|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller med de som hävdar linjen att har man köpt en bil för över en halv miljon ska man absolut inte behöva oroa sig för att den inte startar, oavsett anledning. Snack om att inte använda stolsvärme etc vintertid är nonsens, som sagt en generator på 120-170A är dimensionerad för att klara att försörja bilens hela elförbrukning så länge motorn går. Problemet ligger snarare vid förbrukning när motorn inte går, typ TV-tittande och parkeringsvärmare. Att detta går på bilens startbatteri är inte en lyckad konstruktion i mina ögon. På min andrabil har jag ett Optima red-top som startbatteri och ett separat 110Ah "deep cycle" batteri för all extrautrustning typ TV, kyl och dieselvärmare. Extrabatteriet kopplas via ett relä in i laddkretsen när motorn går, och separeras när motorn stannar. Med detta kan man helt lugnt lämna kylboxen på över natten osv, eftersom startbatteriet aldrig påverkas. En liknande lösning, men kanske inte på 110Ah för viktens skull hade varit att föredra även i större BMW's. Ett effektivt renodlat startbatteri behöver inte vara stort och på många Ah, ett sådant kombinerat med ett separat förbrukningsbatteri som kopplas in vid stillastående motor hade inte behövs vara mycket större/tyngre än dagens stora kompromissbatteri. Helt klart är att det börjar bli dags att höja systemspänningen i bilar till 36 eller 48 volt. Callimero, kanske bör du testa ditt batteris kapacitet hos en bil-el firma, det verkar ju ha problem att ta laddning. Be dem även mäta laddningsspänningen och laddströmmen vid tomgång och t.ex. 2000rpm för att se att generatorn laddar som den ska. Har du garanti, ta upp detta med BMW, du har rätt! /Thomas |
|
|
det kan ju verka sugigt att inte starta bilen, men du kommer inte ifrån problemet med att man kör för korta sträckor vilket problemet här är. det spelar ingen roll ifall du har ett 20000AH timmars batteri. det tar bara längre tid innan den tömms, men ekvationen är att slutsumman av ström är minus. att ha dubbla batterier med start ström gör att man kan starta bilen i alla fall. det kanske är värt de där 500 tusen, men hur man än vänder steken så kommer det att saknas ström för att driva allt runtomkring. |
|
|
Vadå korta sträckor, han sa ju att han körde två timmar innan ett stopp på 15 minuter? Tycker du att man som BMWägare ska behöva köra omvägar på 3-4 timmar när man åker till Ica för att köpa ett par liter mjölk? Dessutom, hur mycket förbrukar en start? max 500A*5s=0,42Ah, sedan är generatorn igång och laddar samt driver alla förbrukare. Även om man räknar på en låg laddström på t.ex. 7A in i batteriet så tar det max fem minuter att ersätta den ström som användes vid starten. Det är allt som krävs för att kunna starta, om och om igen, vilket känns som en av bilens prioriterade uppgifter. Om man sedan har ett separat batteri för allt annat märks ju snabbt om det finns någon ström tillgänglig för t.ex. TV tittning. /T |
|
|
eftersom vi inte vet hur lång en kvart är utanför butiken med barnen i bilen med tv är så kan vi inte gissa oss fram till strömförbrukningen.. det kan betyda att han kanske lämnade fläkten på, eller stolsvärmarna med tädning. Ungar har en tendens att pilla. om han anser att det är dålig kvalitet på bilen så ska han ta det på garantin. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Folk köper BMWbilar för mer än en halvmiljon som är rostiga efter ett par år , det är mera att oroa sig för i så fall än självklara fysikaliska lagar som gör att dom inte startar.:) En Volvo s60 tex är tom på batteriet efter 3 veckor i garaget. Men den rostar förmodligen inte lika fort som en BMW. ///MVH Hasso Länk |
|
För att ni skall slippa gissa: Urladdat två ggr de senaste 2 månaderna: 1. Efter 20 mil på danska landsvägar + 2 timmar (UTAN tändning) på färja. Satt i bilen och väntade på att köra av färjan ungefär en kvart. Hade då TVn (funkade faktiskt hyggligt trots inne i färjan) + P-ljus på, inte fläkt, inte stolsvärme. Bilen startade inte, fick bogseras av (gissa om jag fich höra en & annan kommentar). Startades sedan med startkablar. 2. Åkte hem med min dotter i bilen för att hämta några grejor. Hon satt kvar i bilen, det hela tog max en kvart. Tändningen i radioläge, radion på. Ingen TV, ingen elbakruta, ingen fläkt, ingen stolsvärme, ca +7 ute. Startade inte, fick gå därifrån. På kvällen hade batt. hämtat sig lite, räckte med nöd&näppe till start. Skall kolla batterikondition + laddström, är det fel fixar dom det säkert hos BMW. Jag gillade bara inte deras attityd i utgångsläget, att det är OK att det är så här om man kör mest i stan. |
