AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.529

Bränsleförbrukning 528iA e28 ?

Sida 1 av 2
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Köpte min bile för ca en månad sedan, men blir mer och mer missnöjd för varje gång det är dags att tanka. Bilen drar ju soppa som en stor amerikanare. Första 20 litrarna var slut efter 13 mil, nästa 20 literstankning efter 9 mil. Var f*n tar bensinen vägen..............??
Har kollat lite efter läckage men kan inte riktigt se något, men sedan är den ju även sänkt så det är svårt att se under ordentligt, tänkte jag skulle hissa upp den till helgen när jag besöker farsan.
Finns det något annat man kan kolla/ställa in? För jag menar motorn går skitbra och verkar inte slö på något sätt även fast den har 26000 mil på mätaren.
Några gånger efter start har det hänt att den börjat hosta, efter att ha legat på tomgång en liten stund, precis som om det ligger lite luft i ledningarna som når fram till insprutningen, men efter några sek går den bra igen.

TIPS !?!?

p.s Vet ju att automaten ska dra runt 1.2 liter/mil, men som i mitt fal 2 liter/mil kan inte vara rätt d.s
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kör du mycket stadstrafik?

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

2l/mil är inte normalt trots automat(även med fullgas "hela tiden") :)...Fel på någon givare till insprutningen ev.?

Har du gjort någon service nyligt?
Dvs luftfilter,stift,fördelarlock,rotor osv.

Mvh Janne.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hade en gang en 520ia e34 88a som drog 2 liter i stan med manga kallstarter och ganska friskt gasande. Alla sa det var fel pa motorn om den drog sa mycket. Testade att kora i 70 km/h i 10 mil med jamn gas och da drog den 0.88 /mil. Sex cyl och automat drar mycket soppa i stan, sa ar det bara.
Ibland tankade jag for 500:- och kom 22 mil.
Mvh Richard
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Stadskörning kan man väl inte säga, det närmsta stadskörining jag kommer är när jag kör till o från skolan en lugn tripp på 12 km utan rödljus o önödiga stopp.
Den gången jag hann 13 mil på 20 liter var landsvägskörning, så något måste väl vara fel.

Har inte bytt någonting i motorrummet..........
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Många problem som liknar ditt brukar lösa sig med en rejäl service..Dvs byt bränslefilter,luftfilter,co-justering,stift,fördelarlocket+rotorn för att ev. komma till rätta med förbrukningsproblematiken...

Sedan ska ett oljebyte i motorn+oljefiltret+ventiljustering göras med om du vill att motorn ska hålla en stund till,om du nu inte gjort det redan :)

Mvh Janne.
rsarits
Jag har en manuell 528 -84, den drar med inte alltför lugn blandad körning mellan 0,95 till 1,1l/mil. Som mest har den dragit 1,2, då hade jag gasat duktigt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hade bilen höga avgasvärden vid senaste besiktningen? Inget som "känns" fel när du kör annars?

Det borde bli bättre med en service som Janne T säger, om det nu inte gjordes nån nyligen.

Kan ju vara att elektroniken fått fnatt, kanske ett annat chip skulle hjälpa?

Automaten får in overdriven = högsta växeln (låser transmissionen) antar jag?

Mvh
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Det är väldigt stor skillnad i bränsleförbrukning mellan manuell och automat på en gammal 528:a. Med en manuell så kan du snitta litern men med automat ska du vara glad om du kommer under 1.3l/mil.

Men 2 liter/mil låter ju lite saftigt, minst sagt...
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Köpte som sagt bilen för en dryga månad sedan, då var den besiktad en månad tidigare med en CO-halt på 1.0, så inga problem där........ eller?
Jag tycker inte det är något som känns fel när jag kör, motorn snurrar på friskt och automaten växlar lungt och fint och låser overdriven vid ca 70-90 km/h.

Är hemma hos morsan o farsan nu så imorgon tänkte jag hissa upp bilen, slå på tändningen så bränslepumpen börjar gå och se om jag kan se några läckage någonstans. Tänkte kolla tändstiften med, borde ju se på dem om förbränningen är för fet........
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
kanske ska säga en sak till. Jag fick reda på vid köpet att bilen inte rullat mer än 100 mil de senaste 3-4 åren. Kan detta har något med förbrukningen att göra ??...........någon sändar som bäckat igen ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm....Har du kontrollerat att hjulen "snurrar lätt" och att inte bromsoken kärvar/ligger på en smula?

