|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu ligger dollar-kursen på sin lägsta nivå sedan 6 år tillbaka. Ändå är bensinpriset alldeles för högt. Varför? Det finns inte en chans att det är p.g.a. högt världsmarknadspris. Det måste ju vara för att lura oss konsumenter på pengar som det är högt pris. Har du råd att INTE köra Tyskt? | |
Bmw ludde |
Säger bara en sak, våra kära skatter =) Beskattning / liter 3,61 energiskatt – fast 0,86 koldioxidskatt –fast skatt 1,87 moms – rörlig skatt ( med i bensinpriset 3,75) Totalt beskattas bensinen med 6,34 kr per liter, alltså nästan 70% ! Resten ska bensinbolag leva på ---> deras personal, bensinstationer och allt va de innebär. |
|
Oj. Då tycker jag att vi tar bort energiskatten helt i Sverige. Lägg sammtidigt ner landstinget och avskaffa alla fallskärmar som chefer har så förlorar staten inte några pengar. Det går jämt ut. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Tror att det är dags för ytterligare ett brev till regeringen. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
| Problemet är ju att svenskarna vill ha det skattetryck vi har idag. Man kan aldrig få en opinion när blotta ordet "skattesänkning" får folk att tänka på förtryck, usel sjukvård, arbetslöshet och att "överklassen" (vilka nu det skulle vara) skulle sko sig på den fattige arbetaren... Dröm alltså vidare om att det skulle ske några ändringar i den riktningen i ladet-lagom-är-bäst. | |
|
Vi betalar för vad vi väljer, oavsett färg på våra politiker så inte främjas trafiken utan istället beskattas den till sin död... Asken |
|
|
problemet är väl att staten aldrig får pengarna att gå ihop, sänker man en skatt får man höja en annan, eller som de av nån dum j*vla anledning gör: spara på vård och skola. Problemet med politiker är att de som vill ha makten aldrig borde få den... /Niklas |
|
| Tips för er som inte har fått alltför starka rötter här: flytta till Slovakien. Där ska det införas 15% skatt rakt av. | |
|
Bra jag flyttar imorgon...:) "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Olje bolagen måste oxså tjäna pengar inget fel med det, de som kommer ihåg hur det var under oljekrisen kan säkert berätta att det var dyrare då. | |
Alter Schwede |
Visst kan de få sina pengar..vem invänder mot det? Men det finns en tendens till att både myndigheter och näringsliv verkar tro att man är hur korkad som helst. De försöker ju vrida ur en varenda spänn. När Dollarn låg kring 9-10SEK,,eller när oljepriset åkte upp ngn Dollar upp och ner..då var man inte sen med att höja bensinpriset. "Jaa Dollarn går ju upp o..."..bla bla...Men nu?? Nu ligger Dollarn under 8 SEK,,råoljepriset verkar vara stabilt,,varför blir det ingen sänkning av Bensinpriset i samma grad då? Saker och ting börjar bli J-vligt absurda i Sverige!!! |
|
Gör som killen som jag såg på statoil , tanka diesel i sin bensinare :) . Bilen ifråga var en laxsilver e34:a touring. Kanske nån på forumet ? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Bensinpriset ligger i nivå med övriga europa så det är nog inte så mycket att gnälla om (med undrantag för vissa östländer). För det andra så är det en kartellbransch som många andra branscher och för det tredje så justeras säkert kostnaderna för att kompensera en svagare dollar. |
|
Kowalski |
Tror mycket beror på en i stort sett obefintlig konkurrens. Varför finns inte BP, Gulf, Elf, Agip mfl i Sverige? De är vanliga i andra central europeiska länder som ex. österrike, schweiz, belgien. Ju fler aktörer, detso större chans till konkurrens. Skulle behövts fler etableringar av bensinbolag (gäller även inom andra branscher som dagligvaruhandeln t ex)...även om sverige med sina knappt 9 miljoner invånare inte är den största marknaden. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Det pumpas inte lika mycket olja som innan just nu pga oroligheter i oljeländerna. Det är därför bensinen är dyr. Spelar ingen roll att dollarn är låg i detta fallet. Iallafall vad jag hört. /Martin Min bil: Länk |
|
|
Så här funkar det: Du jobbar in 100 kr till ditt företag, skit samma om du är anställd eller egenföretagare. 20 moms: 24 arbetsgivaragvift 33 källskatt = 23 kronor kvar i handen den 25 i månaden Det räcker till drygt 2 liter bensin, du betalar du 15 kronor till i skatt. Du köper alltsåp bensin för 8 kr, 92 kr har gått i skatt. Kom dock ihåg att av dessa 8 kr går bara en del till "bensin-varan", en stor del går ju till den skatt som oljebolaget också skall betala för sina lokaler och anställda. Du kan alltså köpa "varor" för 4 kr av varje injobbad hundralapp, 96 kr går i skatt. |
|
|
Tankade för 8.52kr igår 4/12-03 på min lokala preem station. Dom hade 50 öre rabatt, fråga mig inte varför. Annars håller de alltid samma pris som jet. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Flytta till Florida. 0% i inkomstskatt och bara lite "komunalskatt". Billig soppa dessutom. Om MP och dylika fick råda så skulle vi betala 20:-/liter minst för drivmedel. Diesel som är lite mera energieffektivt har man också dödat med extra skatt här jämfört med många andra länder. Ock, ock.. FP |
|
Alter Schwede |
Miljön...Det är bara en av många täckmantlar för att plundra vanliga svenssons..Hade motorer gått på vatten så kan jag sätta mitt liv på att det skulle beskattas lika mycket |
|
JanF: I princip inga benisinmackar idag tjänar sina pengar på bensinen (d.v.s mackägarna gör inte det, bensinbolagen gör det). utan istället på andra varor. Det är därför det är ett sånt överflöd av korv och grejers där idag... /Niklas |
|
|
I Sala ligger literpriset på 8.20 just nu, klart humant. Dom priskrigar konstant däruppe, trevliga mackföreståndare i det samhället :o) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.