for hardt stoppet motoren. Så du kan godt si at det ble skilnad når den ble bytt :-)

mvh
Morten
Kul!
Hur kan jag få reda på om min luftmassemätare inte fungerar?
Kostnad att byta?

Mvh
Nipply
Morten B
Nipply,

om du kontakter Per Larsson, har han sannsynligvis en begagnat men fungerende luftmassemätare. Han kan bytte denne med den du har, for å se om det löser ditt problem. Om det ikke gjör det, betaler du bare for arbeidet.

Jeg vet ikke hva det kan koste, men det blir sikkert billigere enn å dra til BMW der det bytter med en ny direkt.

Jeg tror at å bytte luftmassemäter er relativt vanlig på E39, som f.eks. ABS-givere (som jeg har byttet 3 av).

mvh
Morten
Morten: Idag har jag vad jag vet inga problem på bilen?
Men frågan är om jag märker att luftmassemätaren är trasig?
Mvh
Nipply
Nipply
hejsan, Andra kamaxlar,sport luftfilter, högre varvstopp, chippad, sport avgas samt race katt, mappad. tror att det är allt.
www.kelleners-sport.com
under exhuast så ser du min lilla skönhet med rumpan vädret.

hade'

Macc
VILL HA!!
Jaha, då har man bestämt sig då, nästan.
Jag har tidigare funderat på ett Tubistyle system, de bygger mycket åt ferrari, men har nu tagit fram ett system till E39 M5.
Macc jag antar att du har ljudc d´n, kan man få höra ett smakprov?
Vad har du för ungefärlig vikt på Kellener systemet?

Ge mig råd, please!

Mvh
Niclas
ja nipply
vad ska man säga. ljudet är underbart i alla varvtal. vikt ingen uppgift. ljud skivan är beställd,men inte levererad.

hade'

Macc
Kelleners e ca 2 kg lättare än originalsystemet...

Vill du ha luftmassemätarna utbytta hör av dig till miig fixar det för 7100:- inkl byte ;-) två nya e bäst slipper du problem ett bra tag framöver :-P

M
Tack för hjälpen, men bor i Skåne, lite långt till Stockholm.

1 luftmängdsmätare kostar 3425:- x2 = 6850:-
Vet ej vad jobbet kostar har inte frågat änn hos BMW.
Hur märker man om där är glapp i krängningshämmarstag?
Något speciellt ljud? Väghållning?
Har fått anmärkning på det när jag gjorde service på BMW, höger fram & bak. BMW hade inga hemma ska beställas.
Vanligt problem?
Fästena går lätt av där bak, fram har jag aldrig haft några problem med...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
mitt fäste bak pajade, och det var nog den billigaste reparation jag någonsing gjort, kostade 25 spänn eller nåt! jag märkte i ärlighetens namn ingen speciell skillnad, men så kör jag nog ganska lugnt också.

mvh Johan
8 kr,bmw e billigt :-) nog märks det skillnad allt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.