|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var ska man tanka bra 98? Shell, Dinx, Ok, Statoil, osv... ??? Någon som vet om det skiljer och vad som skiljer ??? Mip | |
|
Sett tester på detta i en tidning i Finland som heter TM, blir Teknikens Värld på svenska. Det de mätte var sotning i motorn. Var en VÄLDIGT stor skillnad mellan olika Bensin märken. Vissa motorer var som nya medan andra, ja nästan svarta. Ordningsföljden gick då såhär: Bäst först: 1.Neste 2.Shell 3.ESSO 4.Teboil 5.JET 6.ST1 På håret är detta jag kommer ihåg, var visst några till i testet, men kommer inte ihåg. Obs, att det dyraste var faktiskt bäst! Och det billigaste sämst! |
|
|
Så här ligger det till. Statoil, Preem och Shell står i samma kö för att hämta bensin från samma tank och det blandas inte i några extra tillsatser från de olika bolagen längre. Alltså samma soppa från dessa bolag. De obemanade och OK Q8 har en annan tank de hämtar soppa från. Kan vara kvalitets skillnad på dessa men det kan också vara samma bensin eftersom de har upphandlingar om tex Statoils soppa. Däremot kan det vara stor skillnad på soppa svensk soppa och utlänsk ( Vi har bra ). Tack för mig. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
UK o USA har ju haft problem med förutslitna BMW motorer pga dålig bensinkvalitet. Länk ///MVH Hasso Länk |
| Kan tilägga att varken, Preem, Statoil eller Q8 finns i Finland... Men vi har väl istället ett gäng Mackar ni inte har, eller hur? | |
|
Statoil är inom samma koncer som ESSO som ni har i Finland, men om det är samma bensinkvalite kan jag inte svara på. Statoil blandar i "stimuli" i sin bensin där det är överhängande kallt. Stimuli är statoils k-sprit. |
|
Kowalski |
hasso: Berodde verkligen Nikasil problemen i USA o UK på dålig bensin kvalitet? Mig veterligen har vissa stater i USA den renaste och bästa bensinen i världen (raffineras faktiskt i Sverige men säljs går enbart på export till US!!). Stod en artikel om just detta raffinaderi i någon populärvetenskaplig tidskrift för inte så länge sedan. Jag trodde nikasilproblemet berodde på hög svavelhalt i oljan som är vanligt i oljan från persiska viken, tillskillnad från bl a nordsjö oljan. Detta har dock inget med kvaliteten på bensinen att göra. Men kan ha fel för du brukar ju ha rätt hasso :-) Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Snackade med en utkörare till shell om detta för ett tag sedan. Han sa att bensinkvaliten i sverige är mycken jämn och hög! 95okt ligger oftast på 96 och 98okt ligger oftast på 99okt. Vidare trodde han inte det minsta på att de billigare obemannade mackarna (tex jet) skulle ha sämre soppa. Han visste tex att jet i sthlm området ofta köpte bensinen hos shell, annars från samma leverantör som ALLA de övriga köpte ifrån! M.V.H. |
|
| Usa har ju mycket mindre oktanhalt i sin bensin 89 91 el 93. | |
|
Mr.T: Du som kan detta med soppa =) Vet du var jag kan få ta på 100 oktan till lillräsern? P.S Är Cooper'n inkörd nu? Kanskse man får se upp i lastbilen nu =) ///Egget Länk |
|
|
Boot, i USA mäter man i MON (motor octane number), i europa mäter vi i RON (research octane number). Sättet att mäta oktantalet skiljer sig mellan de olika enheterna (MON vs RON). Man mäter bland annat vid olika varvtal mm. Det innebär i praktiken att RON-värdet alltid blir högre. 91 oktan MON kan mycket väl vara över 99 oktan RON! Dvs bensinen i USA har oftast högre oktantal, om man gör en direkt jämförelse med europeisk bensin. Sedan är det andra faktorer som spelar in om bensinen har hög kvalitet eller inte, bland annat svavelhalt, hur rent den brinner, rengörande egenskaper etc. Det är framförallt i de senare egenskaperna som den svenska bensinen ligger mycket långt framme. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bayerischemotor: Du vet inte i vilket nummer av TM testet var eller ungefär när det publicerades? Skulle vara intresserad av att läsa! |