|
|
Finns flera trådar om "problemet". Viktigt är att räkna rätt på Ah osv. Ett 90Ah batteri kan inte tömmas till kanske 10-20% av ursprunglig kapacitet och sedan ändå starta bilen. 2 timmar laddning med ett urladdat batteri ger inte så mycket kapacitet som man kanske tror osv. Lite tjatigt att repetera allting, men fysiska lagar om blybatterier osv rubbar man inte på, förklaringar till ev. problem finns i tråden (och andra). Ett mindre separat förbrukningsbatteri har testats av BMW tidigare (för kupévärmare), men ett litet startbatteri och ett större för övrig förbrukning skulle inte heller vara optimalt. Starten är krävande (fler hundra A) detta klarar inte ett litet batteri. Som sagts tidigare: Man jagar vikt ner på hg-nivå, inte populärt med extra blybatterier. Åter igen: Självklart skall bilens generator kunna försörja bilen (och ladda), men skyll inte på bilen (ännu mindre på prislappen) om man inte ger batteriet en chans att göra sitt jobb. FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fasiken Folke du är en av Sveriges Bästa och tekniska experter på just batterier eftersom det är ditt yrke, du borde göra en kurslitteratur för hur man sköter och vårdar sitt batteri på bästa sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
citat: "Självklart skall bilens generator kunna försörja bilen (och ladda), men skyll inte på bilen (ännu mindre på prislappen) om man inte ger batteriet en chans att göra sitt jobb." Nej kanske inte, men skyll då inte heller på ägaren för att bilen inte startar! Jag tror det här är mer ur vilken vinkel man ser på problemet, från en teknisk eller användar baserad synvinkel. Som vi tekniker vet så är inte batteriets kapacitet oändlig, lika lite som dess förmåga att suga åt sig ny laddning. Frågan är om man måste vara tekniker för att kunna starta sin BMW, eller om man bör kunna överlåta åt detta "tekniska underverk" att se till att ha tillräckligt med ström undanstoppat någonstans för att kunna återuppta förflyttningen efter en paus. Det är ju ingen tvekan om att t.ex. TV som f.ö. inte kan användas när bilen körs och parkeringsvärmare är utrustning som om man ska följa lagen endast kan användas med motorn avslagen. Detta bör alltså kunna ske utan att riskera efterföljande start. Jag har endast gett ett par möjliga lösningar på problemet, säkert finns det flera. Men att BMW har en brist här är klart för mig, precis som rost är en annan känd svaghet. Det finns ju en funktion som släcker alla förbrukare efter ca. 15min. inaktivitet, tycker nog att denna funktion även borde kunna övervaka att batteriet i alla lägen har tillräcklig kapacitet för att starta motorn. Dvs stänga ner TV, park-värmare osv om så behövs. /T Ps. Tycker fortfarande det verkar som om Callimero har ett fel i sin strömförsörjning, hoppas det löser sig efter kollen. |
|
|
Hur kommer det sig att CL500 inte har detta problem? den bilen jag menar har tom 3 TVn, kylskåp, ALLT i el (tom elektrisk manövererbara fotstöd för baksätes passagererna). Han som äger den kör inte så långa sträckor med den... mesta dels inom göteborg. han har ägt bilen i 2 år, han har bytt V-pump på den men det är iofs allt... den bilen borde ju hålla i några timmar om den arbetar under samma naturlagar som BMWs X5or.. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Visst är det nåt fel om det är som så att monitorn inte kan användas i t.ex en kvart eller förhåller sig i övrigt som Callimero beskriver. Det är ganska uppenbart att batteriet är defekt och/eller att generatorn inte laddar riktigt. Alternativt att något tjuvdrar ström ordentligt, kanske både och. Det behöver inte innebära att BMW eller nån annan har släppt ut en felaktig konstruktion som det antyds lite här och var. Det är naturligtvis inte TV-tunern i sig som drar extremt med effekt, monitorn och övrigt i detta systemet används ju till en massa annat, varför koppla problemet till biltillverkaren