AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.549

Bensinkvalitet hos olika mackar

Sida 2 av 2
Vi ska absolut inte hälla 95 oktan i 98 tanken, däremot händer det ofta att vi häller 98 oktan i 95 tanken. Jag kör tankbil själv och jag tankar alltid 98.
Den där länken (Garaget) ovan innehöll verkligt mycket skrönor och missförstånd. Sen försökte man rensa en del, "så här är det..." och så blir det ännu mera fel... Jisses.

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
DavidT86: Skönt att höra att det i alla fall =)

Men scenariot är väl ingen omöjlighet? Vem kontrollerar och hur ofta?

folke: Det är Garaget's kännetecken ;) Men tanken var född där så därför drog jag upp det.
Vantage
Måste få inflika en grej bara....
Har tankat på Q-Star i flera år och samma mack ( obemannad ).
Ligger en Q-Star mack ca 2 mil från denna oxå, men åt fel håll så att säga.
Hursomhelst, hade en Tds-98:a och den drog konstant 0,65 lit/mil så länge jag tankade på min vanliga pump vill säga !!
Av en händelse så blev det en tank på den andra Q-Star macken och plötsligt drog bilen 0,6 ???
Detta va väl ingen chock utan tyckte att det var okej att den dragit mindre bara....
Det gick ett tag och det blev en tankning på en OKQ8 mack vid ett tillfälle och vips 0,6 igen ??
Började snacka med grannen som tankar på samma ställe men bensin och han hade inte märkt någon skillnad, men som han sa: Jag tankar bara där så jag ska prova på ett annat ställe...
Tiden gick och jag bytte bil till en 525 Touring bensinare..
Tankade som vanligt på Q-Star macken och den rullade konstant på 0,85-0,87.
Grannen hörde av sej smått förbannad en kvälll och sa att han tankat på Jet och bilen dragit betydligt mindre än tidigare varpå han tankat igen på sitt gammla Q-Star ställe och viceversa...
Skillnaden var ½ dl / Milen för honom så han var lite syrak.
Testade att tanka på Statoil efter detta med min nya kärra och den hade dragit 0,83 ( 50 lit ).
Testade igen efter denna tank och var nu nere på 0,81 !!!!
Mäter genom den totala Tankade-liter volymen / Totala körsträckan varje gång.
Eftersom jag tankar på samma pump på båda mackarna och resultatet stämmer efter upprepade tillfällen så kan det inte vara något annat än kalibreringen av Pumpen som skiljer dessa åt !!
Frågan är hur mycket volymen får avvika i pumparna %:uellt ???
+/- 5% ger ju 2,5 liter på 50 tankade som ex !!
Eftersom den tankade mängd jag i snitt fyller upp bilen med är ca 60 lit så är diffen 3 liter vid 5%.
Räknad skillnad på diffen 0,85 kontra 0,81 ( 0,04 milen ) 2,96 liter vid 74 mils körning !!
Jag kör ca 3000 mil / år så det blir 120 lit soppa som jag blir blåst på isof !!
Eller i pengar 1400:-.
Fler har märkt samma diff och bytt tank-ställe.
Frågan är hur många som utnyttjar detta med tanke på att detta har på denna Q-Star mack pågått under flera år ??
Någon fler som upptäckt detta fenomen på andra ställen i sverige ??
Kanske läge för en svart lista på dessa ställen månne ???

Vantage
Heltsonika : Vad jag vet är det upp till mackägaren att kolla vad som finns i tankarna. Görs väl något stickprov då och då av bensinbolaget men vissa mackar har ju en rätt så rejäl förbrukning så där skulle de egentligen vara behov av en mätning varje vecka.

Pumparnas mätare ska vad jag vet kontrolleras regelbundet av ett oberoende företag, om ni kollar på pumparna ska det finnas en skylt med alla värden och senaste besiktning.