|
|
Egget, svaret är oljefat. Finns också en tillsats att få som höjer oktantalet ( lite tveksamt ) men bäst är det att fråga ute på Bolesta, dom vet om nån. Hörs av per telefon. |
|
|
Hej! Tar upp en gammal tråd. Jag undrar hur man kan mäta bensinens oktantal. Finns det någon som vet om jag kan göra detta själv eller måste man vända sig någonstans? Tack på förhand! Mvh Björn |
|
|
Knappast nåt man kan göra själv, man måste nog vända sig till "tillverkaren", ett raffinaderieri e.dyl. FP |
|
|
Okej. Tänkte om det fanns någon slags mätare eller så? Men då vet jag. Tack för svaret! Mvh Björn |
|
|
Kanske dags att blåsa liv i denna gamla tråd, Jag har under de senaste 15 årena alltid tankat på Statoil, men nu när jag var ner till Stockholm tur och retur så tankade jag på OK några gånger, Min MC har legat på konstant 0.55-0.6 i förbrukning, men med OK soppa under 0.5 konstant, sedan tankade jag på Staoil igen och är tillbaka på 0.55-0.6 jag tycker att min bil det senaste året blivigt otroligt törstig, med mer än en halvliter extra förbrukning än tidigare och jag har inte hittat något fel, Jag tänkte prova att börja köra den på OK, eller Preem soppa för att se om förbjukningen kommer ner till där den låg för några år sedan. Någon sa att Statoil blandrar 5% Etanol i vanliga soppan, någon som vet om det stämmer? Och kan det isåfall vara det som höljer förbrukningen? Jag märker inte någon Prestana skilnad mellan bensinen men det kanske måste mätas. //nicke |
|
|
Nicke: Prova tanka 99 oktan så skall du få se på skillnad i förbrukning efter ett par tankar:) Mvh Asken |
|
|
Tyvärr så har vi inte v-power här... :( "Bara" standard 98.... |
|
|
Det är mycket prykologi inblandat i det här, gammal "märkestrohet" osv. Ett par tre tankningar eller byte av leverantör är för lite, och körning ute i praktiken över en viss sträcka blir aldrig lika. Alltid är det nåt som avviker från förra körningen, vind, temperatur, luftfuktighet, trafiktempo, last i bilen, tid sedan senaste service m.fl parametrar som ofta ligger helt utanför egen kontroll och som påverkar betydligt mera än t.ex 95/98/99 oktan osv. Etanolinblandning runt 5% har de flesta leverantörer haft sedan länge, bl.a för att man skall slippa slå i k-sprit på vintern. Ibland drar de till med lite andra mumbo-jumbo tillsatser också, liksom stegrande hästar osv... Inget ont om V-power men nån större revolution bör man nog inte förvänta sig, då hade inte de andra bolagen suttit och tittat på. Här om någonstans kan man förvänta sig stor inbördes koll, det handlar ju trots allt om lite pengar om man säger så...) Sen bör man inte glömma att de olika petroliumbolagen kör och fyller i varandras tankar också, av rent praktiska skäl. Givetvis ser man kanske inte en gul Shelltankbil hos Statoil eller vice versa men väl många av de mera diskreta no-name transportörerna. Så att byta leverantör kan ibland innebära att man inte bytt levernatör alls, andra gånger har man bytt utan att veta om det. FP |
|
|
Sen beror det kanske på hur ärlig macken är... Länk Vet inte om det är sant dock men det vore intressant om någon kollade upp det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.