AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.772

M3 3.2 VS 300zx?

Sida 3 av 4
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Om inte en M3 (E30, E36, E46) är en sportbil...vad är dom då?
Mosse: Mellanklassbilar med imponerande egenskaper?
shqiptar
m3 kanske inte e så mycket sportbil i utseende men absolut i motor och väghållning osv!

alban power
Kan vi inte släppa den här meningslösa fjårtistråden nu?
Jag vet inte hur ni andra resonerar? men jag skulle inte bli hysterisk ifall jag blev frånåkt av en supertrimmad Volvo, Opel, Ford, Nissan, Supra eller dylikt.
Skulle snarare bli imponerad över hur i helv*te man lyckats trimma upp bilen till dess prestanda?
Anekdot: Jag kör min förrförra bil, en Porsche 944 turbo cab, trimmad till 300 HK av förra ägaren.
En Audi 100-85 kör upp jämsiden på en 70-Raka, i bilen sitter en grabb i samma ålder som mig, han sitter och garvar??
Sedan smågasar han lite för att stressa mig. Blir självklart lurad att ge foten, så, i med trean och full kareta och vad "visslar" förbi mig efter ca 3 sek? Jo, en Audi 100 Turbo-85!
Vid nästa rödljus språkades vi vid, och han hade köpt bilen för 25 tkr och plöjt ner 50 tkr på trim, störtskön kille, som bara gillar när det går fort rakt fram.
Jag la inte ner 350.000 kr på bil för att vara snabbast i världen, utan för att kunna åka i en modern, fullutrustad, landsvägsracer som piskar i från de flesta sportbilar! M5 är ingen sportbil, men det är kul att segla om ferraris och dyl (I vissa hastigheter) med 4 pers och packning.

Nipply
Pelle P verkar förstå mig bra. Det ligger visst någon dold magi i ordet "sportbil" eftersom det är så fruktansvärt åtråvärt att få klassa sin bil som sådan.

Om en i grunden hottad "familjebil" eller vad man nu ska kalla M-modellerna, kan kallas sportbil kan ju Gösta nere på Hydro, trimma sin sura mintgröna VW Polo till förbannelse, köra ifrån allt vad 300ZX och M3 heter och sedan säga att det är en sportbil -dvs om det enda som räknas är prestanda?
Det måste krävas mer än bara prestanda om inte sportbilsbegreppet inte ska bli urvattnat och förlora sin (uppenbara) magi.

Att jag inte tycker BMW M3 är en sportbil, betyder inte att jag sågar bilmodellen. Tvärtom tror jag att det är en fantastisk och underhållande bil som är snabb både rakt fram och när det svänger men prestandavagn kanske är en mer passande term?

Vad handlade nu den här tråden om egentligen? =)
ZeroZx: Du har nog den enda 325Ti compact ´98 i världen :)

/T.P.
T.P.>> I know! Vem vill ha en dussinbil som M3? *flin*

Ok då, det ska stå 323Ti! Gör om gör rätt! =P
:)

En sak som ni 300ZX ägare måste hålla med om är att det är ganska bra av BMW att dra ur lika många hästar ur samma motorvolym som 300:an har utan att använda dubbelturbo.

/T.P.
T.P>>BMW vet hur man bygger motorer inget snack om den saken!

Till vårt försvar måste sägas att nya 350Z har drygt 280hk utan turbo ur en 3,5l V6, så japsarna kan nog om dom vill. Skulle vara intressant o se hur mkt de skulle ta ut om det tilläts mer än 280hk i en gatbil i Japan.

Har förresten en film där M3 E46 åker på ordentligt med däng av en 350Z vid bankörning! =)
ZeroZX: Har själv sett filmen som jag antar du relaterar till, men där blir ju M3:an blockerad av film- bilen (skyline) i starten och får snällt sitta och vänta längst bak i fältet under halva varvet.. Utan att starta ytterligare ännu av dessa eviga jämförelsetrådar skulle jag bara vilja påpeka att siffrorna talar för M3:an i slutändan. Däremot är 350Z en jäkligt kompetent bil som dessutom ser väldigt bra ut..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Tony-Avesta
Tjosan pöjkar...