och att bilen är dyr? Samma förhållanden gäller för alla bilar och blybatterier, man kan inte ta ut mera ur batteriet (som måste vara friskt) än att det finns restkapacitet för en eller flera starter, och det tar många timmar att återladda ett urladdat batteri. Sleepläget i hos BMW bryter vissa förbrukare efter 16 min om de glöms bort, lampor, öppna dörrar osv. Att stänga ner medvetet påslagna radio eller TV osv vore kanske inte så populärt. Webasto och andra brukar ha inbyggd batterivakt som bryter på underspänning. Om resterande sedan räcker för start beror på batteriets skick, yttertemperatur osv, knappast på biltillverkaren. Frånsett komponentfel återstår bara brukaren att skylla på, tyvärr. FP |
|
|
Men det är ju det vi har sagt från början... om bilen inte klarar av att hålla batteriet laddat under normal körning (utan att man mjölkar bilen på ström när motorn är avstängd) så innebär det att: 1. något i bilen är def. eller fungerar inte som det ska. 2. om allt funkar som det ska, så är bilen felkonstruerad. antingen har vi sagt samma saker hela tiden eller så har ngn ändrat sin historia :-) 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Vet inte vilka vi är och hur du menar med ändring osv. Jag har hela tiden hävdat att 120-170A generatorström räcker och blir över till förbrukare i bilen samt laddning. Men ett defekt batteri eller ett som aldrig får tid att ladda upp sig kommer inte att kunna ge service åt bilägaren. Alltså ingen felkonstruktion men att något är fel och onormalt, visst är det så. Det som stör mig en aning är att man gör koppling till priset osv. Jag kan hålla med om att man har högre krav och förväntningar på en BMW 7-serie än på en Fiat 127. Men det är likväl samma ålderdomliga blybatteri i båda. Och tusen ggr mera utrustning i den förra som KAN dra ström om/när den används. Gissa i vilken det är störst chans till urladdat batteri? FP |
|
|
Det är just det som är grejen, BMW har utvecklat och sålt en mängd extrautrustning till bilen, varav ett antal endast är avsedda att användas med motorn avslagen. Om man då inte sett till att detta går att göra utan att riskera efterföljande start anser jag att det är felkonstruktion. Varför hänga upp sig på och försvara den gamla blyackumulatorns begränsningar, det är ju BMW's problem att hitta en fungerande lösning, oavsett om det innebär dubbla batterier eller en bränslecell eller nåt helt annat. Håller med om att bilens pris är tämligen irrelevant, men visst bör man kunna ställa rätt höga tillgänglighetskrav på ett transportmedel som kostar mer än två snittårslöner. Även om man dristar sig att använda de tillval som BMW utan att tveka har sålt såsom parkeringsvärmaren (ca. 16') och TV'n (ca 9'). På äldre bilar (tex. Fiat 127) hade man ju en helt annan koll på vilka förbrukare som var igång och det fanns inte heller något direkt strömbehov med avstängd motor, kanske en radio på sin höjd. Här anser jag att användaren kunde acceptera ett ansvar för att släcka all belysning osv. när bilen lämnades. Med dagens BMW så drar ju strömförbrukningen igång redan när man låser upp bilen, lampor tänds och naviläsaren surrar och bildskärmen lyser. Inte heller går det att stänga alla förbrukare när man vill utan detta styrs av bilens datorer. Iom detta anser jag att bilen (och i förlängningen dess konstruktörer) har tagit över ansvaret för strömförbrukning och hushållning. /T Ps. Jag tror att många hellre skulle se ett meddelande på skärmen: "Pga att bilens strömreserver är på upphällningen så kommer systemet strax att stängas ned för att garantera nästa start. För att fortsätta använda systemet, vg. starta motorn snarast." Hellre det än plötsligt flimmer och efterföljande startvägran, eller? |
|
