AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.946

BMW tappar i försäljning

Sida 1 av 2
Vad beror det på? Hittills är tappet 20%, vilket jag tycker är väl stora siffror för att förklaras som tillfälligheter. Vad tror ni?
Pratade med Solna och dom angav 5-seiens introduktion, då E39 slutade tillverkades i januari(sedanen) som en delförklaring.

sh
820
shu!
525i -91
Chris Bangle är väl en utav dom största anledningarna skulle jag tro .

// Giv en olle! å gär`n rivar!
shu:
Jo det är klart, men änsålänge så har ju hans inverkan inte kommit ut i så många modeller. E46 har han väl inte haft så mycket att göra med tror jag.
sh
820
shu!
525i -91
Ne , det är sant . Har iaf hört att nya 7:an går det otroligt tungt för . Dom håller redan på att fixa en facelift till den. 5:an går väl inte heller rikigt lika bra som e39:an gjorde.

Men då det gäller Bangle så tror jag det kommer att vända en aning , då hans modeller kräver en del invänjning.

Resten förblir dock en gåta för mej, tills nån kommer med ett vettigt svar.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
I Nordamerika ökar BMW-försäljningen med 9 procent. Läs mer här: Länk
På BMW i Solna så har dom den enda fabriksnya nya sjuan i hela landet, så den lär ju inte gå så dåligt.
I början fanns det väldigt många sjuor inne hos handlarna som gått 1000-2000 mil nu är dom borta iallafall.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Chris inverkan är nog större än vad man tror även på E46.
Faceliften som kom på E38-99 är ju bla. hans verk, även om den inte skiner igenom fullt så mycket som på E60/65.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En förklaring är att bmws modeller var gamla innan nya 5an presenterades, kolla hur många a6or audi säljer kommer du nog se ett liknande ras känns hopplöst gammal nu. Även 3 serien är äldre än audis och mercedes ditos. Helt naturligt räknad med ett uppsving nu med nya 5an och även x3 samt nya 3 serien längre fram.
Kowalski
Tror acey är på rätt spår.

E46:an var väl europas mest sålda bil för ett tag sedan och den är väl lite på nedgång nu pga åldern, debuterade trots allt 1998. E65:an har väl inte sålt så bra som BMW hoppats på men utgör en mycket liten del av den totala bmw försäljningen, där har helt klart Mr Bangle en negativ påverkan bland konservativa lyxbilsspekulanter.
E60 verkar däremot gå enligt förväntningarna, idag är det ett halvårs väntetid på nya 530i. 520 o 525 verkar däremot kallare, leveranstiden idag ligger på 6-8 veckor för dessa.
Men när nya 3:an (och 1-serien) kommer tror jag siffrorna kommer att stiga.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
chrille70
Jag tror även nya X3:an kommer att sälja. Det finns just nu en stor efterfrågan på den typen av bilar ute i Europa. Och när nya 5-serie Touring (E61) lanseras lär det nog bli rusning till inte minst de svenska BMW-handlarna. Svenska bilköpare + kombibilar har alltid varit en lyckad kombination.

MVH Chrille
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Om man kollar här Länk och går in på "Corporate News" så ser det ju inte så mörkt ut. Sen ska man ju komma ihåg att försäljningsnedgången i Sverige är från mycket höga nivåer. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Fabriksbeställer du en compact så får du den i slutet på april...
Hur smidigt känns det på en skala?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beställer folk fortfarande fabriksnya compacter? Jag tänker på att det vore smartare att vänta in kommande 1-serien?
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
När kommer 1-serien?
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag tror det är priset. Det är helt enkelt FÖR dyrt nu

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
aye: Andra halvan av 2004.

ChristianF: Bilarna har inte blivit dyrare. Tex kostar en nya 5an ungefär lika mycket som motsvarande e39, bara att det finns mer utrustning som är "måste" och som är dyr. Snittbilen är dyrare men bilen i sig är inte dyrare om du förstår vad jag menar.
acey: man måste även sätta priset i förhållande till nominal inkomst vilket gör att det är dyrare nu iaf under lågkonjukturen
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sjunker verkligen inkomsten under lågkonjunkturen? En BMW 5-serie är nog inte tänkt att sälja samma volymer som en bil för 100k. Egentligen är det ganska fantastiskt hur mycket bilar både BMW och Mercedes säljer trots prislappen.
Den sammanlagda inkomsten sjunker under en lågkonjuktur då dels färre personer är sysselsatta överhuvudtaget (på makronivå) men även inkomster på mikronivå påverkas då löneökningarna stagnerar, även om de inte sjunker så kan en utebliven löneökning påverka marginell nytta man anser sig ha av vissa produkter (gäller då först och främst "lyxvaror" som finare bilar)
E46 designades av Chris Bangle, det var hans första projekt för BMW. Så att skylla på honom när man själv har en kan väl betecknas som att kasta sten i glashus ;-)))

Jag skyller på konjunkturen, samt att E46 börjar bli mindre attraktiv(i allmänhetens ögon, inte mina) i och med att många konkurrenter presenterat nyare modeller.

Nästa år finns X5 facelift, X3, 1-serien, E63 och E61 ute, vilket bådar MYCKET gott!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det stör inte mig att nyförsäljningen av BMW minskar! Hade jag strävat efter att vara ägare av en dussinbil så hade jag kört volvo! Tänk dig att komma ut på en parkering och fundera över vilken av alla bilar av samma modell och färg som är min!

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.