AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.051

Varför så högt bensinpris?

Sida 2 av 3
Så länge det finns partier som Miljöpartiet så kommer priset tyvärr att öka år efter år...
JanF: Dina beräkningar är ju inte korrekta. Ska du ha ut 23kr blir det 23+inkomstskatt(ca30%-55%)+arbetsgivaravgift(ca33%)+moms(25%). 23*1.55*1.33*1.25=59.3.
Det innebär ju ändå att skatten är högre än det man får ut

Ardbeg 75
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Men bensinen har faktiskt legat stadigt på 9-10 kronor litern i många år nu! Har fört statistik på mina tankningar och för 3 år sen kostade bensinen 9.40kr/l.
Bmw ludde
Troligen kommer bensinpriset att sjunka om dollarn inte återhämtar sig, mång menar på att den ska ner under 7 kr innan de ev. vänder. Det tar lite tid, det är en så pass stor organisation, men det kommer troligen att gå ner pga. dollar raset. Frågan är hur mycket, bara, kanske handlar om några 10-öringar.

vem vill inte ha ett bensinpris under 8 kr =)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMW ludde: Jo men organisationen verkar väldigt liten när priset ska höjas dock...
Hmm, jag kan ju hålla med om att det är lite skumt att de miljövänligare alternativen (rapsolja, biogas, osv) är så svindyrt om det nu skulle vara miljön som ska skyddas i första hand... Jag känner i och för sig väl till prisequilibrium som nog kan ha en viss inverkan, men man kan väl knappast påstå att de svenska myndigheterna inte skulle kunna subventionera dessa lite mer?
Bmw ludde
Gissa hur mycket staten får in ifrån skatter på bensin, disel, olja
El
338
ElNiko
325iT-92
Det bästa vore ju om alla skattepengar från bensinen gick till forskning om allternativa bränslen så som el, naturgas o.s.v. Då skulle jag tycka att det var motiverat, men att straffskatta har jag aldrig gillat, samma dumma princip som de kör med alkoholen...
/Niklas
Bmw ludde
ElNiko: Sant

- Fakta är att staten får in över 50 miljarder på bensin olja mm ! !
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
50 MILJARDER!!!!!!!!!!
Och allt verkar gå till penningstinna idioter i toppskiktet.
FYYYYYYYY

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Hrm.
Det vore önskvärt att större delen gick tillbaka till vägnätet osv.
Standarden har sjunkt tillbaka till efterkrigsstandard tyvärr.
Visst, sjukvården och tillhörande eftervård skall ha sitt eftersom trafiken genererar en del skador men det borde bli över ändå.

Skandia, Systembolaget, Vin&Sprit, deras underleverantörer.
Funderar på om man kan drittla lite med en och annan mille när man välter runt summor i denna storleksklassen? Man skall nog inte tro att de ovanstående är de enda eller sista.
Påstår inte men...

FP
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alla intäckter från bilismen ska ju givetvis gå tillbaka till bilismen (tänkt vilke vägnät vi hade haft om det vore så...) Tyvärr är det en väldigt väldigt liten del som gör det. Hur är resonemanget där? Man betalar bilskatt, vilket är en skatt som endast de som äger en bil betalar (men som fler använder) ändå går dessa pengar inte tillbaka till bilisterna i form av bättre vägar etc. Katastrof.
På tal om energi politik:

MP ringde mig inför förra valet för att "sälja in sig"....
När jag förklarade att jag:

Bor i villa med El värme och vill inte betala mer än 15 öre/kWh ( gärna från Barsebäck..) Fastighetsskatt vill jag inte heller betala
Vill köra minst 130 km/h lagligt ( gärna på fet ny fin Motorväg)
Åker bensinslukande BMW hellre än komunalt
Skulle gärna köra 530d/740d om man inte hade "straffskatt" på dieselbilar

På frågan vad MP kunde erbjuda mig av detta, blev det bara ett stammande svar om att jag nog inte skulle rösta på dom... ( ärligt iaf..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Förklara mig varför är bensinpriset på runt 9 kr i hela Sverige, men vissa bensinstaioner som tex i hässleholm ligger bensinen på 7-8kr! Varför kan du inte sänka i resten av Sverige??

MvH Bmw 4-ever
peter: beror förmodligen på den diffrentierade nationella marknaden. Folk tjänar helt enkelt inte lika mycket i Hässleholm som i "storstadsområdena" (även om jag ogillar uttrycket då Sverige helt saknar storstäder) och därmed blir prisbilden annorlunda.
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Staten har höga miljöskatter för fabriker för att utsläppen ska minska..
- det är höga skatter på bensin för att bilåkandet ska minska
- det är höga skatter på arbete för att....
Lite långsökt men jag tror att ni fattar dubbelmoralen..

jag betalar gärna skatt men till rimliga gränser, bensinskatten är t.ex alldeles FÖR hög.
Framförallt känner man ju att skattepengarna ska gå till något bra och på nåt sätt tillbaka till en själv i form av andra förmåner t.ex bra sjukvård...

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."
Haha, den va bra beemer-fred, är det ok att jag använder den när jag pratar med hög-skattepositiva individer?

Gällande bilåkandet så misstänker jag skarpt att den kostnaden för de flesta är inelastisk så det luktar svepskäl lång väg!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej, bensinskatten är inte hög för att folk ska köra mindre. Den är alldeles för låg för det.

Det har gjorts beräkningar på hur mycket bensinen måste kosta om det ska ge genomslag i form av en ordentlig minskning av trafiken. Bland annat den ökända Kommunikationskommittén (statlig utredning på 90-talet) jobbade med det.

Det visade sig att ett soppapris på 12 kr/liter inte gjorde någon nämnvärd skillnad, att 18 kr/liter gav en viss minskning samt att om man skulle komma ner i rejäla minskningar av privatbilismen skulle detta kräva ett pris på ÖVER 20 kr/liter.

Det ni, flickor och pojkar!

Men eftersom ingen politiker med självbevarelsedrift vill föreslå något sådant skrotades idén. Tvärtom är bensinskatten oförändrad sedan 1997. Dieselskatten har dock höjts.

Den enkla sanningen mina vänner är att bensinskatten är precis så hög som behövs för att staten ska få in riktigt mycket pengar. I dagens globaliserade värld är det bara sånt som inte flyttar ur landet som man kan beskatta riktigt hårt, dvs¨
$ Låg- och medelinkomsttagare
$ Fastigheter
$ Bensin och diesel

Etanol är mycket dyrare att tillverka än bensin. Den kostar ungefär 10 spänn litern UTAN SKATT. Det innebär att en bred introduktion av etanol skulle kosta statskassan tiotals miljarder, som staten inte har.

330
Born free - taxed to death

My Bimmer is my mistress
Jag hade för mig att etanol var mycket billigare att framställa.
Som restprodukter från både det ena och det andra, tom drickspriten är billigare att framställa. Eller?

FP
Är inte dricksprit och etanol samma sak?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.