Min gamla Sierra "2,9i" GL -89 har ännu inte fått pisk av någon BMW på race, däremot har ett antal M3'or fått bita i gräset ;-)

En E36 3,0 M3 duktigt med pisk på 402m.

En E36 3,2 M3 trimmad, pisk på rullande ca 40-150 ett antal gånger.

En E36 3,2 M3 på strippen, ja vi körde inte mot varandra, men jag hade klart bättre tidkort.

M3'or är trevliga och kompetenta bilar. Men precis som alla andra bilar, så vinner de inte allt och jämt. Men ganska ofta :-)

MVH Tony

Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Om inte jag är helt ute och cyklar så står det väl "AERO" på din sierraskuff? En saab motor och Bmw vxllåda. Det är fränt som fan. Och sist jag såg den på race så drog du jämt med min kompis RS2:a som är chippad och har större turbo. Så jag är då rakt inte förvånad att din sierra drar M3:or lätt. =)

Och gällandes allt prat om "sportbil" eller inte så kan jag bara komma på en bil som är en riktig BMW som jag kallar sportbil. Och det är M1. Annars så har jag svårt att använda just uttrycket sportbil.

MVH Morgan.

Tony-Avesta
Carpimp

Eh....... jo...... det kanske sitter ett litet Aero-märke där bak...... :-)

Förresten, vad säger du, var inté den blå RS2'an jag rejsade mot helt original då?? Det trodde ju jag!? Större snurra och chip alltså?? Vad glunkas det att det ska ge i effekt då??

Jag hängde ju med bra, ja jag var ju så sakta påväg ikapp och om, men hann bara upp till bakdörren på den innan 402m var slut. Där ser man vad 4-krafs och feta däck gör mot mina 185/65x15 bakhjulsdrift och odiffat :-(

Fast idag (ja innan det blev vintervila)så han jag fila lite på lite smått och gått. Och har väl förbättrat 0-100 med ca -0,6 s och 0-200 med nästan -2 s. Fortfarande med lika smala snikiga däck.

Jag nu har även fått den genom besiktningen, reggad och klar med denna motor.

Den är kul och ful Sierran, och lurar många med pigga bilar.... :-)

MVH Tony

Länk
>Tony

Om jag inte missminner mig så var ert race innan RS2'an chippades. Större turbo satt det dock på, KKK 26/27, men med orginalchip.

Har haft ett par rejs med den själv. I fart fick den se sig besegrad innan chippning, efter chip så gick den betydligt bättre.
Tony-Avesta
nilez

Aha, på så viset. Ja det låter ju troligt, för om den varit chippad mm då jag rejsade mot den så tycker jag nog den skull bitit ifrån bättre. En standard RS2 med hyfsad förare skall ju kunna ta 402 m på 13,4-13,6 ungefär, och vid den tiden så körde jag nedåt 13,6 s så det är inte konstigt att jag hängde med och tog in lite mot slutet.

Samma sak om du har en 3,2'a (?) så borde det stämma att du kan gneta ifrån en del i högre farter då din bil bör ha mindre förluster i drivlinan samt troligen är lite halare i karossen.

MVH Tony

Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Har någon länk till filmen med Nissan 350Z mot M3:an så vore det nice!!!
Tack
Klas
mosse:
Länk

/Wille
> Tony

Det är en 3.0l jag har, blev förvånad själv att jag åkte om honom. Har provat mot en annan orginal RS2, lika där, direkt man kommer upp i lite fart så åker man utan problem om.

Men från stillastående är det ju inte lika kul ;)

Förövrigt så är RS2'an en jävla sjuk bil.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tackar Wille! :)
Ru
97
Rump-nisse
636 csi m-power
525 tds touring
Jo jag tänkte på en sak, har inte nästan alla 300zx automatlåda, hur SPORTIGT är det!!!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.