Om man på nåt sätt kunde mäta etanolhalten i bränslet skulle man ju kunna skilja på 95 oktan och 98 oktan för det ska vad jag vet inte vara någon etanol i 98 oktan. Inte enligt produktbladen iaf.
Det stämmer nog att det bara är 95 som har 5% etanol inblandat, iaf vid en koll för nåt drygt år sedan. Finns minst ett par trådar här om just detta, och fasiken vet om det inte var nån tillverkare som flaggade för etanol även i sin 98.
Få se nu, etanolen har ju högre oktanhalt än bensin, vad blir det då för oktan i 95 etanolbensin? Ett solklart fall för garagefolket kanske?

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
DavidT86: Stämmer säkert det där du säger. Men min fråga är om någon någonsin utför kontroll om det verkligen är 98 oktan i 98-pumpen och inte 95. Kör man det i system borde ju macken tjäna rätt duktigt på det. Är risken väldigt låg att bli upptäckt och om nu ingen kontrollerar, eller kan kontrollera innehållet på ett enkelt sätt är ju risken att det är vanligt förekommande vilket Kan vara svaret på att bilens förbrukning är olika efter tankning hos olika mackar.

Nu anklagar jag varken macken eller tankkillarna utom bara spånar i idén rent teoretiskt.
Isf skulle det innebära att macken inte beställer någon 98 oktan men ändå säljer 98 oktan, detta skulle bensinbolaget upptäcka snabbt. Och då måste mackägaren på något sätt få tankbilschauffören att lägga 95 oktan i en tank för 98 och så stor vinst blir det inte att det skulle vara värt det, speciellt inte uppdelat på 2 personer. Sen är det ju inte samma tankbilschaufför som kommer varje gång så då blir de ännu fler att dela upp vinsten på. Då rör det sig inte om många hundralappar varje månad. Chauffören skulle tjäna mer på att norpa 5 liter bensin om dan till sin egen bil. :)
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Att vi upptäckte att MCn drog mer soppa på Statoil bränsle var faktiskt att min kompis tankade med mig på statoil innan vi lämnade umeå och vid första tankstoppet så sa han att hans MC aldrig drgit så mycket bränsle, han har en K1200GT med färddator som berättar l/mil konstant under färd, och det rör sig altså om närmare en dl per mil i våra fall. När vi sedan tankade på ok sjönk hans förbruktning till "normal" och min förbrukning sjönk en bra bit under halvlitern i stället för att ligga en bra bit över.

Så fort jag kört slut på soppan i bilen så skall även den tankas på annan mac är Statoil och börjar den dra makant mindre bränsle så lär statoil ha tappat en kund för gott, och troligen så kommer jag skriva ett surt brav till dem och försöka göra en uppskattning över hur mycket extra det har kostat det sista året.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
nicke30: Jag ska göra som du för att se om det blir någon skillnad för mig hos Statoil respektive OK. Har OK 98 oktan förresten?

DavidT86: Haha... Ingen kommentar :P
Oavsett om mackägaren tjänar något eller inte (kan ju fylla på 95oktan i 98 pumpen utan vinstsyfte bara för att fylla macktanken full) så är det mindre kul för kunden som betalar extra för en produkt som inte innehåller det kunden vill ha. Men jag hoppas och tror att ni som fyller säger nej till dessa idéer. Det är ju som ompackningen av utlänska jordgubbar till svenska lådor. Århundradets brott...
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Heltsonika:

Japp, jag har bara kört MC:n på 98 oktan, och det finns på OK,
Bilen har jag bara kört på 95

Prova gärna skulle vara kul att höra om fler upp lever samma sak som jag och Lars
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag upplever skillnad från mackar till mackar. Stamhaket är Shell, när jag tvingats tanka på någon lågprismack har jag alltid upplevt att bilen gått annorlunda samt att den drar mer. Upplever också stor skillnad mellan 95 och V-power, både i bilensrapphet samt på bensinförbrukningen.

Kör omkring 4.000 mil/år, till stor del samma pendlarsträcka.

Har en turbo, vet inte om det gör att skillnaden upplevs större.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.