Då är det väl relevant att inlägga att jag ägde en FIAT 127 -73 för övrigt årets bil det året :)) Den enda bilen som utomhus utan extra värme startade när det var -32 grader av kvarterets övriga bilpark och då var den 10 år gammal, men hade ett välskött batteri. en förbaskat bra bil, om inte rosten ätit upp den, som även tär på NYA bilar i halvmiljon klassen med usel rostskyddsgaranti på 6 år. BMW som exempel. Missköter man sitt batteri så avlider det i förtid tyvärr. Det spelar inget roll vilket bilmärke det gäller, alla bilar som kortköres med får förr eller senare slut i batteriet, det är bara tiden kontra förbrukning som avgör detta. har man sedan varmgarage eller motorvärmare, så förlänger man tiden för startproblem till den dagen bilen står ute i kylan en natt när kapaciten halverat det 75% laddade batteriet till "ingenting". Batteriet på X5an som det gällder har säkert tagit skada av den behandling det fått och bör nog bytas eftersom det inte fått en en chans att återhämta sig med en laddning på rätt sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Funderar lite på hur diskussionen hade varit om BMW INTE hade haft en mängd tillbehör att erbjuda, som t.ex MB och andra har. Undras om bilköparna hade nöjt sig med "men vi kan ju iaf inte ladda ur batteriet..." osv? Man vill gärna äta upp kakan kvar och ändå äta upp den.. BMW har ju en sleepfunktion på sådana strömförbrukare som nämns ovan och som går att "glömma", resten måste användas med eftertanke vid stillastående bil. Tror det gäller för t.ex MB eller andra också, eller har de superbatterier som inte BMW har, eller utrustning med extremt låg förbrukning? Knappast. Vem som helst kan glömma saker och råka djupurladda ett batteri, det blir märkbara permanenta försämringar i blybatterier av sådant (om man får ta upp blyackumulatorns begränsningar en sista gång..)) men man får ta konsekvensen själv utan att gnälla på tillverkaren. FP |
|
|
Blev lite knepigt med kakorna där...))) FP |
|
|
Om man nu tycker att man har så mycket problem med alla tillbehör så kan man ju bara skylla sig själv att man inte valde till det lilla extra tillbehöret som heter Bensin generator. Man monterar in det i bagagerummet och kopplar en generator till en gräsklippar motor, så kan man starta det och så går den tills batteriet är fulladat och stänger av sig. Det fungerar på flygplan, så varför skulle det inte fungera på bilar. |
|
|
Det bader nämner är nog inte så långt borta, men istället för en bensindriven generator blir det kanske en vätgasdriven bränslecell? Innan dess kommer säkert hybridtekniken att komma på bred front med kombinerad startmotor/generator som innebär att motorn kan stoppas vid rödljus mm. och till detta hör även en högre systemspänning och säkert en modernare strömlagringsteknik än blybatteriet, a'la Toyota Prius. När detta blir verklighet hos fler tillverkare kommer det att finnas mycket mer strömkapacitet i bilen för att använda alla funktioner inkl. AC även om motorn inte går. Alla vill vi väl både äta kakorna och ha dem kvar i burken om det går, särskilt nu vid jul, eller hur ;-) Jag har personligen aldrig blivit stående med tomt batteri under snart 15 års åkande i allt från "ren skrot" till BMW ;-) eftersom jag är någorlunda insatt i batteriets funktion och dessutom kan läsa av de första tecknen på kommande problem innan man blir stående. Dock ser jag att detta är ett växande problem för "vanliga" bilägare och till skillnad från er tycker jag inte lösningen är obligatorisk utbildning i blyackumulatorteori (även om det säkert är intressant) utan i förfinad användarvänlig teknik från tillverkarna. Där förväntar jag mig också att BMW tar en ledande roll. De enda alternativ ni för fram är: 1.Strunta i att välja en massa utrustning, 2.Välj till utrustning men inte använd den för all del inte för mycket. (hur mycket mycket är vet ingen) 3.Använd utrustningen och kör som du vill och du förtjänar problem. Det är helt klart att vi ser detta från olika håll och jag ber om ursäkt för att ha förlängt tråden med denna debatt. / T |
|
|
Trådar tenderar att bli långa här..:) Av nån anledning kommer inte inläggen i tidsordning alltid verkar det, blir lite konstigt ibland. Hur som helst, 42V elsystem lurar runt hörnet, man testar även med alternativ till blyackar, alkaliska d:o bl.a. och kanske även bränsleceller osv. Helt klart är att elförbrukningen inte minskar, tvärtom, fördelen med allt flera eldrivna hjälpaggregat är att de kan placeras där de behövs bäst, inte nödvändigtvis runt motorn med remdrift osv. Man får kombinerad "startgenerator" inbyggd i svänghjulet osv, och kan få god accelerationshjälp vid behov. Lite åt ellokshållet, Hasso har ju testat axet i dessa, inte helt oävet faktiskt enligt egen utsago. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.