Fundering nu när du säger att bilen stått länge..Det som först tar skada när inte bilen används brukar vara bromsarna.

Mvh Janne.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Eller så har bränsletrycksregulatorn kärvat ihop...
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
...............och var sitter den ?
kn
310
knudi
535i -92
min m535ia 85 som jag hade ville ha ca 2L/mil i stan. Men jag körde rätt hårt o gasade friskt i trafikljusen.
Men gör en service o testa gasa lugnt så lådan får lite tid på sig då brukar förbr gå ner

/Steffee
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla hur luftfiltret ser ut och byt olja snabbt om den har vart i motorn i 3-4 år utan att bytas!

Biltema eller Rusta har 5W-40 helsyntet som är API SJ-klassade (bra!) och billiga och byt oljefiltret.

Dessutom kan det vara läge att göra service på automaten, ny olja + sil, gör gärna ett totalbyte av oljan så borde den hålla ett bra tag till!

Bromsarna kan helt klart kärva...

Vet tyvärr inte heller var regulatorn sitter men du har K-jetronic?

Mvh
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bränsletrycksregulatorn är en liten cylindrisk svart pryl som sitter längst fram på fuelrailen.

///Jesper
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bränsletrycksregulatorn var på mina f.d. 528:or "guldfärgade"(på min M535i är den svart)och sitter där Jesper skriver...Kostade om jag inte minns fel ca 750kr när jag var tvungen att inhandla en dylik i mitten på 90-talet.
Kostnaden är säkert kring tusenlappen och drygt det nu hos BMW..
Du har L-jetronic insprutning i din 528:a kanske jag ska skriva också..

Mvh Janne.
Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Tackar för den upplysningen Janne.
Hmm, hittade en väldigt misstänkt sak när jag var ute och pulade med bilen precis.
De som håller på lite med e28:orna vet säkert att det sitter en expansionstank ovanför höger bakre hjulhus, från vilken det går 3 slangar ner till tanken. Dessa tre slangar var AVROSTADE precis där de når ner till tanken på min 528. Detta borde väl ha en inverkan på bränsleförbrukningen ? Jag menar, nu dunstar ju bensinen av precis som den vill från tanken och det slutar den inte med förrän temeraturen når ner mot -30 grader celcius.
Vad tror ni om detta ? själv tror jag stenhårt på att det är en ny frisk tank som gäller. Behöver ju inte bara vara dessa tre rören som är av utan stora delar av tanken kan ju vara rostig med.

Kan ju tillägga att jag plockade loss tändstiftet på Cyl. 5 och det såg helt perfekt ut, gyllenbrunt som alla säger att det ska vara.
Tror knappast det är något fel på motorn, eftersom den alltid startar och lägger sig på rätt tomgångsvarvtal hela tiden oavsett varm eller kallstart.
Men visst håller jag med om att lite filterbyten, oljebyten mm skulle göra väldigt gott på en gammal bil som inte rastats så mycket de senaste åren....................

Visa användare
82
dahoof
540iT-M -97
528i -87
Tackar för den upplysningen Janne.
Hmm, hittade en väldigt misstänkt sak när jag var ute och pulade med bilen precis.
De som håller på lite med e28:orna vet säkert att det sitter en expansionstank ovanför höger bakre hjulhus, från vilken det går 3 slangar ner till tanken. Dessa tre slangar var AVROSTADE precis där de når ner till tanken på min 528. Detta borde väl ha en inverkan på bränsleförbrukningen ? Jag menar, nu dunstar ju bensinen av precis som den vill från tanken och det slutar den inte med förrän temeraturen når ner mot -30 grader celcius.
Vad tror ni om detta ? själv tror jag stenhårt på att det är en ny frisk tank som gäller. Behöver ju inte bara vara dessa tre rören som är av utan stora delar av tanken kan ju vara rostig med.

Kan ju tillägga att jag plockade loss tändstiftet på Cyl. 5 och det såg helt perfekt ut, gyllenbrunt som alla säger att det ska vara.
Tror knappast det är något fel på motorn, eftersom den alltid startar och lägger sig på rätt tomgångsvarvtal hela tiden oavsett varm eller kallstart.
Men visst håller jag med om att lite filterbyten, oljebyten mm skulle göra väldigt gott på en gammal bil som inte rastats så mycket de senaste åren....................

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...Dem där rören har ingen betydelse för just bränsleförbrukningen.
Däremot så brukar det vara hål mellan "tankhalvorna" på just E28,du har inte märkt av något läckage där?

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.