|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Just nu när det är som mest skitigt ute så börjar framtorkarna leva sitt eget liv! När man trycker på "en-gångs-torkning" och intervall så stannar torkarna bara upp i nån skum position. Sen drar jag ner spaken på "en-gångs" så går dem tillbaka i rätt läge, samma sak i intervall! Relä-knas eller??? | |
Jarpa |
Har en 535i-90 och samma problem här, finns ingen kontinutet i det hela utan kommer då o då... är det någon smarites som har svar? |
| Har kollat med BMW, dem säger att det förmodligen är ett relä men att det även kan vara motorn. Men då skulle väl inga andra funktioner vara ok, så jag sätter mina pengar på relät! | |
|
Sök på forumet eller maillistan. Samma fel fanns för nån vecka sedan. Det är till 99% i motorn felet ligger. Finns ett par släpkontakter, varav ena jobbar med att strömförsörja motorn enbart tillbaka till parkeringsläget efter torkning. Öppna och rengör och den funkar igen. FP |
|
| Finns tyvärr inge släpkontakter i E34:ans torkarmotor! Bara en microswitch! | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Mycket intressant! Har Sigge rätt? Isf vilket relä är det som är boven? Eftersom det är ett vanligt problem borde någon ha löst det... |
|
Jag håller på och hjälper svärfar med hans 520i-89, med detta problem. Jag har bytt relä, Öppnat torkarmotorn och konstaterat att Microswitchen funkar, Plockat isär spaken och mätt upp där allt ser bra ut, nu återstår den mystiska 80A plåt säkringen som jag ska kontrollera vid tillfälle! Någon som har annat tips? |
|
|
Kanske ska skriva att på full fart funkar torkarna. |
|
Vilket sammanträffande! Jag har oxå en 520i -89 med detta problem. För mig ser felen ut så här: 1. När man väljer intervalltorkning stannar torkarna mitt i svepet, ibland direkt, ibland efter en stund. 2. När man kör vanlig torkning fungerar det oftast ett litet tag, varefter det stannar till, mitt i. När torkarna stannar, fungerar de inte på ett tag i varken 1-svepsläge (ner med spaken), intervall eller vanlig tork. Dock i fullfart. 3. Fullfart fungerar alltid (peppar, peppar ;-)) 4. 1-svep, dvs nedåt m spaken fungerar oftast om man håller ned spaken under hela svepet. 5. Har råkat ut för att torkarna hoppar igång när jag startar bilen, även fast de varit avstängda innan och under "stillaståendet". 6. Om man kör med spolning, dvs spaken mot sig, så spolas rutan och torkarna går, och går , och går, och går för att sedan stanna någonstans där det passar. Om någon löser detta problem vore det mycket trevligt att höra hur det går till. Jag plockar helst inte ner torkarlänkaget om det inte absolut behövs. Kan det vara jordfel? |
| Precis samma fel som på svärfars! | |
Ok, det här kan nog bli ett riktigt uppskattat mekartips om vi bara kommer fram till vad som är fel. Ty beskrivningen har jag sett i flera trådar som jag sökt fram tidigare. Men jag tycker aldrig riktigt jag fått fram något bra svar. /Mattias |
|
Låter som ett jordfel... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk |
|
| Hmm.. Tror jag måste ta och ringa hit svärfar..Blev lite nyfiken att snoka vidare i det här nu.. | |
|
Det kan vara så att bussningarna till torkararms axlarna kan vara dåliga, glappiga och då detta kan skapa att det blir varmt så att det nyper emellanåt, bror min hade detta problemet coh det visade sig att det bara var en låsring som gjorde att den ena axeln inte var i rätt läge! Berg |
|
|
Nepp! Det var inte 80Amp säkringen heller! Till och med när man kopplar bort hela länkaget och bara kör morotn så stannar den oregelbundet=Ingen låsning i bussningarna.. |
|
|
Nepp! Det var inte 80Amp säkringen heller! Till och med när man kopplar bort hela länkaget och bara kör morotn så stannar den oregelbundet=Ingen låsning i bussningarna.. |
|
|
Hmm. Ingen släpring som ger ström tills torkarna parkerat utan en brytare i ändläget säger ni. Då måste denna styra ett relä som snabbstoppar motorn i parkeringsläget. Ofta kortsluts lindningen i motorn för att den skall stoppa snabbt och inte gå ett varv till med torkarna. Detta genererar en rätt bra gnista och påföljande slitage på reläets kontakter. Jag sätter en peng på brända reläkontakter. Fast jag har ingen aning var det sitter i just dessa bilmodeller. FP |
|
Hubbe328 |
Hade samma problem på min 520 -88 (E34). Det avhjälptes med att se över kontakten som sitter under plasten på vänster sida framför rutan. Den hade oxiderat och då fick jag de här skumma problemen. Just med intermitenta fel och högsta fart som funkar men inte de andra. Jag drog isär kontakten och drog rent den med en stålborste (batteriet bortkopplat!!!). Hoppas att jag gav er någon hjälp. |
|
Kolla som tidigare inlägg säger torkarlänkagets länkar. Dessa kan kärva och då orkar inte motorn driva torkarna. Motorn kan också börja bli sliten. MVH David |
|
Hubbe328 >> Det där låter mycket intressant. Jag skall kolla detta snarast! Daddan >> Jag upplever inte att länkaget är kärvt. Det går alldeles utmärkt, utan ansträngning för att abrupt stoppa. Men jag skall ändå smörja det så snart jag hinner. /Mattias |
|
Har du provkört motorn frikopplad från länkage? Det underlättar vid felsök. MVH David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.